تذهیب‌کاری قرآن کتابت شده هنرمند کوهدشتی متوقف شد
کد خبر: 3523050
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۹
به‌دلیل مشکلات مالی؛

تذهیب‌کاری قرآن کتابت شده هنرمند کوهدشتی متوقف شد

گروه فعالیت‌های قرآنی: با وجودی‎که تاکنون 18 جزء از قرآن خطی کتابت شده یاسر زال‌پور، هنرمند کوهدشتی تذهیب‌کاری شده است متأسفانه در حال حاضر به‌علت کمبود بودجه مالی تذهیب‌کاری این قرآن خطی متوقف شده است،

تذهیب‌کاری قرآن کتابت شده هنرمند کوهدشتی متوقف شد
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، سال‌های سال است که شاهدیم از سوی دشمنان اسلام هتک حرمت‌هایی به کتاب مقدس قرآن که کتاب قانون و زندگی برای مسلمانان به‌شمار می‏‌رود، انجام می‎گیرد. هتک‌حرمت‌هایی که قلب هر مسلمانی را جریحه‌دار می‎کند.
 شاید اگر ما به‌جز آشنایی مختصرمان با نام قرآن برای لحظاتی در این کتاب مقدس اندیشه می‎کردیم و مروری بر آنچه خدای متعال در این کتاب که معجزه جاویدان خاتم‌الانبیا است می‎انداختیم پی می‏‌بردیم که عظمت قرآن بسیار والاتر و بالاتر از این است که ما امروز در قبال آن انجام می‎دهیم.
یازدهم آذر سال 93 بود که در استان لرستان یک هنرمند از شهرستان کوهدشت قدعلم کرد تا در پاسخ به هتک‌حرمت‌هایی که نسبت به قرآن صورت گرفته این کتاب مقدس را به آب طلا بنویسد هرچند این اقدام او به دل و مذاق هر قرآن دوستی خوشایند آمد اما باید آن روز می‎دانستیم که «سنگ بزرگ برداشتن نشانه نزدن است» چراکه در لرستانی که اوج هنر و موسیقی و سایر هنرهای آیینی است و مسئولان ما مجبورند هزینه‌های گزافی برای معرفی این هنرها بکنند تا شاید لرستان به کشور و جهانیان معرفی شود، دیگر جایی برای هزینه کردن برای قرآن وجود ندارد. برای مسئول ما چه فرقی می‎کند قرآن با خودکار یا مداد یا زغال نوشته شود یا با آب طلا، اگر بگوییم قرآن آن‌قدر با عظمت است که اگر پایش بیافتد باید در دفاع از آن حتی با خون رگ‌هایمان هم آیه به آیه آن‌را کتابت کنیم، سخنی به گزافه نگفته‌ایم چراکه اگر این کتاب مقدس نبود مسئول و رئیس و فرماندار و شهردار و بخشدار و مدیرکلی هم نبود مگر نه این‌که انقلاب اسلامی ایران در سایه قرآن و اهل‌بیت پیروز شد.
یاسر زال‌پور در میان به‌به و تشویق‌های مردم و مسئولان کارش را آغاز کرد و همه منتظر بودیم تا قرآنی با آب طلا در استان لرستان کتابت شود تا تیری باشد به چشم بدخواهانی که چشم دیدن قرآن این کتاب آسمانی و معجزه جاویدان را ندارند.
کتابت قرآن در 4000 ساعت توسط هنرمند کوهدشتی
این هنرمند لرستانی از یازدهم آذرماه 93 روزانه 15 ساعت از وقتش را پای کتابت این کتاب گذاشت تا سرانجام در یکم آذر ماه 94 کتابت خود را با صرف چهار هزار ساعت به پایان برد. زال‌پور با هزاران شوق و امید قرآن کریم را به خط شکسته در 300 صفحه در ابعاد 50 در 35 کتابت می‎کند قرآنی منحصر به فرد که هر صفحه آن از لحاظ ترکیبی با صفحه دیگرش متفاوت است.
این هنرمند لرستانی پس از پایان کار کتابت این قرآن با تکیه بر وعده‌هایی که برخی مسئولان از جمله استاندار که قول پرداخت 10 میلیون تومان به او می‎دهد، وارد مرحله طلاکاری این کتاب می‎شود اگرچه خیلی‌ها به وعده‌هایشان عمل نکردند و با این وعده‌ها فقط خواستند یک خبر از آن‌ها روی سایت‌های خبری برود، اما این قرآن تاکنون 18 جزءش طلاکاری شده است.
