امام رضا(ع)؛ محبوب مردم ترکمنستان + عکس
کد خبر: 3522256
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۹

امام رضا(ع)؛ محبوب مردم ترکمنستان + عکس

گروه بین‌الملل: مردم تركمنستان پیوندی تاریخی بین خودشان و امام رضا(ع) احساس می‌كنند و علقه و عاطفه خاصی در بین آنان نسبت به ثامن الحجج(ع) وجود دارد.

امام رضا(ع)؛ محبوب ترکمن
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، رایزنی فرهنگی ایران در عشق‌آباد در گزارشی برای ایکنا انس و الفت مردم ترکمنستان به امام رضا(ع) و برنامه‌های رایزنی در راستای شناساندن آن امام همام به ارادتمندان و محبان اهل بیت(ع) را تبیین کرد که در زیر می‌خوانیم:
 امروزه از مرو باستانی و قدیم در  ترکمنستان، بناها و ویرانه‌هایی مربوط به دوره‌های مختلف باقی مانده که یكی از آنها دیواره‌های به جا مانده از خانه امام رضا (ع) است. امام رضا(ع) خورشیدی است كه در این سرزمین طلوع كرده است؛ آن امام همام كه از مدینه حركت می‌كند، قصد عزیمت به مرو را داشته كه حاكی از جایگاه رفیع علمی و فرهنگی و عظمت تاریخی سرزمین در قرن هشتم میلادی بوده است.  
از زمان ورود حضرت امام رضا(ع) یعنی در سال 201 ق تا زمان شهادت ایشان در سال 203 ق، حوادث گوناگونی پیرامون امام روی داد که می‌توان از مناظره‌ها، گفت‌وگوهای امام و مأمون و همچنین ماجرای ولایت‌عهدی نام برد.
مردم تركمنستان همیشه یك پیوند تاریخی بین خودشان و امام رضا احساس می‌كنند و از امام(ع) خاطره خوب و خوشی دارند به همین دلیل هم یك علقه و عاطفه خاصی در بین مردم نسبت به ثامن الحجج(ع) وجود دارد و این علاقه و احترام به شكل‌های گوناگون در رفتار و كردار مردم بروز می‌كند؛ جایگاه بلند امام رضا(ع) در پیام مهم رئیس‌جمهور تركمنستان به صراحت مورد ستایش قرار گرفته و در اشعار مختومقلی فراغی، پدر معنوی مردم تركمن نیز همیشه از كرم و كرامت آن امام همام سخن به میان آمده است.
علماء و شخصیت‌های بزرگی مثل نجم‌الدین كبری، جارالله زمخشری، خواجه احمد یسوی و  ...از اندیشه‌ها و تفكرات امام رضا(ع) الهام گرفته‌اند. مردم این دیار هم با آداب و رسوم خاص خود و با ارادتی که همواره به اهل بیت(ع) به ویژه امام رضا(ع) داشته و دارند، از نقاط دور و نزدیک کشور ترکمنستان به زیارت و بازدید از محل زندگی حضرت رضا(ع) و دیگر اماکن تاریخی به جامانده از آن دوران تاریخی آمده و زیارت این منطقه را هم‌سنگ زیارت آرامگاه حضرت رضا (ع) در مشهد می‌دانند و بر آن نام «قدمگاه» نهاده‌اند .
رایزنی؛ مروج فرهنگ رضوی در ترکمنستان
رایزنی فرهنگی ایران در عشق آباد در راستای پاسخگویی به انس و الفت مردم تركمنستان به امام هشتم علی ابن موسی‌الرضا(ع) كه با لقب «قیزیل امام» معروف است و شناساندن و تبیین افکار و اندیشه‌های آن حضرت برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی متنوعی را به فراخور حال مخاطبان برنامه‌ریزی، سازماندهی و اجرا کرده است كه از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره كرد:
- برگزاری جشنواره امام رضا(ع) در محل قدمگاه آن حضرت در مرو قدیم در سالروز تولد حضرت امام رضا(ع)  با حضور صدها تن از علاقمندان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) از نقاط مختلف ترکمنستان و با شرکت شخصیت‌ها و مقامات بلند پایه دو كشور كه از سال 1387 پایه‌گذاری شده و امسال هشتمین دوره خود را برگزار خواهد كرد.
ـ ترجمه و چاپ كتاب‌های مختلف كه از ابعاد و زوایای گوناگون به شخصیت و جایگاه امام رضا(ع) می‌پردازد كه اهم آن عبارتند از:  نظری كوتاه به زندگی هشتمین خورشید ولایت امام رضا(ع)، خلاصه زندگانی امام رضا(ع)، گزیده مقالات همایش بین‌المللی امام رضا(ع) در مرو، چهارده معصوم(علیهم‌السلام) در اشعار مختومقلی فراغی، روایت‌های برگزیده از زندگی مهربان علی بن موسی الرضا(ع)، هشتاد و هشت كلام از امام هشتم شیعیان به زبان‌های عربی، فارسی، روسی و تركمنی و غیره.
تصاویری از کتب منتشره که نشان از ارادت مردم ترکمنستان به امام هشتم(ع) دارد:

امام رضا(ع)؛ محبوب مردم ترکمنستان


امام رضا(ع)؛ محبوب مردم ترکمنستان

امام رضا(ع)؛ محبوب مردم ترکمنستان

امام رضا(ع)؛ محبوب مردم ترکمنستان

امام رضا(ع)؛ محبوب مردم ترکمنستان + عکس

امام رضا(ع)؛ محبوب مردم ترکمنستان + عکس

امام رضا(ع)؛ محبوب مردم ترکمنستان + عکس


شایان ذكر است كه امسال نیز در حركت نمادین توسط فارسی‌آموزان دختر رایزنی فرهنگی به مناسبت نخستین روز هفته كرامت و روز میلاد حضرت معصومه(س) برنامه ویژه‌ای اجرا شد که تصاویری از آن را در زیر می‌بینید:
 
 
 
امام رضا(ع)؛ محبوب مردم ترکمنستان

امام رضا(ع)؛ محبوب مردم ترکمنستان
captcha