دانشگاه در مهجوریت‌زدایی از قرآن فرهنگ‌سازی کند
کد خبر: 3525565
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷
حافظ کل قرآن کریم:

دانشگاه در مهجوریت‌زدایی از قرآن فرهنگ‌سازی کند

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: احمد باقری، حافظ کل قرآن کریم اظهار کرد: با توجه به اینکه قرآن در جامعه کنونی بیش از حد مورد مهجوریت قرار گرفته است، رسانه‌ها و دانشگاه‌ها همواره باید فرهنگ‌سازی کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، احمد باقری، حافظ کل قرآن کریم از شهرستان بروجن استان چهارمحال و بختیاری که با حضور در مدرسه شبانه‌روزی حفظ یک‌ساله قرآن و نهج‌البلاغه مؤسسه امیرالمؤمنین(ع) کاشان در سال تحفیظی 95 – 94 در مدت یک‌سال موفق به حفظ کل قرآن شده است، گفت: حفظ قرآن باید از اولویت‌های اول حوزه و شروط طلبگی باشد.
این حافظ قرآن که در سطح یک حوزه علمیه تحصیل می‌کند در این خصوص افزود: در حال حاضر بحث قرآن و به ویژه حفظ آن، نه تنها در دانشگاه‌ها اولویتی نداشته، بلکه در حوزه‌های علمیه نیز از دروس جانبی و در اولویت‌های آخر است.
وی که متولد سال 75 بوده و از روستای کردشامی شهرستان بروجن استان چهارمحال و بختیاری در مدرسه شبانه‌روزی حفظ یک‌ساله قرآن‌ مؤسسه‌ امیرالمؤمنین(ع) کاشان حضور یافته درخصوص تحقق منویات مقام معظم رهبری در تربیت 10 میلیون نفر حافظ قرآن، بیان کرد: با توجه به اینکه قرآن، در جامعه کنونی بیش از حد مورد مهجوریت قرار گرفته و حتی افراد مذهبی نیز آن‌ گونه که باید از این کتاب الهی استفاده نمی‌کنند، باید قرائت و تفکر در قرآن فرهنگ‌سازی شود.
احمدباقری در ادامه تصریح کرد: حوزه‌ها نیز باید در جهت قرآنی کردن جامعه و تربیت 10 میلیون حافظ از ظرفیت مالی و انسانی خود استفاده کرده و دوره‌های حفظ و تفسیر قرآن را برگزار کنند.
این حافظ کل قرآن‌ کریم با بیان این مطلب که چون بسیاری از نوجوانان و جوانان به‌دلیل بی‌اطلاعی از مضمون و معنای کتاب مقدس قرآن، علاقه‌ای به آن ندارند، اظهار کرد: مدارس و دانشگاه‌ها نیز باید با اجرای برنامه‌های متعدد، متنوع و جذاب قرآنی در جهت جذب نوجوانان و جوانان به حفظ قرآن اقدام کنند.
باقری با اشاره به اینکه در حال حاضر قرآن در خانواده‌ها و در بین نوجوانان و جوانان نتوانسته است جایگاه خود را پیدا کند، افزود: حفظ قرآن و فراگیری این موضوع درجامعه در کاهش غربت این کتاب شریف مؤثر است، چرا که یک حافظ قرآن هم خود با قرآن آشنایی پیدا می‌کند و هم خانواده، دوستان و اقوام با زیبایی‌های آن آشنا می‌شوند و اگر ما افراد قرآنی، واقعا قرآنی زندگی کنیم، جامعه و افراد آن ناخودآگاه جذب قرآن خواهند شد.
این حافظ کل قرآن کریم مهم‌ترین نقش را در ترویج معارف قرآن، نهج‌البلاغه و اهل بیت(ع) برعهده مؤسسات دولتی و غیردولتی دانسته و خاطرنشان کرد: رسانه‌ها نیز باید برنامه‌های متنوع داشته باشند و کودکان، نوجوانان و جوانان را با معارف قرآن و اهل بیت(ع) آشنا کرده و این معارف را در وجود آنها نهادینه کنند چرا که کودکان ما همان مسئولان آینده کشور هستند.
وی برگزاری محافل انس با قرآن با حضور حافظان قرآن، برگزاری مسابقات حفظ و تأسیس مؤسسات قرآنی در شهرها و روستاها را از مهم‌ترین اقداماتی دانست که می‌توان براساس آن حفظ قرآن را در جامعه ترویج داد.
باقری در پاسخ به این سؤال که حفظ قرآن چه نقشی در زندگی آدمی ایفا می‌کند، گفت: قرآن نقشه راه زندگی است و به انسان، میزان و تشخیص درست و نادرست را ارائه می‌دهد.
وی قرآن را «نور و چراغ راه» دانسته و در ادامه افزود: انتخاب مؤسسه خوب، همت و پشتکار از الزامات یک دوره حفظی خوب است.
وی حفظ یک‌ساله در مدرسه شبانه‌روزی قرآن کاشان را بسیار عالی دانسته و در پایان گفت: حفظ یک‌ساله در مدرسه شبانه‌روزی قرآن اگرچه سخت است ولی تجربه‌ها و روش زندگی‌هایی به انسان می‌آموزد که توصیف‌ناشدنی است.

captcha