زمان اکران «رستاخیز» مشخص نیست/ ناشر؛ ناظر و مسئول قیمت‌گذاری بر بهای قرآن
کد خبر: 3524657
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۲
نوش‌آبادی عنوان کرد:

زمان اکران «رستاخیز» مشخص نیست/ ناشر؛ ناظر و مسئول قیمت‌گذاری بر بهای قرآن

گروه ادب: سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اکران «رستاخیز» در ماه محرم را رد کرد و درباره وظیفه نظارت بر قیمت قرآن گفت: ناشر براساس شرایط بازار، تعیین‌کننده قیمت قرآن است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز، اول شهریورماه در سی و یکمین نشست خود فرهنگ را مبنا و اساس تحول کشور دانست و گفت: هر چند اقتصاد هم اهمیت دارد، اما اقتصاد ذیل فرهنگ بوده و تا زمانی که مشکلات و موانع فرهنگی در راستای اعتلای فرهنگ حل نشود، اقتصاد کشور نیز بهبود نخواهد یافت؛ از این رو برنامه‌های فرهنگی در اولویت بوده و وضعیت شفاف و مطلوبی را برای این حوزه به وجود آوردیم.
وی در ادامه سیاست‌های فرهنگی کشور را مورد اشاره قرار داد و افزود: این سیاست‌ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده و با توجه به اینکه یک نهاد عالی به شمار می‌آید، طبیعی است که سیاست‌های امروز دولت برخاسته از سیاست‌های نظام و این نهاد عالی است.
نوش‌آبادی به اهداف سیاست‌های فرهنگی اشاره و عنوان کرد: ایجاد وحدت رویه و هماهنگی فرهنگی در میان دستگاه‌های مختلف نظام و بسیج امکانات و برنامه‌های فرهنگی در راستای پاسخگویی به نیازهای فرهنگی جامعه از اهداف سیاست‌های فرهنگی بوده و تحکیم وحدت ملی و دینی با توجه به ویژگی‌های قومی و مذهبی و تلاش در جهت حذف موانع وحدت، پاسداری از حریت و امنیت جامعه، مقابله با خرافات و موهومات، جمود و تحجر فکری و مقدس‌‌مآبی و مقابله با افراط، تقویت و احیای هنر سازنده در همه عرصه‌های سازگار با روح تعالیم اسلامی، اهتمام همه‌جانبه برای شناخت نیروها و مقتضیات نیازهای روحی و جسمی نسل جوان، گسترش زمینه مشارکت مردمی در امور فرهنگی، هنری، علمی و اجتماعی به منظور همگانی شدن فرهنگ و گسترش روحیه نقدپذیری از اصول سیاست‌های فرهنگی در شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
وی ادامه داد: در این زمینه هشدارهایی نیز از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شده که از جمله آنها می‌توان به بی‌اعتنایی به نظم عمومی و بدبینی تاریخی نسبت به دولت، تصور مغایر بودن شریعت اسلامی با هر گونه نوآوری، گرایش به راه‌حل‌های شتابزده و خشونت‌آمیز درباره معضلات اجتماعی، برداشت نادرست از برخی مفاهیم دینی، عوام‌زدگی و عوام‌فریبی با تکیه بر عادات و شیوه‌های نادرست در جامعه به نام طرفداری از محرومیت یا دیانت می‌توان اشاره کرد و باید این رویکردها برچیده شوند.
نوش‌آبادی در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا درباره صحت اکران «رستاخیز» در ماه محرم گفت: این فیلم با اشکالات محتوایی و تصویری مواجه است و تا الان این اشکالات رفع نشده و طبیعی است که اگر بخواهد اکران شود، دست‌اندرکاران آن باید این مشکلات را برطرف کنند.
وی افزود: با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری بسیاری برای ساخت این فیلم صورت گرفته است؛ از این رو با رفع اشکالات موجود، در برنامه اکران قرار می‌گیرد. اینکه بخواهم زمانی را برای اکران آن تعیین کنم، اکنون میسر نیست و باید براساس ضوابط و آئین‌نامه اجرایی تصمیم گرفته شود.
