مسابقات قرآن استان تهران در آستان امامزاده عبدالله(ع) پایان یافت + عکس
کد خبر: 3525452
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۷

مسابقات قرآن استان تهران در آستان امامزاده عبدالله(ع) پایان یافت + عکس

گروه فعالیت‌های قرآنی: مسابقات قرآن استان تهران به منظور تعیین نمایندگان این استان در بخش بانون و آقایان برای اعزام به مرحله کشوری، شب گذشته با معرفی برترین‌ها و طی مراسمی پایان یافت.

اختتامیه سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه

به گزارش  خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)،  اختتامیهسی و نهمین دوره مسابقات قرآن استان تهران روزگذشته، چهارم شهریورماه پس از برپایی مرحله فینال رشته قرائت با حضور مسئولان و مدیران قرآنی کشور و علاقه مندان در آستان مقدس امامزاده عبدالله‌(ع) شهرری به همت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران برگزار شد. این مسابقات به منظور تعیین نمایندگان استان تهران در مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه که مهرماه به میزبانی استان گیلان برگزار می‌شود در دو بخش بانوان و آقایان و در رشته‌های متعدد برپا شد.

در ابتدای مراسم، مهدی غلام‌نژاد، نفر اول این دوره از مسابقات قرائت استان تهران، آیات 284 الی 286 از سوره مبارکه بقره را تلاوت کرد و سپس، سرود جمهوری اسلامی نواخته شد و حاضران در مراسم، به احترام سرود جمهوری اسلامی ایستادند.

اختتامیه سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه

سپس سیدوحید مرتضوی، مجری این مراسم، ضمن خوش آمدگویی به حضار بیان کرد که به اذعان تمامی کارشناسان، مرحله فینال رشته قرائت استان تهران در سطح مسابقات کشوری توصیف شده که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بود؛ سپس، مرتضوی از حجت الاسلام حسینی، معاون فرهنگی اداره کل اوقاف استان تهران، دعوت به سخنرانی کرد.

حجت‌الاسلام حسینی، معاون فرهنگی اداره کل اوقاف استان تهران در ابتدا به حاضرین در جلسه، بویژه حجت الاسلام رنجبر، استاد اخلاق، خیر مقدم گفت و  بیان کرد: حق مطلب این بود که از سخنان حجت الاسلام سعید اوتارخانی بعنوان میزبان این دوره از مسابقات قرآن کریم در استان تهران استفاده کنیم. از همکارانم در اداره اوقاف و امور خیریه شهرری نیز تشکر می‌کنم. حجج اسلام اوتارخانی و خانی، مدیر اداره اوقاف شهرری، الحق و الانصاف زحمات شبانه روزی برای این دوره از مسابقات اوقاف استان تهران متحمل شدند.

اختتامیه سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه

حسینی در ادامه به آمار و ارقام این دوره از مسابقات اوقاف استان تهران اشاره کرد و گفت: در سال 1395، 200 هزار نفر در مرحله مقدماتی و شهرستانی در رشته های مختلف، دعاخوانی، تواشیح، معارف و مفاهیم، حفظ 5جزء، 10 جزء، 20جزء و حفظ کل، ترتیل خوانی و قرائت قرآن کریم به مسابقه پرداختند. جمعا 204 نفر به مرحله استانی راه پیدا کردند که از این تعداد در بخش آقایان 117 نفر و بانوان 87 نفر به مرحله استانی راه پیدا کردند.

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف استان تهران با اشاره به کیفیت بالای مسابقات از سطح کیفی برخی رشته ها ابراز نگرانی کرد و گفت: الحمدلله در بخش قرائت قرآن، رقابت های خوب و نزدیکی را شاهد بودیم، اما در برخی رشته ها، جای نگرانی وجود داشت، چرا که بعضی افراد برای راهیابی به مرحله کشوری، حدنصاب را کسب نکردند. حسینی در ادامه از مسئولان فرهنگی ادارات اوقاف و کارشناسان فرهنگی و قرآنی استان تهران، خواهش کرد تا بحث آموزش‌های تخصصی را جدی تر بگیرند.

