اشتغال به تحصیل بیش از چهار میلیون دانشجو در کشور/دانشجوی ستاره‌دار نداریم
کد خبر: 3525886
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۲
وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری:

اشتغال به تحصیل بیش از چهار میلیون دانشجو در کشور/دانشجوی ستاره‌دار نداریم

گروه اندیشه: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از وجود 2800 دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی در کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر چهار میلیون و 800 هزار دانشجو در کشور داریم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از سمنان، محمد فرهادی، وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری شب گذشته، 6 شهریور در نشست با اساتید و نخبگان دانشگاهی استان سمنان اظهار کرد: ایران از نظر برخی شاخص‌ها از جمله از نظر تعداد مقالات علمی رتبه‌های اول منطقه‌ای، جهان اسلام و یا رتبه‌های 15 و 16 در سطح بین‌المللی را داشته که جای خوشحالی و شادباش دارد و در این راستا ایران در شاخص نوآوری که شاخص مهمی است رتبه 106 دنیا را در آغاز دولت یازدهم و در آخرین گزارش رسمی بین‌المللی داشته که این رتبه با 28 پله صعود به 78 رسیده که نشان از جهت‌گیری علمی پژوهشی درست در این دولت دارد.

فرهادی از فعالیت 122 مرکز رشد در ابتدای دولت یازدهم خبر داد و گفت: این مراکز به 180 مرکز  افزایش یافته که بر این اساس در شاخص اختراعات و نوآوری که یک شاخص بسیار مهم است در سال 92، 360 ثیت اختراع در کشور داشتیم که در سال قبل به 387 اختراع افزایش یافته و این رقم در سال 95 نیز که هنوز تکمیل نشده نیز افزایش می‌یابد.

به گفته وی، شرکت‌های دانش‌بنیان در آغاز کار دولت و در سال 92 حدود پنج میلیون دلار صادرات محصول دانش‌بنیان داشته که این رقم امسال به بیش از 49 میلیون و 600 هزار دلار افزایش یافته که رشد چشمگیری است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای این وزارتخانه گفت: وزارت علوم و دانشگاه‌ها در ایران از نظر کمیت به اندازه کافی افزایش یافتند لذا دولت یازدهم به‌دنبال توسعه کیفی‌ است.

 وی از وجود 2800 دانشگاه و موسسه آموزش عالی در کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر چهار میلیون و 800 هزار دانشجو در کشور داریم که بازبینی رشته‌های تحصیلی، گسترش روابط علمی با دنیا، توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت از تولید علم و فناوری و...از مهمترین رویکردهای این دولت هستند.

فرهادی از برنامه این وزارتخانه برای افزایش تبادل اساتید با دانشگاه‌های جهان خبر داد و اظهار کرد: افزایش فرصت‌های مطالعاتی نیز از دیگر برنامه‌ها برای اساتید دانشگاه است که در این راستا باید دانشگاه‌هایی در تراز بین‌المللی داشته باشیم و برنامه‌هایی در همین راستا تدوین و اجرایی شده که در آینده آثار بیشتری از آن را شاهد خواهیم بود.

این عضو کابینه اعتدال، از افزایش 300 هزار مترمربع به فضای دانشگاهی کشور در هفته دولت امسال خبر داد و گفت: 2.5 میلیون متر مربع فضای آموزشی و پروژه نیمه‌تمام از دولت قبل برای این دولت به ارث گذاشته شد که تاکنون 1.5 مترمربع آن به بهره‌برداری رسیده است.

وزیر علوم با بیان اینکه جامعه دانشگاهی باید مشارکت بیشتری در اداره کشور داشته باشد از برنامه این وزارتخانه برای ایجاد اتاق‌های فکر در استان‌ها خبر داد و یادآور شد: بحث ارتقای هیئت‌های علمی در دانشگاه‌ها مورد بازنگری قرار گرفته و دیگر صرف داشتن چند مقاله ملاک نیست و شاخص‌های دیگری مدنظر گرفته که راه‌اندازی و مدیریت عملی شرکت‌های دانش‌بنیان، اختراعات علمی، تحقیقات مشترک و گروهی، تربیت نیروی انسانی کارآمد و مواردی از این دست نیز در آن دیده شده است.

وزیر علوم دولت یازدهم از تلاش این دولت برای بازگشت اختیارات به استان‌ها خبر داد و گفت: در همین راستا وزارت علوم نیز اختیارات بیشتری به دانشگاه‌ها در استان‌ها تفویض کرده تا سرعت کارها بیشتر شود.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم در ابتدای کار خود افزایش تعامل با دنیا و به سرانجام رساندن برجام را مطرح کرد، افزود: دولت با حمایت‌ها و هدایت‌های رهبری معزز انقلاب به این اهداف رسیده و کشور را در مسیر درستی قرار داده است و با برجام بسیاری از بحران‌ها و برخوردهای ما با دنیا کم شده و کشور در مداری رو به جلو قرار گرفته است.

 این عضو کابینه، با بیان اینکه قرار بود تحریم‌ها تا مادامی ادامه بیابد که به نفت در برابر غذا برسیم، افزود: دولت اعتدال با درایت و تدبیر از حقوق مردم و کشور و از جمله از حق هسته‌ای ایران دفاع و آن را در عالی‌ترین سطح به تصویب بین‌المللی رساند.

 وزیر علوم، با بیان اینکه دیگر دانشجوی ستاره دار نداریم متذکر شد: این بحث‌ها با روی کار آمدن این دولت به حداقل رسیده و تقریبا موردهای زیادی نداریم و البته اگر موردی هم باشد مورد بررسی قرار می‌گیرد.

فرهادی با اشاره به طرح پیشنهاد ایجاد منطقه ویژه فناوری در استان سمنان گفت: تحقق این امر نیازمند یک مقدماتی در استان است و مدیران ارشد استانی و فعالان صنعت باید با آن همراهی کنند و لذا اگر چنین چیزی مطرح و مقدمات آن طی شود وزارت علوم نیز از آن استقبال می‌کند.

وی در خصوص ایجاد این منطقه ویژه  در استان اظهار کرد: وزارت علوم آمادگی همراهی دارد اما ایجاد این منطقه نیازمند طی یک فرآیند است که از استان شروع می‌شود لذا اگر این اتفاق بیفتد ما هم استقبال و از آن حمایت می‌کنیم.

captcha