هم‌کلام با نفرات برتر ‌سی‌ونهمین دوره مسابقات قرآن آذربایجان‌شرقی
کد خبر: 3526149
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۳
در بخش خواهران؛

هم‌کلام با نفرات برتر ‌سی‌ونهمین دوره مسابقات قرآن آذربایجان‌شرقی

گروه فعالیت‌های قرآنی: با اعلام اسامی راه‌یافته استان آذربایجان‌شرقی به سی‌ونهمین دوره مسابقات کشوری گیلان، برخی از نفرات برگزیده این دوره از مسابقات دقایقی با ایکنا به گفت‌وگو نشستند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، با توجه به اتمام سی‌ونهمین دوره مسابقات قرآن استان، چهره‌های ناشناخته، گمنام ولی با استعداد که جزء گنجینه‌های خاموش کشور محسوب می‌شوند به عرصه قرآن وارد شدند که تعجب همگان را به خود واداشتند.

از این رو، ایکنای آذربایجان‌شرقی، بنا بر رسالت قرآنی خویش، تلاش دارد با اجرای طرح «معرفی چهره‌های شاخص قرآنی اما گمنام قرآنی» قدمی جهت احیاء و مهجوریت‌زدایی از چهره‌ پرفروغ این عزیزان برداشته و آنان را به عنوان الگوی برتر در جامعه اسلامی ـ شیعی به همگان معرفی کند.

همچنان که در این راه معرفی چهره‌های چون، محمد محمودی، حافظ 16 ساله کل قرآن کریم، محدثه وحیدی، دختر 8ساله حافظ کل قرآن کریم و همچنین فاطمه مولایی، سریع‌ترین حافظ کل قرآن جهان از جمله اقدامات در زمینه معرفی چهره‌های قرآنی گمنام استان برداشته است.

هم‌کلام با نفرات برتر ‌سی‌ونهمین دوره مسابقات قرآن آذربایجان‌شرقی

بر این اساس گفت‌وگوی آغازی شیرین دست‌افکن، نفر سوم رشته ترتیل در سی‌ونهمین دوره مسابقات قرآنی استان بود.

دست‌افکن در بیان فعالیت‌های خود در زمینه قرآنی، چنین گفت: برگزیده بخش شهرستانی در مراغه هستم و همچنین در این شهر مربی قرآنی نیز هستم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مسابقات قرآنی اوقاف، سطح بسیار بالایی دارند و بزرگترین مسابقات در کشور محسوب می‌شوند؛ از این رو رقابت در این مسابقات و کسب نتیجه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

نفر سوم رشته ترتیل این دوره از مسابقات با اشاره به اینکه سه سال‌ پیاپی جزء نفرات برتر مسابقات اوقاف و امورخیریه بوده‌ام ولی به علت کمبود امکانات نتوانسته‌ام در مسابقات کشوری شرکت کنم.

وی در تشریح مشکلات برگزیدگان مسابقات، گفت: در مسابقات کشوری کرمانشاه به علت عدم اجازه همراه برای بانوان حضور در این مسابقات برایمان با مشکل روبرو بود و از این رو غیبت در مسابقات را ترجیح دادم.

حضور داوران اعزامی به نفع متسابقین است

دست‌افکن به حضور داوران برجسته کشوری در این دوره از مسابقات اشاره کرد و گفت: حضور این بزرگان در استان علاوه بر بهره‌مندی متسابقین از آن‌ها می‌تواند در پاک‌سازی برخی از ذهنیت‌ها از جمله نمره‌دهی داور بر اساس آشناییت اتفاق بیافتد.

وی همچنین جداسازی فضای داوران از محل مسابقه را نکته قوت دانست و گفت: این عمل باعث شبیه‌سازی مسابقات کشوری و همچنین کاهش استرس و کاهش مشکلات برای متسابقین می‌شود.

نماینده استان در مسابقات کشوری رشته ترتیل، اظهار کرد: کلاس‌های آموزشی قبل از شروع مسابقات در سطح بسیار عالی بود ولی مسئولان امر به برگزاری این کلاس‌ها به صورت مختلط نیز توجه کنند؛ زیرا بانوان از این وضعیت راضی نیستند.

وی افزود: اگر بخواهیم نتایج مطلوبی در مسابقات رسمی کسب کنیم باید این کلاس‌ها به صورت مستمر و حداقل ماهی یک‌بار برگزار شود.

هم‌کلام با نفرات برتر ‌سی‌ونهمین دوره مسابقات قرآن آذربایجان‌شرقی

در ادامه این گزارش، معصومه عظیمی، یکی دیگر از برگزیدگان رشته حفظ 5 جزء قرآن کریم در سی‌ونهمین دوره مسابقات قرآن در گفت‌وگوی صمیمی با ایکنا، گفت: امسال اولین بار حضور در مسابقات قرآنی اوقاف و امورخیریه دارم.

