راهکارهای ترویج فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه
کد خبر: 3522279
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۳

راهکارهای ترویج فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه

گروه اجتماعی: افزايش آگاهی‌ها، انگيزه و علاقه به رعايت موازين شرعی در وهله نخست وظيفه خانواده و سپس برعهده مسئولان اجتماعی بوده و وظيفه نيروی انتظامی در اين زمينه هشدار و برخورد با افراد خاطی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآنی(ایکنا) از یزد، حجاب و پوشش در بينش توحيدی پيش از آنكه نيازی طبيعی باشد، امری فطری است و حفظ حجاب در جهان‌بينی اسلامی فرمانی ازسوی خداوند سبحان است.  
بی‌حجابی و بدپوششی برخی از بانوان يكی از علل مزاحمت‌های خيابانی و بروز ناامنی محسوب شده و بانوانی كه با پوشش نامناسب بی‌توجه به حقوق ساير شهروندان در انظار عمومی ظاهر می‌شوند موجب برهم زدن آرامش و امنیت روانی در جامعه می‌شوند. 
بی‌حجابی و کم توجهی به موازين شرعی و دينی موجب آشفتگی و انحرافات اخلاقی، سستی بنيان خانواده، بروز نزاع و گسيختگی در خانواده‌ها و كاهش احساس امنيت به ويژه در زنان می‌شود و می‌توان گفت يکی از مهمترين علل افزايش طلاق در كشور «بدحجابی» و رعايت نكردن حريم‌های عفاف و حجاب است. 
كارشناسان و قضات دادگاه‌های خانواده بر اين باورند كه بدحجابی مديريت و تسهيل كننده جدايی زوجين در جامعه به شمار می‌رود و هنگامی که در جامعه هنجارهايی كه نه تنها در دين ما بلكه در عرف و اصالت ايرانی ريشه دارد زيرپا گذاشته شود و زنان و مردان با ظاهری نامعقول در بطن اجتماع حضور يابند اين شيوه پوشش و رفتار منجر به تحريک هيجانات و غرايز شده و افراد را از نظر روحی و روانی تحت فشار قرار می‌دهد، به گونه‌ای كه افراد تعادل روحی و روانی خود را از دست می‌دهند و از آن جايی كه برای غرايز انسانی حد و مرزی وجود ندارد تحريک غرايز به واسطه گسترش بی حجابی و بی بندو باری در جامعه منجر به بسياری از آسيب‌های اجتماعی از جمله از هم گسيختگی خانواده‌ها و طلاق می‌شود. 
گرمی خانواده‌ها، استحكام رابطه زن و شوهر، تداوم زندگی، آرامش و ثبات، دلبستگی و عشق و علاقه مرد به همسر قانونی و شرعی خود مرهون حجاب زنان است. 
مردان اگر به راحتی و به آسانی در تمام صحنه‌های اجتماع دسترسی به زنان داشته باشند، ضمانتی برای اثبات محبت و دلبستگی آنان به همسرانشان نخواهد بود. تحريك هوی و هوس، آنان را از زندگی دلسرد كرده و اين امر عامل مهمی جهت از هم پاشيدگی كانون خانواده خواهد بود. 
بی حجابی نخستين لطمه را به خود فرد وارد می‌سازد و زمينه برخوردهای توهين آميز برخی افراد با فرد بدحجاب را فراهم می‌سازد. برخی والدين با اين تصور كه رعايت پوشش اسلامی موجب محدوديت و آزار فرزندشان است، آن‌ها را از اين مصونيت محروم می‌كنند. 
افزايش آگاهی‌ها، انگيزه و علاقه به رعايت موازين شرعی در وهله نخست وظيفه خانواده و سپس برعهده مسئولان اجتماعی بوده و وظيفه نيروی انتظامی در اين زمينه هشدار و برخورد با افراد خاطی است، والدين بايد محسنات حجاب اسلامی و مضرات بی حجابی را برای فرزندان خود بيان كرده و ارتباط عاطفی خود را با فرزندانشان تقويت كنند. 
بی بندو باری و زيرپاگذاشتن ارزش‌های دينی، نهاد خانواده را از معنويت، صفا و پاكی تهی می‌سازد و موجب از هم گسيختگی عاطفی و هنجارهای حاكم بر آن می‌شود. 
