بازدید اصحاب رسانه از بزرگترین کتابخانه سیار کانتینری کشور
کد خبر: 3526367
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۲

بازدید اصحاب رسانه از بزرگترین کتابخانه سیار کانتینری کشور

گروه هنر: تور رسانه‌ای بازدید اصحاب رسانه از بزرگترین کتابخانه سیار کانتینری کشور به همراه بازدید از این کانتینر در روستاهای تپه سلام و جیم‌آباد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، تور رسانه‌ای بازدید اصحاب رسانه از بزرگترین کتابخانه سیار کانتینری کشور، صبح امروز، هشتم شهریورماه، به همراه بازدید از این کانتینر در روستاهای تپه سلام و جیم‌آباد برگزار شد.
حسین اکبری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی بعد از این بازدید در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: این کتابخانه بزرگترین کتابخانه سیار کانتینری کشور بوده که به عنوان یکی از خدمات ارزنده دولت در حوزه کتاب، کتاب‎‌خوانی و گسترش فعالیت‌های فرهنگی در مناطق روستایی محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه کتابخانه سیار«نور امید»، در بهمن‌ماه سال گذشته افتتاح شد، عنوان کرد: در حال حاضر این کتابخانه در پنج روستا «تپه سلام»، «جیم‌آباد»، «میامی»، «سالارآباد» و «اوارشک» در دو بخش احمدآباد و رضویه ارائه خدمت می‌کند.
اکبری با اشاره به تعداد افرادی که عضو این کتابخانه سیار هستند، بیان کرد: هزار و 100 نفر در این کتابخانه سیار کانتینری عضو بوده که از این تعداد 700 نفر بانوهستند.
کتابخانه‌های سیار پایگاه‌های محرک فرهنگی
مدیرکل کتابخانه‌های‌ عمومی خراسان رضوی کتابخانه‌های سیار را پایگاه‌های محرک فرهنگی دانست و ابراز کرد: ساخت پروژه‌های عمرانی زمان زیادی نیاز دارد اما کتابخانه سیار در کوتاه‌ترین زمان ممکن دایر می‌‍شود.
وی ادامه داد: این کتابخانه سیار ماموریت دارد که هفته‌ای یکبار از ساعت 8 صبح تا 14 عصر به یکی از پنج روستا رفته و به علاقه‌مندان حوزه کتاب و کتاب‌خوانی خدمات لازم را ارائه کند.
اکبری با اشاره به اینکه سعی شده است با این خدمات ناچیز نیاز مردم در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی را برطرف کنیم، عنوان کرد: هدف ما این بوده تا با برنامه‌ریزی صحیح و سرمایه‌گذاری‌های کوچک نیازهای مردم در این حوزه برطرف شود.
انس با کتاب موجب رفع معضلات اجتماعی می‌شود
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با تاکید براینکه این نهاد نیازمند حمایت مردم، خیران و مسئولان برای توسعه فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در میان عموم جامعه است، ابراز کرد: هدف ما انس کودکان و نوجوانان با کتاب است، زیرا معتقدیم انس گرفتن با کتاب سبب رفع بسیاری از معضلات اجتماعی می‌شود.
بازدید اصحاب رسانه از بزرگترین کتابخانه سیار کانتینری کشور/ کتابخانه‌های سیار پایگاه‌های محرک فرهنگی
خدمت‌رسانی به مردم محروم؛ رویکرد اصلی کتابخانه‌های عمومی
وی در ادامه با بیان اینکه 15 کتابخانه روستایی نیمه‌تمام در استان وجود دارد، افزود: امیدواریم با کمک خیران و مسئولان فرهنگی شاهد بهره‌برداری از این کتابخانه‌ها باشیم، زیرا رویکر اصلی ما خدمت‌رسانی به مردم در شهرستان‌های محروم است.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی اضافه کرد: تکمیل این 15 کتابخانه روستایی نیازمند 3 میلیارد تومان اعتبار است تا بتواند به بهره‌برداری برسد، زیرا هم‌اکنون وضعیت برخی از آن‌ها در حال فونداسیون، اسکلت و پیشرفت 30 تا 40 درصد است.
اکبری تصریح کرد: برای یکی از این 15 کتابخانه که در شهرستان مه‌ولات، روستای عبدل‌آباد قرار دارد، خیری پیدا شده که امیدواریم در آینده نزدیک شاهد بهره‌برداری از آن باشیم.
