لزوم اصلاح وضعیت مسابقات تواشیح و همخوانی
کد خبر: 3526443
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۱
قربانی مطرح کرد:

لزوم اصلاح وضعیت مسابقات تواشیح و همخوانی

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیر مؤسسه مجمع قاریان تبریز با بیان اینکه به ایام برگزاری مسابقات تواشیح و همخوانی نزدیک می‌شویم، گفت: اعمال تغییرات اساسی در فرآیند برگزاری مسابقات تواشیح و همخوانی قرآن کریم در سال گذشته، مورد انتقاد بسیاری از صاحب‌نظران در این هنر الهی شده است.

حسین قربانی، مدیر مؤسسه مجمع قاریان تبریز در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، ضمن تشکر از زحمات سازمان اوقاف و امور خیریه در برگزاری شایسته مسابقات قرآنی، اظهار کرد: به جرئت می‌توان گفت که سازمان اوقاف و امور خیریه در سی و هشت سال گذشته در برگزاری مسابقات متعدد قرآنی کارنامه بسیار درخشانی را داشته است.

وی با بیان اینکه دارا بودن اعتبار بین المللی، مستند بودن آیین نامه‌های مسابقات، کادر متخصص و زحمتکش، درایت مدیران ارشد سازمان از جمله عوامل موفقیت این سازمان در زمینه فعالیت‌های قرآنی به شمار می‌آید، افزود: از ریاست محترم سازمان اوقاف و امور خیریه کشور انتظار دارم تا جهت صیانت از دستاوردهای معنوی و اجتماعی مسابقات و حفظ اعتبار گذشته مسابقات قرآنی، نسبت به اصلاح وضعیت به وجود آمده در مسابقات تواشیح و هم‌خوانی قرآن کریم تدابیر لازم را اتخاذ کنند.

پیشکسوت عرصه هنر تواشیح در خصوص اهمیت و جایگاه تواشیح در کشور اظهار کرد: «هنر تواشیح، یک هنر اسلامی اصیل و تأثیرگذار است، در کنار هنر تلاوت قرآن کریم، تاکنون هنر تواشیح به‌عنوان یک پل ارتباطی معنوی و قوی مابین مسلمانان جهان در سطح بین‌الملل ایفای نقش کرده است. هیچ کس نمی تواند تأثیر آثار تواشیح خوانان معاصری همچون سامی یوسف، معتصم العسلی، ماهر زین و ملاباسم کربلایی را در میان مسلمین انکار کند. اثر گروهی و زیبای اسماءالحسنی هم اینک به عنوان یک شعار اسلامی جهان شمول در همه کشورهای اسلامی طرفدار دارد.

قربانی با اشاره به شبیخون فرهنگی امروزه دشمن گفت: باید بدانیم که در صورتی که به هر دلیلی موجب تضعیف توسعه و نشر هنرهای اسلامی شویم آب در آسیاب دشمن ریخته‌ایم، نوجوانان و جوانان این میهن اسلامی در خلأ هنرهای اسلامی، قطعاً مستعد جذب موسیقی آلوده سکولار خواهند شد.

مدیر مؤسسه مجمع قاریان تبریز در خصوص دلایل ایجاد نابسامانی در برگزاری مسابقات تواشیح و همخوانی قرآن کریم عنوان کرد: تصمیمات غیر کارشناسی و تغییرات ناگهانی در برگزاری مسابقات تواشیح در سال گذشته باعث از بین رفتن و انحلال بسیاری از گروه‌های تواشیح در سطح کشور شده است.

وی ادامه داد: همچنین انگیزه اصلی گروه‌های تواشیح رسیدن به توانمندی‌های ملی و بین‌المللی و اجرا در کشورهای اسلامی علی الخصوص در موسم سالانه حج تمتع بوده است که در این راستا، مبنای ارزیابی و سطح بندی توانمندی گروه‌ها، در سال‌های گذشته، نتایج مسابقات تواشیح و همخوانی قرآن کریم سازمان اوقاف بوده است.

پیشکسوت عرصه هنر تواشیح و سرپرست و آهنگساز گروه بین‌المللی طاها تبریز در خصوص دلایل و عوامل نابسامانی مسابقات تواشیح و همخوانی قرآن کریم بیان کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه در سال‌های گذشته با برگزاری شایسته و تخصصی مسابقات قرآنی علی الخصوص مسابقات تواشیح و همخوانی قرآن کریم، به این هنر معنوی و الهی شخصیت بخشیده بود و متخصصین و کارشناسان تواشیح سراسر کشور را در مسیر رشد و هم‌افزایی علمی و عملی قرار داده بود و از تجارب و توانمندی‌های کارشناسان خبره در امر تواشیح به خوبی بهره گرفته می‌شد و روز به روز اراده سازمان اوقاف و امور خیریه برای برگزاری مسابقات بین المللی تواشیح و هم‌خوانی قرآنی کریم مصمم‌تر می‌شد.