وی با بیان اینکه قرآن و یادگیری آن را از سال 89 شروع کرده‌ام، گفت: بعد از شروع قرآن آموزی، به دلیل برخی از مشکلات کاری و خانوادگی نتوانستم روند آموزشی را ادامه دهم و با قرآن فاصله گرفتم.

عظیمی ادامه داد: سپس با دعوت ابراهیم عبدی، قاری برجسته قرآن« نفر اول رشته قرائت در سی‌ونهمین دوره مسابقات قرآنی استان» به مسابقات کشوری مشهد اعزام شدم که از این طریق با کسب رتبه در این مسابقات انگیزه و رغبت وصف‌ناپذیری به یادگیری قرآن پیدا کردم.

فرد قرآنی با استرس بیگانه است

نفر سوم رشته حفظ 5جزء این دوره از مسابقات با بیان اینکه جداسازی فضای داوران از متسابقین هیچ تأثیری در نحوه اجرای من نداشت، گفت: فردی که با تسلط کافی و همچنین با اعتماد به نفس در این مسابقات شرکت می‌کند نباید استرس داشته باشد.

وی تأکید کرد: البته تمامی متولیان، حاملان، قاریان، حافظان و ... در زمینه قرآن با استرس بیگانه هستند؛ زیرا کلام وحی الهی در سینه آن‌ها محفوظ است.

عظیمی با اشاره به اینکه چند سالی است در مهدقرآن تبریز مشغول به تدریس به روشندلان و همچنین سایر افراد هستم، گفت: در این سال‌ها شاهد علاقه و استعداد افرادی بوده‌ام که متاسفانه از طرف خانواده‌هایشان حمایت نمی‌شدند.

وی ادامه داد: در مقابل خانواده‌هایی نیز هستند که علاقه و تمایل به حضور فرزندانشان در محافل قرآنی جهت یادگیری دارند که در این میان فرزندان هیچ علاقه و رغبتی از خود نشان نمی‌دهند.

هم‌کلام با نفرات برتر ‌سی‌ونهمین دوره مسابقات قرآن آذربایجان‌شرقی

اینک پای گفت‌وگو با نفر اول رشته قرائت، نشستیم، وی در معرفی خود چنین گفت: ام‌البنین طالبی، از شهرستان آذرشهر هستم که در این دوره از مسابقات موفق به کسب رتبه اول در رشته قرائت شده‌ام.

وی با بیان اینکه تاکنون آذربایجان‌شرقی، درخشش خوبی در مسابقات کشوری نداشته است، اظهار کرد: در مسابقات گیلان تمامی تلاش خود را برای فینالیست شدن انجام خواهم داد تا توانایی و پتانسیل استان و بانوان در زمینه قرآن را نشان دهم.

طالبی با گلایه از برخی بی‌توجهی‌ها نسبت به مسابقات قرآن و برگزیدگان، گفت: با تلاش فراوان و همت برخی از اداره‌های متولی قرآن در استان، اساتید به‌نام و برجسته کشوری ماهی یکبار در تبریز حضور دارند و می‌توانیم از آن‌ها و سطح علمی آن‌ها بهره‌مند شویم.

وی در خصوص نحوه برگزاری این دوره از مسابقات چنین گفت: امسال سطح توانایی متسابقین بسیار پیشرفت کرده بود و رقابت سختی بین متسابقین صورت گرفت ولی انصراف تعداد زیادی از متسابقین از شرکت در مسابقات استانی نشان از بی‌توجهی و همچنین بی‌اهمیتی این مسابقات از نظر آن‌ها است.

نفر اول رشته قرائت، خاطرنشان کرد: تمامی مسئولان و متولیان قرآن همت مضاعف در این زمینه داشته باشند تا بتوانیم جامعه را به انس با قرآن مبدل سازیم.

به راستی ایراد از کیست که لذت و زیبایی قرآن در بین جامعه چشیده نشده است و کسی غیر قرآنی از برگزاری بزرگترین رویداد معنوی و اسلامی استان خود با خبر نیست؛ باید اگر ما بتوانیم مزه قرآن را به خوبی به مردم بچشانیم آن‌ها دیگر سراغ چیز دیگری نمی‌روند ایراد از ما بوده که نتوانستیم این کار را انجام بدهیم و هنوز هم در مرحله بیان اقوال مختلف و متعدد درباره یک کلمه قرآن گیر کرده‌ایم در حالی باید یک تفسیر روان و تلفیقی براساس نیاز مردم و جوانان در منابر و مجالس ارائه دهیم. باید کاری کنیم قرآن و نهج البلاغه در متن و بطن باشد.

گزارش از کتایون حمیدی

captcha