نشست وزیر ارتباطات با فعالان فضای مجازی حوزه برگزار شد
کد خبر: 3525031
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۱

نشست وزیر ارتباطات با فعالان فضای مجازی حوزه برگزار شد

گروه اجتماعی: نشست فعالان فضای مجازی حوزه با دکتر واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور بعد از ظهر امروز دوم شهریور در مرکز کنفرانس‎ تالارهمایش‎های دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از قم، در ابتدای این مراسم، مهندس سیدحسن هانی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در عرصه فضای مجازی در حوزه‏های علمیه باید زیرساخت‎های مناسبی کل گیرد؛ در حقیقت باید آیین نامه و قوانین نیز به تبع آن تغییر می‎کرد که این اتفاق روی داد؛ باید به سمتی می‎رفتیم که برای تولیدکنندگان محتوا راهکارهایی ایجاد کنیم که ضمن کاهش هزینه به درآمدزایی نیز برسند که پیشرفت‎های خاصی نیز در این عرصه انجام شد.
وی افزود: آمارهای جهانی بیان می‎کند که ذائقه مردم از محتوای مدنی به سمت مصورسازی در حرکت است و این مصورسازی باید در تولیدات دینی مدنظر قرارگیرد؛ برخی آثار هالیوودی با جلوه‎های ویژه خود توانسته‎اند که تاثیرگذار باشند و حتی گاهی این جذابیت به حدی است که صداوسیمای ما نیز این آثار را پخش می‌کند به همین جهت است که باید این ابزارهای ویژه رسانه‎ای برای تولید محتوا استفاده کنیم.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان قم بیان کرد: در این عرصه حجم عظیمی از اشتغال ایجاد می‎شود و اگر بتوانیم چرخه اقتصادی مناسبی ایجاد کنیم شاهد موفقیت بیشتری خواهیم بود؛ خوشبختانه رویکرد مردم نسبت به محتوای داخلی افزایش پیدا کرده است و این تغییر رفتار درآمارها نیز مشخص است.
وی گفت: طلاب دغدغه بسیاری برای حضور در عرصه‎های فنی ورسانه‎ای برای استفاده آنها در تبلیغ دین دارند؛ طلاب امروزه به درک درستی نسبت به محتوای رسانه‌ای و مجازی رسیده‌اند و گروه‎های زیادی از طلاب در زمینه تولید بازی‎های دینی رایانه‎ای و انیمشین و مباحث تبلیغی فعالیت دارند.
حسن هانی اظهارکرد: این حضور طلاب آینده بسیار خوبی را پیش روی فعالان در عرصه‎های مجازی ایجاد کرده است؛ طلاب از نظر استعداد و تلاش بسیار غنی هستند ولی از نظرامکانات نیازمند حمایت هستند؛ امیدواریم به روزی برسیم که در تمام مدارس علمیه پایگاه فعالیت مجازی نیز داشته باشیم.
در ادامه، دکتر کشتزارزادگان به نمایندگی از مرکز مدیریت حوزه‎های علمیه خواهران با اشاره به ایجاد کوثرنت و کوثربلاک در این حوزه گفت: یکی از فعالیت‎های شاخص مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران ایجاد سیستم کوثرنت است؛کوثر نت و کوثر بلاگ برای ایجاد بستری جهت حضورزنان مسلمان در عرصه فضای مجازی ایجاد شد و در این سیستم سامانه‎ای مطابق با نیازهای تبلیغی امکانات فنی وجود دارد.
وی اظهارکرد: شبکه هوشمندی که در این مرکز ایجاد شده است با حضور 70 هزار عضو به فعالیت می‏‎پردازد؛ در این عرصه یک مسیر وجود دارد که طلاب با وبلاگ نویسی آشنا می‎شوند که در این زمینه کارگاه‎های آموزشی به صورت آنلاین و حضوری برگزار شده و خواهد شد.
کشتزارزادگان بیان کرد: کوثر نت یک شبکه اجتماعی است که می‎توانیم آن را علمی ینامیم یعنی رخدادهای پژوهشی عامل ارابط بین افراد هستند؛ یعنی طلابی که در آن حضور دارند بر اساس اشتراکاتی که دارند با هم مرتبط می‎شود؛ نسخه موبایلی این برنامه نیز در دسترس قرار گرفته است که 8 هزار نفر از آن استفاده می‏کنند.
وی در پایان از فعالیت 70 هزار بانوی وبلاگ نویس در این سیستم خبرداد.
همچنین در این مراسم، حجت‎الاسلام والمسلمین روستاآزاد بیان کرد: فضای مجازی، فضایی است که دارای تهدیدها و فرصت‎های فراوان است؛ امروزه فعالان فضای مجازی در حوزه‎های علمیه فعال شده اند که با درک درست نسبت به شرایط خاص کشور و عصر جدید وارد این حیطه شده اند.
وی افزود: اسلام فرصت‎های گسترده‎ای در زمینه توسعه فعالیت‎های تبلیغی به ویژه در عرصه فضای مجازی در اختیار مبلغان قرارداده است؛ امروزه طلابی در حوزه فعالیت مجازی فعالیت دارند که توانسته‎اند با پیج احکام در تلگرام 60 هزار عضو را جذب کنند.
معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی گفت: 1400 مبلغ تایید شده در فضای مجازی در حوزه فعالیت دارند که طرح های مختلفی را به مرحله اجرا می رسانند؛ امروزه 92 مورد هاست در اختیار شبکه های تبلیغی قرارداده شده است که با حمایت دولت و وزارت ارتباطات در اختیار طلاب فعال قرار گرفته است.
وی گفت: در این راستا علاوه بر ساماندهی طلابی که در این عرصه فعالیت دارند تا کنون 5 دوره فعالیت در فضای مجازی برگزار شده است که با مهارت افزایی مبلغان و طلاب شاهد توسعه تولیدات در فضای مجازی باشیم.
گفتنی است پس از سخنان دو تن از فعالان رسانه‎‏ای از جمله حجت‎الاسلام والمسلمین مخدوم مدیر مرکز ملی پاسخگویی به شبهادت دینی که درخواستی مبنی بر رایگان شدن کدهای ارتباطی اینگونه مجموعه‎ها بود، وزیر ارتباطات به پاسخ نیازها و سوالات این گروه‎های علمی و پژوهشی پرداخت.
captcha