وی افزود: لذا انتظار می‌رفت مدیریت جدید مرکز امور قرآنی سازمان، با برگزاری مسابقات قرآنی طبق روال سال‌های گذشته، علاوه بر تکریم و ارج نهادن به فعالیت‌های قرآنی انجام شده در آن سازمان، اقدام به بررسی جامع فعالیتها نموده و با رفع عیوب و نواقص احتمالی موجود در گذشته، در راستای توسعه فعالیت‌های قرآنی قدم برمی‌داشت.

قربانی با بیان اینکه متأسفانه با تصمیم ناگهانی و غیرکارشناسیِ مدیریت جدید مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه ، پتانسیل‌های بالفعل و بالقوه گذشته در معرض نابودی قرار گرفته است، گفت: تصمیم به اعمال تغییرات در برگزاری مسابقات ملی تواشیح و همخوانی در ماه‌های اولیه انتصاب ایشان، با توجه به وجود ضعف تجربه در این خصوص، غیرقابل توجیه است.

وی، در خصوص برگزاری تمامی مراحل مقدماتی مسابقات به صورت غیر حضوری، کاهش تعداد حضور در مرحله کشوری از 42 گروه به 15 گروه و مشکلات ایجاد شده در طرح جدید، اظهار کرد: اولاً با طرح جدید در زمینه مسابقات تواشیح و همخوانی قرآن کریم نه تنها هیچ توسعه و رشدی اتفاق نیافتاده بلکه از مسابقات تواشیح و همخوانی قرآن کریم، سلب اعتبار شده است.

پیشکسوت عرصه تواشیح، ادامه داد: ثانیاً ماهیت مسابقات رقابت حرفه ای است نه تولید آثار، چرا که اجرای گروهی و زنده مورد ارزیابی واقع می شود نه تکنیک‌های استودیویی، لذا صحبت کردن از جمع این دو موضوع در طرح جدید، کاملا سخنی غیر حرفه‌ای است.

وی اظهار کرد: در طرح جدید با حذف برگزاری مرحله استانی مسابقات تواشیح و همخوانی قرآن کریم، اعتبار موضوع مسابقات تواشیح کم شده و حضور گروه‌ها در عرصه مسابقات کم‌رنگ شده است.

مدیر مؤسسه مجمع قاریان تبریز با بیان اینکه با توجه به ماهیت هنر تواشیح، امکان قضاوت و داوری عادلانه آثار گروه‌های تواشیح از روی فیلم ضبط شده وجود نداشته و این امر در طرح جدید باعث خدشه‌دار شدن مسابقات شده است، گفت: همچنین به جهت عدم حضور گروه‌ها در زمان داوری آثار، امکان نظارت بر عملکرد هیئت داوران و کیفیت داوری از سوی گروه‌ها در طرح جدید از بین رفته است.

وی افزود: همچنین به جهت وجود خلأهای متعدد آئین نامه‌ای در طرح جدید، مانند یکسان نبودن شرایط محیطی و فیزیکی برگزاری مسابقه (ضبط)، تفاوت سبکهای گروههای مختلف کشور و ... قضاوت عادلانه مسابقات مورد تردید واقع شده است.

قاری برحسته و پیشکسوت قرآنی با بیان اینکه اینکه با اجرای طرح جدید، مسابقات تواشیح و همخوانی قرآن کریم، بُعد تبلیغی و ترویجی خود را از دست داده ، تصریح کرد: از یک جهت دیگر نیز به جهت کاهش ارتباط گروه‌ها و هیئت داوران، بار آموزشی مسابقات نیز کاهش یافته و حتی امکان درخواست تجدید نظر از هیئت داوران به جهت مشکلات پیگیری از راه دور از گروهها سلب شده است.

قربانی در پایان مصاحبه ضمن قدردانی مجدد از زحمات سازمان اوقاف و امور خیریه در زمینه برگزاری مسابقات قرآنی اظهار کرد: در صورتی که سازمان اوقاف و امور خیریه کشور انگیزه برگزاری شایسته مسابقات تواشیح و همخوانی قرآن کریم را نداشته یا اینکه برگزاری این مسابقات فاقد توجیه اقتصادی یا شرعی برای آن سازمان باشد، شاید بهتر باشد که آن سازمان، برگزاری مسابقات تواشیح و همخوانی قرآن کریم را رسماً به یک نهاد دیگر واگذار کند.

captcha