دوره‌های استعدادهای قرآنی در سراسر کشور آغاز شد
کد خبر: 3522914
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۴
با برگزاری جلسه توجیهی مدیران طرح؛

دوره‌های استعدادهای قرآنی در سراسر کشور آغاز شد

گروه فعالیت‌های قرآنی: با اعلام رئیس سازمان دارالقرآن الکریم و طی یک جلسه توجیهی، اجرای طرح دوره‌های تخصصی استعدادهای درخشان قرآنی ویژه نوجوانان پسر از امروز، 25 مردادماه در استان‌ها آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مراسم افتتاحیه طرح دوره‌های تخصصی، ویژه استعدادهای قرآنی نوجوانان پسر صبح امروز، 25 مردادماه با حضور مدیران مجری این طرح در استان‌ها و معاونان و مدیران سازمان دارالقرآن الکریم در سالن جلسات این سازمان برگزار شد. این جلسه توجیهی یک روزه در راستای اجرای این طرح، امروز بعد از ظهر با برپایی کارگاه‌های آموزشی پایان می‌یابد.

در ابتدای این مراسم، مهدی قره‌شیخلو، ‌رئیس سازمان دارالقرآن الکریم ضمن تبریک میلاد باسعادت امام رضا(ع) و تشکر از حضار که از اقصی‌نقاط کشور در این جلسه حضور پیدا کردند، بیان کرد: هر تشکیلات و سازمانی که به دنبال توفیق خوبی در کار خود است نیاز به چهار مؤلفه ساختار خوب، طرح و برنامه، نیروی انسانی و امکانات سخت‌افزاری مناسب دارد که اگر این چهار مؤلفه برقرار باشد، این تشکیلات موفق خواهد بود.

نشست سازمان دارالقرآن

وی با بیان اینکه در این چهار مؤلفه نیز نیروی انسانی از همه مهمتر است،‌ ادامه داد: اگر بهترین امکانات، بهترین بودجه و بهترین ساختمان و ... را در اختیار داشته باشید، ولی نیروی انسانی مناسب نداشته باشید، مجموعه شما کارایی لازم را نخواهد داشت و حتی برعکس اگر نیروی انسانی کارآمد و کافی وجود داشته باشد، ولی در زمینه بودجه و امکانات مشکلاتی وجود داشته باشد، نیروی انسانی کارآمد این مشکلات و نقصان را برطرف می‌کند.

‌رئیس سازمان دارالقرآن با اشاره به اینکه در حوزه فعالیت‌های قرآنی در کشور به نیروهای متعدد با تخصص‌های مختلف نیاز داریم، افزود: در این زمینه هم به مدیران، حافظان، هم به قاریان و هم به کسانی نیاز داریم که بتوانند کادرسازی و مربیان قرآنی تربیت کنند.

قره‌شیخلو در ادامه با بیان اینکه توجه به کادرسازی در فعالیت‌های قرآنی از موضوعاتی است که نسبت به آن کم‌کاری شده است، اظهار کرد: علیرغم اینکه در مجموعه سازمان دارالقرآن در این سی سال گذشته، نزدیک به 150 هزار مربی قرآن تربیت شده است ولی نگاه اصلی برای تربیت نیرو در حوزه‌های مختلف وجود نداشته است و شاید در این زمینه کمی یکسونگری شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در اجرای طرح استعدادهای درخشان قرآنی تجربه سه ساله در سازمان وجود دارد، تصریح کرد: طرح استعدادهای درخشان طی سال‌های 92، 93 و 94 از سوی سازمان با جمعیت محدودی در حد صد نفر، اجرا شده است که با توجه به بازخورد خوبی که از اجرای طرح وجود داشت بنابر این گذاشتیم تا امسال این طرح را از محدودیت خارج کرده و در تمامی استان‌ها اجرا کنیم.

‌رئیس سازمان دارالقرآن گفت: امسال تعداد 1325 نفر سهمیه برای اجرای این طرح قرآنی در کلیه استان‌ها در نظر گرفته‌ایم که سهم هر یک از استان‌ها در این زمینه متفاوت بوده و از حداقل 25 نفر در استان تا حداکثر 100 نفر در استان، سهمیه وجود دارد که جمع همه این سهمیه‌ها 1325 نفر می‌شود.

