بی‌توجهی به کرامت بیماران در بیمارستان‌ها
کد خبر: 3524756
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۸
شریفی‌مقدم انتقاد کرد:

بی‌توجهی به کرامت بیماران در بیمارستان‌ها

گروه سلامت: قائم مقام سازمان نظام پرستاری ضمن انتقاد از کمبود نیروی پرستاری از بی‌توجهی به کرامت بیمار در پی این کمبودها انتقاد کرد.

محمد شریفی مقدم، قائم مقام سازمان نظام پرستاری در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا)، از عدم رعایت کرامت بیماران در بیمارستان‌ها انتقاد کرد.

وی تصریح کرد: مردمی که به بیمارستان مراجعه می‌کنند شرایط عادی ندارند، فرد مراجعه کننده ممکن است بیمار یا همراه او باشد که در شرایط اضطرار به بیمارستان مراجعه کرده‌اند، در بیمارستان هم به دلیل نبود شرایط و فضای کافی اعم از فضای فیزیکی، اخلاقی یا معنوی برای ارائه خدمت به بیمار و همراه او کرامت او رعایت نمی‌شود.

شریفی مقدم ادامه داد: یکی از دلایل نبود فضای مورد اشاره در حوزه پرستاری کمبود نیرو است؛ زمانی که در یک بخش که دارای 25 بیمار بوده و حداقل برای او باید 4 پرستار وجود داشته باشد 2 پرستار فراهم است این دو پرستار علی رغم تلاش وافر نمی‌توانند خدماتی را که در شأن مردم است را به آنها ارائه دهند.

وی اعلام کرد: اگر مردم بخواهند حداقل خدمات را از نظر کیفی در حوزه پرستاری اخذ کنند باید به ازای هر 1000 نفر جمعیت سه نفر پرستار در کشور وجود داشته باشد. در کشورهای اروپایی به ازای هر 1000 جمعیت حدود 9 تا 10 پرستار وجود دارد در منطقه این میزان 4 و 5 است در حالیکه در ایران این وضعیت در کشور ما 1.3 است؛ به عبارتی اگر پرستاران ما دوبرابر شوند آن وقت مردم حداقل مراقبت را خواهند گرفت اما در حال حاضر قضیه برعکس بوده و مردم ما نصف خدمات را می‌گیرند.

قائم مقام سازمان پرستاری اظهار کرد: این کمبودها موجب دوندگی دائمی پرستار می‌شود و دیگر فرصت احترام و تکریم بیمار را ندارد و در حالیکه بیمار انتظار دارد به او احترام گذاشته شده و به سخنان او گوش فراداده شود اما عملا چنین اتفاقی نمی‌افتد.

وی افزود: همراه بیمار نیز مشاهده می‌کند خدمات لازم به وی یا بیمارش انجام نمی‌شود، وظیفه بیمار و همراه او نیست که به دنبال دارو، برانکارد و جواب آزمایش باشد بلکه وظیفه پرستار است و تیم درمان است در حالیکه در بیمارستان‌های ایران به دلیل کمبود پرستار این اتفاق توسط همراه بیمار می افتد.

شریفی مقدم ادامه داد: یک از استانداردهای بیمارستان این است که تخت‌های بیمار باهم فاصله داشته و در بین هر تخت یک تخت خالی باشد در حالیکه این‌گونه نیست و گاه بیمار بر روی برانکارد و حتی بر روی کف زمین خوابانده می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: در مجموع یک بیمار که نیاز به خدمات دارد علی القاعده باید تکریم شده و مسائل مورد اشاره موجب بی حرمتی به بیمار می‌شود.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری یادآور شد: برخی از اصول شرعی نیز در بیمارستان‌ها رعایت نمی شود در حالیکه کشورهایی که به دین خاصی اعتقاد ندارند در بیمارستان‌هایشان به دین، اصول و اعتقادات بیمار احترام گذاشته و بر همان اساس به بیمار خدمت ارائه می‌کنند. 

captcha