بانوان محجبه در المپیک تصورات کلیشه‌ای را به چالش کشیدند + عکس
کد خبر: 3521368
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۹

بانوان محجبه در المپیک تصورات کلیشه‌ای را به چالش کشیدند + عکس

گروه بین‌الملل: در سالی که یکی از کاندیداهای ریاست‌جمهوری آمریکا حرف از ممنوعیت ورود مسلمانان به این کشور می‌زند، چشم‌ها به ورزشکاران محجبه آمریکایی چون «ابتهاج محمد» خیره شد که در مسابقات المپیک حضور دارند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از پایگاه خبری «National Post»، «ابتهاج محمد» به عنوان اولین ورزشکار مسلمان آمریکایی که با حجاب در المپیک حاضر شد در رشته شمشیرزنی به رقابت پرداخت.

انگلیسی/ زنان مسلمان محجبه در المپیک ریو تصورات کلیشه‌ای را به چالش کشیدند

وی گرچه در مقابل حریفی از فرانسه بازی را واگذار کرد اما با لبخندی شکست را پذیرفت و در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفت: در ورزشی مانند شمشیربازی، بزرگترین رقیب شما، خودتان هستید. اگر بتوانید خودتان و اعصاب و احساساتتان را کنترل کنید و کارها را که به همان نحوی که می‌خواستید انجام دهید، همیشه پیروز خواهید شد و من امروز نتوانستم اینگونه باشم.

اما آنچه ابتهاج محمد توانست انجام دهد، این بود که نماینده‌ای برای زنان مسلمان آمریکا شد و اعلام کرد که می‌خواهد موانع فرهنگی را از میان بردارد و نماینده‌ای هم برای کشورش و هم برای مسلمانان باشد.
پس از آن بازیکن تیم والیبال ساحلی مصر که با حجاب در زمین بازی حاضر شد، نیز با لباس محجوبانه و پوشش خود توجه‌ها را به حجاب جلب کرد. بازی اول تیم والیبال دو نفره ساحلی، مصر مقابل آلمان بود و به‌زودی هم با ایتالیا بازی خواهند داشت.
چهار سال پیش بود که فدراسیون بین‌المللی والیبال اصلاحاتی را در مورد نیازمندی‌های فرهنگی و مذهبی جوامع در قوانین خود اعلام کرد و از آن پس بانوان محجبه توانستند در رقابت‌های جهانی شرکت کنند. 
انگلیسی/ زنان مسلمان محجبه در المپیک ریو تصورات کلیشه‌ای را به چالش کشیدند

«دعاء القباشی»، بازیکن محجبه تیم ملی والیبال ساحلی مصر سال گذشته به پایگاه خبری اهرام گفت: هنگامیکه در مسابقات ایتالیا در سال 2015 شرکت کردم، همه به من خیره شده بودند اما این مسئله مرا از پوشیدن لباس اسلامی باز نداشت.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری اسوشیتد پرس گفت: من 10 سال است که حجاب دارم و حجاب مرا از کارهایی که دوست دارم، باز نمی‌دارد و والیبال ساحلی نیز یکی از آن‌هاست.


انگلیسی/ زنان مسلمان محجبه در المپیک ریو تصورات کلیشه‌ای را به چالش کشیدند

بانوان ورزشکار کشورمان نیز از دیگر شرکت‌کنندگان محجبه مسابقات المپیک ریو بوده‌اند که با کسب 9 سهمیه المپیک رکورد بیشترین حضور زنان ایرانی در تاریخ المپیک تاکنون را شکسته و در رشته‌های تیراندازی، دو و میدانی، پینگ‌پنگ، قایق‌رانی و تکواندو شرکت کرده‌اند.

در دور گذشته مسابقات المپیک که در سال 2012 در انگلیس برگزار شد، به خاطر آزادی پوشیدن حجاب توسط زنان ورزشکار اعتراض‌هایی انجام شد. از جمله تعدادی از اعضای مؤسسه اکراینی «فیمین» به مرکز شهر لندن رفته و با عریان شدن، نسبت به آزاد شدن پوشش حجاب در المپیک اعتراض کردند.

آن‌ها شعارهایی علیه کمیته المپیک سر دادند و بعد از سوی پلیس لندن دستگیر شدند.

سی‌و‌یکمین دوره بازیهای المپیک با حضور بیش از ۱۰ هزار ورزشکار از ۲۰۶ کشور از ۱۵ تا ۳۱ مردادماه به میزبانی شهر ریودوژانیرو برزیل در حال برگزاری است.

captcha