قره‌شیخلو در ادامه با اشاره به اینکه از نکات مهمی که در این طرح وجود دارد یکی این است که مخاطب در این طرح، بیشتر قشر نوجوان و جوان هستند، افزود: این قشر از جامعه، سرمایه انسانی ما هستند و سرمایه‌گذاری در این بخش بسیار حائز اهمیت است.

نشست سازمان دارالقرآن

وی در ادامه با بیان اینکه این نوجوانان و جوانان برای اجرای طرح همگی از طرق مختلفی همچون برنامه‌های مختلف قرآنی، پیشنهاد اساتید و ... انتخاب شده‌اند، اظهار کرد: تلاش‌های زیادی در زمینه ورودی‌های این طرح صورت گرفته است که اگر این ورودی‌ها به درستی انتخاب شوند، تقریبا پنجاه درصد موفقیت طرح تضمین شده است.

‌رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در ادامه با اشاره به این موضوع که چرا برای اجرای طرح استعدادهای درخشان، ابتدا قرائت قرآن را مد نظر قرار دادیم، بیان کرد: قرائت قرآن به عنوان هنر اسلامی و هنر تأثیرگذار در جامعه با توجه به اینکه در روایات اسلامی نیز تأکید فراوانی بر آن شده است که قلب مردم را جلب قرآن می‌کند در این مقطع انتخاب شده است.

قره شیخلو در ادامه با اشاره به این که این طرح قرآنی باید کمک کند که روند تربیت قاری به جایگاه اصلی خویش بازگردد، گفت: با اجرای این طرح باید هر ساله تعداد قابل توجهی نیروی انسانی و جدید در کشور معرفی کنیم که البته این کار علیرغم محسنات زیادی که دارد، ممکن است با آفت‌هایی نیز روبرو باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه قاری قرآن، سخنگوی خداست، اظهار کرد: قاریان قرآن باید مراقب باشند تا در معرض آفت قرار نگیرند. قاری، ضبط صوت نیست که فقط تلاوت کند و به دیگر امور اخلاقی و ... نپردازد. باید در این طرح، نگاهمان این باشد تا بر روی نوجوانان علاوه بر بحث تخصصی قرائت قرآن، به بحث‌های تربیتی، اخلاقی، فهم قرآنی و ... نیز پرداخته شود.

‌رئیس سازمان دارالقرآن با بیان اینکه یکی از آفت‌هایی که وجود دارد این است که متأسفانه گاهی شاهد رفتاری هستیم که زیبنده جامعه قرآنی نیست، گفت: باید در این زمینه، مراقبت کافی را داشته باشیم که این آفت‌ها تبدیل به معضلات جدی نشود که نتوانیم جلوی آن را بگیریم.

قره‌شیخلو در ادامه با بیان اینکه باید مراقب باشیم که اگر استعداد قرآنی در جامعه مطرح می‌شود بداند که در چه مسیر مقدسی گام برمی‌دارد، ادامه داد: باید در اجرای این طرح قرآنی این موضوع مد نظر باشد و حواسمان باشد که این نوجوانان را به چه سمت و سویی هدایت می‌کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در اجرای طرح استعدادهای درخشان قرآنی نکته دیگری که مهم است این است که باید برای ایشان انگیزه‌سازی کنیم،‌ گفت: این انگیزه‌سازی می‌تواند جهات مختلفی مانند استفاده از ظرفیت‌های صدا و سیمای مراکز استان‌ها برای معرفی نوجوانان و ... داشته باشد.

‌رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در ادامه با اشاره به اینکه متأسفانه صدا و سیما که می‌تواند در معرفی افراد بسیار مؤثر باشد، محدود به چهره‌های خاصی در این زمینه شده است،‌ اظهار کرد: در این زمینه رسانه ملی نقش فراوانی دارد و می‌تواند با معرفی افراد جدید نقش مؤثری در ایجاد انگیزه نوجوانان ایفا کند.