وی با اشاره به این مطلب که در بزرگترین کتابخانه سیار کانتینری کشور چهار هزار و 500 نسخه کتاب وجود دارد، ابراز کرد: این کانتینر تا 15 هزار نسخه کتاب ظرفیت دارد، در این کتابخانه سیار نشریات و کتاب‌های کودک و نوجوان در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، تاریخی، دینی و ... وجود دارد.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی یادآور شد: همزمان با هفته دولت، 300 نسخه کتاب جدید در حوزه کودک و نوجوان به مبلغ دو میلیون تومان به این کتابخانه سیار ترزیق شده است.
وی بیان کرد: دومین کتابخانه سیار کانتینری در استان خراسان رضوی خریداری شده و در آینده نزدیک به بهره‌برداری خواهد رسید.
اکبری در ادامه با اشاره به رویداد مشهد 2017، ابراز کرد: اگر قرار است مشهد در سال 2017 عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی را به خود اختصاص دهد، باید یک آمادگی کامل برای میزبانی از این عنوان داشته باشیم.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی اضافه کرد: آرزو ما این است که کتابخانه‌های سیار بسیاری در روستاها و شهرستان‌های محروم تردد کنند، در همین راستا ما آمادگی کامل برای دریافت همه کمک‌های مردمی و خیران در این حوزه هستیم.
بازدید اصحاب رسانه از بزرگترین کتابخانه سیار کانتینری کشور/ کتابخانه‌های سیار پایگاه‌های محرک فرهنگی
وی با اشاره به بحث اهدا کتاب، ابراز کرد: اهدا کتاب در سطح استان وجود دارد، معمولا کتاب‌هایی که اهدا می‌شوند پس از طی فرایند عرض‌یابی از لحاظ محتوا می‌تواند در داخل کتاب‌خانه عمومی استفاده شود.
اکبری عنوان کرد: باید بتوانیم در 12 نقطه روستایی، کتابخانه نهادی داشته باشیم، همچنین 19 باب کتابخانه مشارکتی در حال فعالیت هستند که بیش از شش هزار نفر عضو دارد.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی تصریح کرد: با توجه به اینکه مشهد 2017 را در پیش داریم باید بتوانیم درصد زیادی از روستاها را در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی پوشش بدهیم.
وی با اشاره به پروژه احداث 90 کتابخانه در سطح مناطق محروم خراسان رضوی، بیان کرد: مجری این طرح بنیاد مسکن است، هم‌اکنون نیز اگر خیری پیدا شود ما این آمادگی را برای احیا 75 کتابخانه دیگر داریم.
اکبری همچنین به آخرین وضعیت کتابخانه مرکزی اشاره کرد و گفت: امیدواریم مشکلات اعتباری کتابخانه مرکزی برطرف شده و در سال جاری شاهد بهره‌برداری از این پروژه فرهنگی باشیم.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی یادآورشد: در شرایط کنونی بالغ بر 5 هزار نسخه کتاب به ارزش 100 میلیون تومان برای کتابخانه مرکزی تهیه شده، به محض اینکه کتابخانه به بهره برداری برسد می‌توان از این کتاب‌ها استفاده کرد.
همچنین در این بازدید مهدی موحدی، رییس شورای اسلامی روستای جیم‌آباد نیز با بیان اینکه این روستا شش هزار و 500 نفر جمعیت دارد، ابراز کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی استان با راه‌اندازی این کتابخانه سیار توانسته نیاز مردم محروم به حوزه کتاب را برطرف کند.
وی ادامه داد: مشکلات زیادی همچون فضا، ترافیک، گرد و خاک و ... برای وجود این کانتینر وجود دارد که امیدواریم ظرف 20 روز آینده بتونیم این مشکل را برطرف کنیم.

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مخاطب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۶/۰۹ - ۱۲:۵۲
0
0
در همین راستا ما آمادگی کامل برای دریافت همه کمک‌های مردمی و خیران در این حوزه هستیم.

این را داخل خبر دیدم
مخاطب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۶/۰۹ - ۱۲:۵۶
0
0
پس از طی فرایند عرض‌یابی از لحاظ محتوا می‌تواند در داخل کتاب‌خانه عمومی استفاده شود.

اینجا رو ببینین
captcha