نفوذ سکولاریسم در علوم انسانی دانشگا‌ه‌ها
کد خبر: 3526746
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۰
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی هشدار داد؛

نفوذ سکولاریسم در علوم انسانی دانشگا‌ه‌ها

گروه سیاسی: عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با ابراز نگرانی از اینکه در حوزه‌های علوم انسانی، سکولاریسم نفوذ بیشتری در دانشگاه‌ها دارد، گفت: برای برطرف سازی این مشکل باید راهبردهای کلان در نظر گرفته شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، به نقل از کمیته اطلاع رسانی هفدهمین اجلاس سراسری بسیج اساتید، منصور کبگانیان، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: اراده جدی برای تغییرات در حوزه علمی وجود نداشته و در این حوزه تنگناهایی داریم، گفتمان‌سازی آسیب داشته و برای رفع آن باید به رشته‌های تخصصی توجه داشت.
وی ادامه داد: اقتصاد دانش بنیان یکی از بحث‌های اصلی سند توسعه علمی کشور است اما برخی از برنامه‌هایی که ما برای توسعه 5 ساله چیده‌ بودیم در دقیقه 90 مورد مخالفت قرار گرفته‌اند.
وی با بیان اینکه در سند توسعه علمی کشور با الگوی نظری مشخص، اهداف و وضعیت مطلوب مشخص شده و اولویت‌های علم و فناوری نیز طراحی شده‌اند، گفت: 224 اقدام مشخص در نقشه علمی وجود دارد که باید به آن‌ها عمل شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در طراحی نقشه جامع ملی کشور، سیستم بسیار پویایی در نظر گرفته شده و 65 ضعف و
تهدید کلان و 49 فرصت شناسایی شده است.
وی افزود: همچنین در ارتباط با اقتدار و اقتصاد کشور نیز وضعیت مطلوب را طراحی کردیم که دستیابی به آن نیز دور و غیرقابل تصور نبود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: برای هر کدام از بندهای سند توسعه علمی کشور چندین راهکار اجرایی ارائه داده شده است و از حوزه اقتصاد مقاومتی تا شیلات و آب‌های جنوبی در این سند مواردی آورده شده، البته چالش‌هایی هم وجود دارد اما راهکار رفع آن نیز گفته شده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: هم اکنون در انرژی هسته‌ای سندی نداریم و هر دولتی که می‌آید یک اقدام متفاوت انجام می‌دهد.
وی با اشاره به مقاومت‌هایی که در برابر سند توسعه علم و فناوری وجود دارد، تصریح کرد: اسناد توسعه دانش بنیان استان‌ها در نقشه جامع علمی تدوین شده و اجرای این روند از استان‌های جنوبی آغاز شده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه باید در تدوین اسناد ملی دقت کرد و از اساتید مؤمن خواست تا گفتمان امام و رهبری را در کشور نهادینه کنند، اظهار کرد: سازمان بسیج اساتید با توان علمی و جهادی که دارد باید از دیگر مجموعه‌های انقلابی نیز در این مسیر حمایت کند.
وی همچنین با ابراز نگرانی از اینکه در حوزه‌های علوم انسانی، سکولاریسم نفوذ بیشتری در دانشگاه‌ها دارد، گفت: برای برطرف سازی این مشکل باید راهبردهای کلان در نظر گرفته شود.
یادآور می‌شود، هفدهمين اجلاس سالانه اساتید بسیجی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، از 9 تا ۱۲ شهریور 95 با حضور سخنرانان و مسئولان ارشد نظام، استادان و نخبگان دانشگاهی بسيجي، فرماندهان شبکه‌های جنگ نرم و ... بامحوريت «اقتصاد مقاومتی و جایگاه بین‌المللی شدن قدرت جمهوری اسلامی» در سالن صباي مشهد مقدس در حال برگزاری است.
captcha