نمایش‌های آئینی در سایه بی‌مهری مسئولان فرهنگی
کد خبر: 3523790
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۱
در ادامه جریان تعطیلی بنیاد تعزیه؛

نمایش‌های آئینی در سایه بی‌مهری مسئولان فرهنگی

گروه هنر: مسئولان به جای تقویت سازمان‌ها و نهادهایی که در تلاش هستند احیاگر نمایش‌های آئینی و سنتی باشند، به فکر تعطیلی و تعلیق فعالیت آن هستند و این اقدام یعنی اینکه ایشان هیچ رغبتی به هنر تعزیه به عنوان یکی از مفاخر هنرهای نمایشی نداشته و گویا از این جریان رضایت بیشتری نیز دارند.

بهزاد فراهانی، هنرمند پیشکسوت عرصه بازیگری در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: ابتدا پیش از هر ارزیابی در مورد سوءرفتاری که مسئولان فرهنگی نسبت به برخی پدیده‌های این حوزه که از دیرباز در حال انجام است همچون تعزیه و هنر شبیه‌خوانی، باید موضع شخصی‌ خود را اعلام کنم و آن اینکه چنین رفتاری نکوهیده و سرزنش شده است و باید همگان با حس دلسوزی و شفقت نسبت به میراث فرهنگی و معنوی ایرانی حساسیت زیادی داشته باشند و با چنگ و دندان در پاسداری از آن بکوشند.

وی ادامه داد: اقدام اخیر برخی از مسئولان، یعنی تعلیق و یا توقف فعالیت بنیاد علمی تعزیه که می‌توان آن را مصداقی از همین مقوله سوءرفتار به شمار آورد، به نظر من محکوم است و دوستانی که به این امر اقدام کرده‌اند، ولو موضعی به حق داشته باشند، باید توضیح کاملی برای ارتکاب به این اقدام خود ارائه کنند یا درصدد توجیه اقدام خود برآمده و یا مسئولان بنیاد تعزیه و هنرمندان بانی این نهاد را قانع کنند.

فراهانی با اشاره به اینکه نباید فراموش کنیم که تعزیه و هنر شبیه‌خوانی یک نهاد فرهنگی ریشه‌دار و دیرپا در حوزه هنرهای نمایشی و آئینی کشورمان است، تصریح کرد: اینکه به جای تقویت چنین سازمان‌ها و نهادهایی که به تلاش فردی و یا همت بخش خصوصی ایجاد شده‌اند، به فکر تعطیلی و یا تعلیق فعالیت آنها باشیم، نشان از آن دارد که مسئولان هیچ رغبتی به هنر تعزیه به عنوان یکی از مفاخر هنرهای نمایشی نداشته و گویا از چنین جریانی رضایت بیشتری نیز دارند.

بازیگر مجموعه تلویزیونی «امام علی(ع)» در ادامه گفت: اما وضعیت ناخوشایند پیش آمده در مورد این بنیاد و سایر نهادهای مشابه را تنها نباید متوجه بی‌کفایتی و عدم شناخت مسئولان بالادستی که شاید چندان به اهمیت هنر تعزیه و شبیه‌خوانی به عنوان یک میراث فرهنگی اجتماعی واقف نیستند کرد، بلکه اجازه می‌خواهم بانیان این بنیاد را نیز در بروز این اتفاق تا حدودی مقصر بدانم.

وی افزود: چند سال پیش که به طور اتفاقی و برای انجام کار دیگری به شهرداری تهران مراجعه کردم، با اجتماعی از دوستان فعال فرهنگی در دفتر کار هادی ایازی، معاون وقت شهردار تهران روبرو شدم که گویا در حال انجام کارهای مقدماتی تشکیل چنین بنیادی بود، اما نکته حائز اهمیت اینکه به غیر از یکی، دو نفر حاضر در این جلسه، هیچ کدام کارشناس تعزیه نبودند و یا بهتر بگویم نه سابقه مدیریتی و نه سابقه هنری در زمینه فعالیت تعزیه نداشتند.

فراهانی ادامه داد: ذکر این نکته را واجب می‌دانم که چرا در هسته اصلی این تشکیلات با وجود غنایی که در زمینه نیروی کارشناسی و خبره تعزیه در اقصی نقاط ایران اسلامی از آن برخورداریم، اما نخستین جلسات برای شکل‌گیری این بنیاد بدون حضور نخبگان تعزیه و نمایندگانی از آنها در سراسر ایران تشکیل می‌شود؟

بازیگر نمایش دینی «ترور» در پایان تأکید کرد: بی‌شک اگر حضور فراگیر هنرمندان پیشکسوت نمایش که عمری را در زمینه اعتلای نمایش آئینی و سنتی ایرانی و تعزیه وقت صرف کرده‌اند در شاکله این بنیاد تجربه می‌کردیم، امروز دیگر کسی به خود جرئت نمی‌داد با این توجیه که بنیاد کاری انجام نداده است ـ در حالی که انجام شده است، اما گزارشی مبسوط از کارهای انجام شده در دست نیست ـ به این شکل با نادیده گرفتن تأثیرات این بنیاد، تصمیم بر تعطیلی یک‌سویه آن بگیرد.

یادآور می‌شود، بنیاد علمی تعزیه و همایش‌های آئینی 2 مرداد توسط مأمورانی از سوی شهرداری منطقه 17 تصرف و فعالیت آن به حالت تعلیق درآمد.

امیرسجاد دبیریان

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۵/۳۰ - ۰۹:۰۳
0
0
مسئولان فرهنگی به نمایش‌های آئینی توجه لازم را داشته باشند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۵/۳۰ - ۱۲:۳۳
0
0
از ایکنا تعجب می کنم ؛
چرا چهره ای را در سایت خود تبلیغ می کند که دخترش با آن افتضاح و بی حیایی در فیلمهای آنطرف آب بازی می کند و این پدر از کار جدید دخترش در فیلم " جیم جارموش" دفاع می کند ؟؟؟!!!
و منتقدین را مشکل دار می داند !!! نه دخترش را !!!
گرگانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۶/۰۸ - ۱۷:۳۹
0
0
افرین به هنرمندان که لا اقل به فکر تعزیه هستند
captcha