نوش‌آبادی در ادامه درباره نظارت بر قیمت قرآن که از سوی مرکز طبع و نشر قرآن و سازمان دارالقرآن برعهده این وزارتخانه بیان شده است،‌ گفت: اصولاً قیمت‌گذاری محصولات فرهنگی، کتاب و قرآن و ادعیه ربطی به وزارت ارشاد ندارد و از سوی دیگر هم ما نگفتیم این موضوع برعهده سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان دارالقرآن است، بلکه گفتیم ناشر مسئول این موضوع بوده و تعیین‌کننده قیمت قرآن است.(خبری که در جلسه پیشین در این باره منتشر شده بود)
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار ایکنا مبنی بر احتمال واگذاری نظارت بر ترجمه قرآن به سازمان دارالقرآن عنوان کرد: در رابطه با مسائل قرآنی، کمیته‌ای مشترک از معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد و سازمان دارالقرآن تشکیل شده و پیگیری اغلاط چاپ در قرآن، ترجمه‌های نارسا از قرآن و چاپ این مصحف با تأکید بر خط و فرهنگ ایرانی برعهده این کمیته مشترک نظارت بر چاپ قرآن است.
وی یادآور شد: با وجود تشکیل این کمیته مشترک، قیمت‌گذاری قرآن ارتباط مستقیمی نه با سازمان دارالقرآن و نه با ارشاد دارد و ناشر باید شرایط بازار را در نظر گرفته و براساس ملزومات چاپ، قیمت نهایی قرآن را تعیین و در بازار عرضه کند.
نوش‌آبادی تصریح کرد: با توجه به حساسیت‌‌هایی که درباره قرآن در کشور ما وجود دارد، این کار باید با دقت‌ نظر انجام شود و مانند کتاب‌های دیگر نیست. به همین دلیل صیانت از صحت و قیمت آن نیز باید انجام شود و از سوی دیگر نظارت بر ترجمه هم از سوی کمیته مشترک انجام شده و واگذار نمی‌شود.
لغو کنسرت در مشهد به منظور حفظ حرمت بارگاه امام رضا(ع)
نوش‌آبادی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره لغو کنسرت در مشهد گفت: یکی از مسائلی که طی هفته گذشته بازتاب گسترده‌ای داشت، محدودیت‌های برگزاری کنسرت در مشهد بود و نظر وزیر ارشاد درباره عدم برگزاری کنسرت در این شهر این بود که به دلیل حفظ حرمت بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) و حریم معنوی آن بوده و اظهارات برخی مقامات مذهبی این شهر دلیلی بر این موضوع نیست و نخواهد بود و این موضوع به شهر مشهد اختصاص دارد و در شهرهای دیگر استان خراسان رضوی و سایر استان‌ها این محدودیت وجود ندارد و با رعایت ضوابط قانونی و در چارچوب دیدگاه‌ها و نظرات مقام معظم رهبری استمرار خواهد داشت. البته شهر مشهد طی 11 سال گذشته شاهد برگزاری هیچ کنسرتی نبوده است.
وی درباره تئاتر شهر و مشکلات آن نیز بیان کرد: تئاتر شهر جزء گنجینه‌های ارزشمند هنر تئاتر کشور است و باید از نظر حفظ و نگهداری از آن که جزء میراث فرهنگی کشور محسوب می‌شود، توجه کافی شود؛ البته در دولت یازدهم برای تعمیر و بازسازی بخش‌های مختلف آن میلیاردها تومان صرف شده تا از وضعیتی که آن را تهدید می‌کرد به وضعیت امروز برسد، اما باز هم نیازمند کمک و توجه است.
آئین‌نامه نظارت بر چاپخانه‌ها تغییر می‌یابد
نوش‌آبادی درباره تغییر آئین‌نامه نظارت بر چاپخانه‌ها نیز گفت: در حال حاضر صنعت چاپ به دلیل فرسودگی با مشکلاتی همراه است و باید از این وضعیت نجات یابد و این موضوع نیز با راهکارهایی چون سرمایه‌گذاری‌های جدید، انتقال فناوری‌های نوین و تزریق بودجه مالی امکان‌پذیر است و با توجه به اینکه این صنعت، صنعت زیربنایی در حوزه فرهنگ است باید توجه کافی به آن شود تا توسعه در سایر بخش‌های فرهنگی نیز فراهم آید. از این رو بخش سخت‌افزاری صنعت چاپ به وزارت صنعت واگذار می‌شود.
