آغاز ساخت یادمان شهید رئیسعلی دلواری در نجف/ شبستان 100 هزار متری صحن حضرت زهرا(س) با معماری اصیل ایرانی
کد خبر: 3525357
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۹

آغاز ساخت یادمان شهید رئیسعلی دلواری در نجف/ شبستان 100 هزار متری صحن حضرت زهرا(س) با معماری اصیل ایرانی

کانون خبرنگاران نبأ: مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات استان بوشهر از کلنگ زنی آغاز ساخت یادمان و بازسازی مزار مبارز جنوب ایران «سردار شهید رئیسعلی دلواری» در قبرستان وادی سلام نجف اشرف عراق با حضور آیت الله صفایی بوشهری، امام جمعه بوشهر خبر داد.

عبدالرضا مطاف، مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات استان بوشهر در گفت‌و‌گو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، از آغاز ساخت یادمان و بازسازی مزار مبارز جنوب ایران «سردار شهید رئیسعلی دلواری» در نجف اشرف عراق خبرداد و گفت: کلنگ آغاز ساخت یادمان و بازسازی مزار سردار جنوب ایران، توسط آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری، نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان و امام جمعه بوشهر در قبرستان وادی سلام نجف اشرف کشور عراق در آستانه ۱۲ شهریورماه روز مبارزه با استعمار انگلیس و سالروز شهادت این مبارز تنگستانی به زمین خورد.

وی افزود: کار بازسازی پروژه فرهنگی و تاریخی از سوی ستاد بازسازی عتبات عالیات استان بوشهر و دفتر ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور مستقر در نجف اشرف و با اعتبار اختصاصی شهرداری بندر دلوار شهرستان تنگستان در مساحت «چهار و نیم در پنج متر مربع» انجام می‌گیرد و در فرایند زمانی یکساله این پروژه تکمیل خواهد شد.

مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات استان بوشهر اضافه کرد: نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان و امام جمعه بوشهر نیز در ادامه از پروژه عظیم صحن حضرت فاطمه زهرا(س) در نجف اشرف با جمعی از همراهان استانی و کارشناس فنی بازدید کرد.

 مطاف در ادامه گفت: ستاد بازسازی عتبات عالیات با عنایات خداوند متعال و یاری گرفتن از حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) و حضرت زهرای اطهر(س) اکنون توانسته است در نجف اشرف و در جوار بارگاه ساقی کوثر با همکاری تولیت حرم مطهر علوی، دیوان وقف شیعی عراق و تاییدات آیت‌الله سیستانی، ساخت صحن حضرت زهرا(س) را با مشخصات تخصصی برای زائرین و مجاورین طراحی و عملیات اجرایی آن را آغاز کند.

عضو شورای مرکزی ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور عنوان کرد: تاکنون 60 درصد این پروژه انجام شده و مرحله باقیمانده شامل نازک‏ کاری و توکاری شبستان 100 هزار متری با معماری اصیل ایرانی است و کشورهای زیادی در مزایده طراحی صحن حضرت زهرا(س) شرکت کرده بودند که طرح جمهوری اسلامی از سوی دانشکده معماری دانشگاه شهید بهشتی برنده این مزایده شد و این طرح با معماری اصیل ایرانی و اسلامی ساخته خواهد شد و نمایانگر هنر ایرانی در کنار اعتقادات عمیق دینی و مذهبی و علاقه مردم ایران به اهل بیت (ع) خواهد بود.

مطاف در ادامه گفت: مرحله باقیمانده شبستان صحن را نازک‌کاری و توکاری آن شامل می شود که در این بخش، حساسیت خاصی به کار معماری اصیل ایرانی وجود دارد و این امر نیاز به هزینه‌ بیشتری است. این طرح به طور منطقی چهار سال دیگر طول می‌کشد با این وجود، دوستان ما در این مجموعه تلاش می‌کنند که تا دو سال دیگر کار را به پایان برسانند.

وی به اهداف ستاد بازسازی عتبات عالیات اشاره کرد و افزود: بخشی از اهداف این ستاد فرهنگی و عملیاتی ویژه زائران عتبات عالیات در راستای توسعه و تعمیق فرهنگ تشیع، ترویج معارف نورانی معصومین(ع) و تقویت باور‌های دینی در میان محبان اهل بیت(ع) است که اقدام به توسعه حرم مطهر علوی، تحت عنوان احداث صحن و شبستان حضرت زهرا(س) با وسعت 220 هزار متر مربع در کنار حرم مطهر آن امام همام در نجف اشرف را آغاز کرد و همچنین فاز اول این پروژه به مساحت 110 هزار متر مربع که با مشارکت همراه اول و پشتیبانی مردم کشور عزیزمان آغاز شد.

مطلف در ادامه مطرح کرد: از آن جایی که این مرحله به دلیل طراحی‌های زیبا و با شکوهی که نشأت گرفته از معماری معنوی بی نظیر و اصیل ایرانی- اسلامی و در شأن و جایگاه والای آن حضرت است، هزینه بالایی را در بر دارد، امید است با عنایت به مشارکت و همکاری گسترده اهل خیر و شیفتگان اهل بیت(ع) فاز اول این پروژه عظیم که از لحاظ وسعت، طراحی و تجهیزات، دومین بنای اسلامی بعد از مسجد الحرام، در جهان است.

ساخت سه پروژه فرهنگی عتبات عالیات کشور عراق در بوشهر
عبدالرضا مطاف در پایان ابراز کرد: توسعه و بازسازی این امکان اعتاب مقدسه به منظور راز و نیاز زائرین و همچنین کسب علوم دینی برای طالبان علم و معرفت است و استان بوشهر توفیق این را داشته است، که ساخت سه پروژه فرهنگی عتبات عالیات کشور عراق که شامل «ضریح های جدید خیمه گاه ابوالفضل العباس(ع)، حضرت امام حسین(ع) و حضرت قاسم بن الحسن مجتبی(ع)» توسط ستاد بازسازی عتبات عالیات این استان در شهرهای بوشهر و برازجان با مشارکت مردم مشتاق و محب اهل بیت(ع) عهده دار تکمیل و نوسازی باشد.

حامد فکوری
captcha