دنيای امروز دنيای حاكميت رسانه‌هاست. دنيای ارتباطات است و هر جامعه‌ای افكار خود را توليد و عرضه می‌كند و در اين ميان شانس برد و استيلای تفكرات با گروهی است كه توانايی بيشتری در برخورداری از ابزار رسانه دارد؛ چيزی كه امروزه ما در مواجهه با تهاجم فرهنگ غرب چه از طريق اينترنت و چه ماهواره با آن روبه‌رو هستیم که در اين ميانه انفعال رسانه‌های خودی از ارائه برنامه‌های جايگزين و خوراک فكری مناسب به نسل جوان مزيد بر علت شده است. از سوی ديگر چشم و هم چشمی به وجود آمده در سايه اين همه رنگ و لعاب عرضه شده روسری ما را عقب تر كشيده و مانتوها را تنگ‌تر و كوتاه‌تر می‌كند. 
در يک ارزيابی كلی درمی‌يابيم كه گروهی از بدحجابان از روی عمد بدحجابی می‌كنند و اين بدحجابی‌ها شبكه‌ای و سازمان‌دهی شده است اما گروه ديگر نه از روی عمد بلكه تنها به هدف عقب نماندن از غافله، بدحجاب می‌شوند و از آن جايی كه ريشه اين رفتار يكسان متضاد است، طبعا برخورد متفاوتی را می‌طلبد. 
برخی از روانشناسان معتقدند: دخترانی كه از پوشش و آرايش‌های نابهنجار استفاده می‌كنند از نوعی بيماری روانی به نام هيستريونيك رنج می‌برند، اين بيماری شامل افرادی می‌شود كه دچار كم توجهی در خانواده بوده و احساس نا امنی شديدی در اجتماع می‌کنند. 
اين افراد برای انكه احساس امنيت بيشتری داشته باشند از پوشش‌ها و ظواهر نابهنجار استفاده می‌كنند تا توجه اطرافيان را به خود جلب كنند و احساس امنيت بيشتری كنند اما اين رفتار آن‌ها بالعكس موجب به وجود آمدن بيشترين آسيب‌های اجتماعی و نهايتا ناامنی بيشتر آنان برای حضور در اجتماع می‌شود.
افرادی که حجاب و پوشش اسلامی و عرفی جامعه را رعایت نمی‌کنند، از شخصیت بسیار حقیر و پستی برخوردار هستند و احساس می‌کنند که با این پوشش ناهنجار، شخصیت خود را در انظار دیگران بهبود می‌بخشند در حالی که بیشتر مورد تعدی و مزاحمت قرار می‌گیرند، مزاحمت‌هایی مانند؛ چشم چرانی، متلک پرانی، مسخره کردن یا بکار بردن الفاظ رکیک و زشت برای آنها، علاوه بر اینکه هیچ کمکی به شخصیت آنها نمی‌کند، احساس نا امنی را نیز در آنها گسترش می‌دهد و آنها را بیشتر مورد هجمه روحی و روانی قرار می‌دهد و اما پیشنهادها و توصیه‌هایی ویژه خانواده‌ها: 
- به منظور پيشگيری از انحرافات و به دام افتادن فرزند دلبندتان به آن‌ها بياموزيد که به اصالت‌ها و ارزش‌های اخلاقی توجه بيشتری کرده و همواره پوشش اسلامی را رعايت کنند.
- محسنات و خوبی‌های حجاب اسلامی و مضرات بی‌حجابی را برای فرزندان خود بيان کنید. 
- بکوشيد الگوی مناسبی برای فرزند خود باشيد. 
- ارتباط خود را با فرزندان تقويت کرده و از چگونگی معاشرت و دوست يابی فرزند خود آگاه باشيد. 
ـ همواره در تقويت اعتقادات دينی و مذهبی فرزندانتان کوشيده و برای درونی کردن ارزش‌ها و هنجارهای جامعه تلاش کنید. 
ـ نسبت به پوشش نامناسب فرزندانتان بی‌تفاوت نباشيد. 
و در پایان راهکارهای کلی و فرهنگی حجاب و عفاف در جامعه: 
1- توجه به الگوی پوشش اسلامی و رعايت آن در تربيت فرزندان 
2- تبليغ، گسترش و اطلاع‌رسانی صحيح از آسيب‌های بی‌حجابی در جامعه 
3- نشر و ترويج ارزش‌های اسلامی و به کاربردن توصيه‌ها و فرمايشات امامان معصوم در اين زمينه 
4- ترويج برنامه‌های فرهنگی در خصوص محسنات حجاب و مضرات بی‌حجابی از طريق رسانه‌های گروهی
 
سرهنگ رجبعلی زعیم، جانشین معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان یزد
captcha