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سؤالی درباره معیار اجرا در تالار وحدت اظهار کرد: برگزاری هر مراسمی در تالار وحدت که جزء تالارهای ملی کشور است، امکان‌پذیر نیست و برنامه‌ها و نمایش‌ها و موسیقی سنتی فاخر در آن اجرا می‌شود و سعی شده اجرای برنامه‌هایی که درجات فاخری دارند در آن صورت گیرد و این محدودیت از قبل بوده و اکنون نیز به همین صورت است.
وی همچنین درباره دلایل اعلام نشدن درجه هنری هنرمندان در حوزه سینما گفت: تاکنون برخی نویسندگان که رتبه هنری ممتاز گرفته‌اند، براساس چارچوب‌ها بوده و هر رتبه در شورای خاصی بررسی می‌شود و در این راستا فرد و آثار مربوط به وی مورد بررسی قرار می‌گیرد.
ثبت‌نام در نمایشگاه مطبوعات؛ از هفته دوم شهریور
نوش‌آبادی درباره نمایشگاه مطبوعات در سال جاری نیز گفت: این نمایشگاه نیمه دوم آبان ماه برگزار می‌شود و از شنبه این هفته ثبت‌نام از رسانه‌ها و مطبوعات آغاز می‌شود و امسال افزایش هزینه برای تهیه غرفه رسانه‌ها و مطبوعات را نخواهیم داشت و با تخفیف ویژه برای مطبوعات و رسانه‌های غیردولتی نیز همراه خواهد بود. همچنین بحث درباره مکان برگزاری آن وجود دارد و در این زمینه دو گزینه شهر آفتاب و مصلای امام خمینی(ره) مطرح است و تا یکی، دو هفته آینده مشخص می‌شود.
وی در ادامه عملکرد دولت طی سه سال گذشته در حوزه فرهنگ را مورد اشاره قرار داد و گفت: ما تا رسیدن به اهداف فرهنگی نظام در کشور فاصله داریم و در این راستا موانع و مشکلاتی نیز وجود دارد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را از رسیدن به نقطه مطلوب باز داشته است، اما بنای دولت ایجاد فضای بانشاط و مناسب برای توسعه فرهنگی در کشور است و در این زمینه گام‌های خوبی برداشته و در این راستا ایجاد وحدت رویه و هماهنگی همه دستگاه‌های فرهنگی ضرورت دارد، اما ما شاهد ناهماهنگی‌هایی هم هستیم و بخشی از این موضوع نیز به اعتبارات و بودجه تخصیصی مرتبط است.
حمایت از تولید نوشت‌افزار ایرانی - اسلامی
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره برگزاری نمایشگاه نوشت‌افزار اسلامی ایرانی و چگونگی حمایت این وزارتخانه از تولید‌کنندگان داخلی بیان کرد: کشور ما دارای پیشینه تمدنی کهن و غنی است و باید این تمدن را در قالب تولید محصولات و کالاهای فرهنگی ارزشمند و بومی به دیگران معرفی کنیم که در این زمینه یکی از بهترین راهکارهای انتقال فرهنگ ایرانی اسلامی کشورمان، تولید نوشت‌افزار و تبلور این فرهنگ در این محصولات است.
وی یادآور شد: با توجه به اینکه این کالاها ارتباط مستقیمی با کودک و نوجوان دارد، از این رو می‌تواند تأثیر فرهنگی بسیاری بر آنها بگذارد. حوزه تولید نوشت‌افزار می‌تواند امکان مناسبی را برای انتقال فرهنگ ایجاد کند به همین دلیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از هر نهاد و مجموعه‌ای که بخواهد در این زمینه فعالیت کند و اقدامی شایسته انجام دهد، حمایت می‌کند.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
امیر حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۶/۰۱ - ۱۵:۳۲
0
0
۵۰کیلو آلبالو مشکل محتوایی نداشت که اکران شد بعد هم به زور کشیدنش پایین حالا رستاخیز مشکل محتوایی داره!!!! خدایا خودت به داد فرهنگ برس!
captcha