قره‌‌شیخلو افزود: باید در این زمینه سیاست‌ها درست شده و کمک بشود تا نوجوانان و استعدادهای درخشان قرآنی سطح کشور در سطح استان‌های خود معرفی شوند که بدین‌وسیله انگیزه زیادی در نوجوانان و جوانان جامعه ایجاد خواهد شد.

نشست سازمان دارالقرآن

وی در ادامه با بیان اینکه نکته مهم دیگر در این زمینه این است که این طرح در خدمت ظرفیت کل استان باشد، افزود: بعضا خدمات اجرای طرح‌‌های قرآنی فقط در خدمت مراکز استان است که برای اجرای این طرح باید اگر واقعا نوجوانانی در شهرستان‌ها هستند که مشمول طرح می‌شوند نیز تحت پوشش قرار گیرند تا عدالت آموزشی در سطح استان رعایت شود.

‌رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در ادامه با بیان اینکه البته اجرای طرح در سراسر استان ممکن است دارای مشکلات فراوانی باشد، بیان کرد: با وجود سختی‌های فراوان در این زمینه می‌توانیم با برنامه‌ریزی صحیح طرح را در کل استان اجرایی کنیم.

قره‌ شیخلو در ادامه با اشاره به سهمیه‌بندی هر استان در اجرای این طرح، اظهار کرد: قطعا می‌دانیم که ظرفیت استان‌ها در اجرای این طرح بسیار بالاست و خواهشمندیم که مسئولان اجرای طرح در استان‌ها این کار را محدود به اعتبار سازمان دارالقرآن نکنند و تا جایی که امکان دارد با استفاده از اعتبارات استانی، کمک خیّرین، اعتبارات شورای توسعه و ... طرح را اجرایی کنند و اگر نوجوانی پیدا شد که شرایط لازم برای حضور در طرح داشت، وی را به خاطر محدودیت‌های مالی از دور خارج نکنیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مجموعه سازمان دارالقرآن الکریم نیز هر کمکی بتواند در این راستا انجام خواهد داد، تصریح کرد: نگاهمان در اجرای این طرح قرآنی باید حداقل میان‌مدت باشد؛ چراکه این طرح تنها برای امسال نیست و باید با جدیت در طول سال ادامه داشته باشد تا ان‌شاءالله به ثمر برسد.

‌رئیس سازمان دارالقرآن در ادامه با بیان اینکه ممکن است طرح‌هایی نظیر طرح استعدادهای درخشان قرآنی از سوی نهادها و یا سازمان‌های دیگر نیز اجرا شود، افزود: باید مراقبت شود که در این زمینه طرح‌ها با یکدیگر تداخل نداشته باشد، یعنی مراقبت کنیم که هر کسی که هر دوره‌ای را در هر کجا انتخاب می‌کند، متعهد باشد که همان دوره را سپری کند.

قره‌شیخلو در ادامه سخنان خود در این زمینه با بیان اینکه از همه حضار در جلسه خواهشمندیم که در سراسر استان‌های کشور این طرح را به صورت جدی پیگیری کنند، اظهار کرد: در اجرای این طرح بحث تربیت نیروی انسانی از همه امور مهمتر است؛ چرا که اگر بتوانیم از دل این طرح قرآنی حتی یک قاری متخصص در زمینه قرائت و نیز متعهد به امور اخلاقی بیرون آید، درحقیقت موفق بوده‌ایم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه باید مراقب باشیم تا تحصیلات این نوجوانان که تحت پوشش طرح هستند، تضعیف نشود، ادامه داد: نمی‌توان گفت که یک قاری ممتاز و درجه یک در امور تخصصی قرائت و نیز امور اخلاقی تربیت شده است ولی در زمینه درسی و تحصیلی با مشکلات مواجه است.

‌رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در پایان سخنان خود ضمن تشکر دوباره از حضار تصریح کرد: در اجرای طرح استعدادهای درخشان قرآنی در سراسر کشور باید نگاهمان به طرح جامع باشد و هر کسی که آمادگی کافی را دارد به شرط آنکه شرایط لازم را دارا باشد، می‌تواند در اجرای طرح کمک کند.

گزارش تصویری را اینجا ببینید.

captcha