در ادامه حسینی علت برگزاری این دوره از مسابقات در آستان امامزاده عبدالله(ع) شهرری را بیان کرد و گفت:  از چهار سال قبل ، بحث حفظ قرآن در امامزادگان به صورت جدی پرداخته شد و خوشبختانه استقبال بسیار خوبی هم شد. امسال بنا بر این است که حداقل چهار مرکز آموزشی تخصصی قرآن در جوار بقاع متبرکه فعالیتشان را آغاز کنند که یکی از این مراکز، همین امامزاده والامقام است که فعالیتش را آغاز کرده است. سال گذشته در مرکز قرآنی امامزاده صالح(ع)، مرکز تخصصی حفظ بصورت غیرحضوری راه اندازی شد و 400 نفر مشغول آموزش قرآن کریم هستند. همچنین، امسال هدفگذاری شده است که 800 هزار نفر باید به صورت غیرحضوری، در جوار بقاع متبرکه آموزش ببینند.

در ادامه گروه تواشیح شمس، به اجرای برنامه پرداختند و مورد تشویق حاضران در جلسه قرار گرفتند.

اختتامیه سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه

سپس حجت الاسلام محمدرضا رنجبر، استاد اخلاق و صاحب کتاب باران حکمت، دقایقی درباره دعوت قرآن به سرو شدن و گل شدن و لاله شدن سخنرانی کرد و گفت: آیات قرآن ما را دعوت می‌کنند که سرو باشیم، راستی پیشه کنیم و بالا رویم. اولین دعوت قرآن این است که اگر انسان سرو  شد، صداقت و راستی را از خودش نشان داد، نصرت الهی نصیبش می‌شود. وجود مبارک امیرالمومنین(ع) فرمودند: وقتی خدا در ما صداقت دید، به ما کمک کرد. یک فرمول است،باید سرو باشی و درستی پیشه کنی تا نصرت الهی شامل حال شما شود. اولین کمکی که خدا به انسان می‌کند، این است که انسان را به عقب می‌راند، هرکس راستی پیشه کند، عقب می‌افتد و این نصرت الهی است. چون عقب رفتن است که مقدمه پرواز و اوج گرفتن می‌شود. تیرانداز، اول تیر را عقب می‌کشد، همان اول که رها نمی‌کند.

وی افزود: دومین دعوت قرآن کریم دعوت به گل شدن است. قرآن می‌فرماید گل باشید. گل مظهر بخشندگی است. هیچکس از کنار گل دست خالی برنمی‌گردد. کندودار عسلش را برمی‌دارد، عکاس عکسش را می‌گیرد، گلابگیر گلابش را می‌گیرد، خود شما عطرش را استشمام می‌کنید. کاری کنید تا دیگران از شما نفع ببرند. قرآن میفرماید تا می‌توانی ببخش، بخشش به سود شماست تا می‌توانید ببخشید. قرآن می‌فرماید لاله باشید، داغ داشته باشید، نسبت به دیگران بی‌تفاوت نباشید که فرق انسان و حیوان در همین دردمند بودن است.

اختتامیه سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه

رنجبر عنوان کرد: سرو باش، گل باش، لاله باش؛ اگر سرو شدی همه نسبت به توسرو می‌شوند. یعنی اگر راست بگویید راست می‌شنوید. هندسه عالم همین است. «ان احسنتم احسنتم لانفسکم». یعنی عالم در نگاه قرآن عمودی است، افقی نیست. عمودی یعنی اگر یک لیوان آب را به بالا بپاشید، همه آبها به سمت خودتان برمیگردد. راز خوبی دیدن خوبی کردن است و راز بدی دیدن بدی کردن است. خاک اگر بخواهد مزرعه شود، یک راه بیشتر ندارد و آن این است که آن دانه که درونش هست، سبز کند. قرآن، کتاب قاعده است، علتی هم که کهنه نمی‌شود، همین است. این قاعده 1400 سال است که  حاکم است. 1400 سال دیگر هم همین است. خاک نمی‌تواند، بگوید مگر من خودم سبز هستم که بخواهم یک دانه را سبز کنم، خاک سبز نیست، ولی اگر سبز کند، سبز می‌شود.

در ادامه کلیپ کوتاهی از تدارکات و آماده سازی آستان امامزاده عبدالله(ع) برای سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه(مرحله استان تهران) پخش شد و سپس حجت الاسلام سیدمحمدحسین ابوترابی فرد به سخنانی درباره اهمیت و جایگاه قرآن کریم در جامعه امروزی پرداخت و سپس آئین اهدای جوایز، به نفرات برتر این دوره از مسابقات برگزار شد.

اختتامیه سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه

گزارش تصویری این مراسم را اینجا ببینید.

مطالب مرتبط
captcha