برای طلاکاری این قرآن 90 میلیون تومان برآورد هزینه شده بود که تاکنون 55 میلیون تومان کار روی این قرآن انجام گرفته که تنها 20 میلیون تومان آن که 10 میلیون تومان آن توسط سردار عبدالهی، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء و 10 میلیون تومان هم توسط علی‌یاور عزیز‌پور‌، مدیرکل ورزش و امور جوانان لرستان و کمک‌های خیرین و مردم تامین شده، پرداخت شده است.
یاسر زال‌پور، هنرمند کوهدشتی در گفت‌وگو با ایکنای لرستان، در رابطه با مشکلات سد راه کتابت این قرآن، گفت: من با وجودی‎که برایم بسیار سخت بود اما به‌خاطر این‌که بتوانم هزینه‌های مربوط به طلاکاری این قرآن را تامین کنم به تمام ادارات شهرستان کوهدشت مراجعه کردم که متاسفانه هیچ یک از ادارت تمایلی به کمک به تامین هزینه‌های این اثر هنری نداشتند.
وی افزود: حتی من پیشنهاد دادم که این قرآن در بقعه متبرکه امامزاده محمد(ع) درب‌گنبد کوهدشت قرار داده شود تا بتوانیم کمک‌های مردمی برای اتمام کار طلاکاری آن‌را جمع‌آوری کنیم که اوقاف کوهدشت قبول نکرد.
5 میلیون تومان می‎دهیم حق چاپ را می‎گیریم!
زال‌پور اضافه کرد: متاسفانه اوقاف استان و شهرستان هیچ حمایتی از من برای اتمام کار طلاکاری این قرآن ندارند و تنها پیشنهادی که از طرف اوقاف به من شده این است که پنج میلیون تومان می‎دهیم قرآن به نام اوقاف در یکی‎ از امامزاده‌های استان نگهداری شود و حق چاپ این قرآن نیز به اوقاف داده شود.
این خوشنویس کوهدشتی با تأکید بر این‌که اداره اوقاف شهرستان، پرداخت این مبلغ را منوط به حق چاپ برای اداره اوقاف عنوان کرده است، بیان کرد: در کنار این، پرداخت ۲ میلیون مبلغ اولیه برای کتابت قرآن در زمان مشخصی در نظر گرفته شد که در صورت عدم اتمام آن در تاریخ مقرر متضرر محسوب می‌شدم.
وی با بیان این‌که می‎طلبد این قرآن به‌نام قرآن خطی کوهدشت در شهرستان کوهدشت نگهداری شود، ادامه داد: متاسفانه در نمایشگاه‌هایی که این قرآن را شرکت می‎دهم کمتر مسئولی حاضر به بازدید است و این درحالی است که برای تعویض پرچم امامزاده محمد درب گنبد شاهد حضور بسیاری از مسئولان استانی و شهرستانی اوقاف و حتی مسئولان ادرات کوهدشت بودیم و این بی‎مهری‌ها نسبت به این کتاب جای سؤال دارد.
این هنرمند کوهدشتی گفت: برای این‌که شاید بتوانم بخشی از هزینه‌های مربوط به طلاکاری این قرآن را تامین کنم متوسل به راه‌اندازی کمپینی شدم که متاسفانه از این راه نیز کاری از پیش نرفت.
عملی نشدن وعده کمک 10 میلیونی استاندار لرستان با گذشت بیش از یک سال
زال‌پور که از خوشنویسان استان لرستان و شهرستان کوهدشت و دارای مدرک فوق ممتاز از انجمن خوشنویسان ایران است، با بیان این‌که متاسفانه در حال حاضر به‌علت کمبود بودجه مالی تذهیب‌کاری این قرآن خطی با آب طلا متوقف شده است، به وعده استاندار لرستان برای کمک 10 میلیون تومانی اشاره کرد و افزود: یک سال و سه ماه از وعده کمک استاندار به این اثر هنری می‎گذرد اما متاسفانه طی این مدت با وجود رفت و آمدهایی که به مرکز استان داشته‌ام هنور این وعده عملی نشده و من بلاتکلیف مانده‌ام که می‎طلبد استاندار تکلیف مرا روشن کند اگر قصد کمک ندارد بگوید تا دیگر من هم مراجعه‌ای به استانداری نداشته باشم چراکه این امر منجر به صرف هزینه‌هایی برای من شده است.
در پایان ایکنا امیدوار است با انعکاس این گزارش هم قدر و منزلت هنرمندان قرآنی برای مسئولان یادآوری شود و هم در زمینه تامین اعتبار این اثر فاخر گامی برداشته شود.
captcha