روزنامه‌نگار اندونزیایی از رنج ملت فلسطین می‌گوید
کد خبر: 3526816
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۹

روزنامه‌نگار اندونزیایی از رنج ملت فلسطین می‌گوید

گروه بین‌الملل: فیصل اسگف، روزنامه‌نگار جنگ و نویسنده اهل جاکارتای اندونزی است که به کشورهای مسلمان جنگ زده از جمله فلسطین و نوار غزه سفر کرده است.

انگلیسی/ حل مسئله فلسطین منوط به اتحاد کشورهای اسلامی است
فیصل اسگف، روزنامه‌نگار اندونزیایی
فیصل اسگف، روزنامه‌نگار جنگ و نویسنده اهل جاکارتای اندونزی است که به کشورهای مسلمان جنگ زده از جمله فلسطین و نوار غزه سفر کرده است.
وی بنیانگذار سایت خبری Albalad.co است که از زاویه جدیدی به مسائل اسلام و خاورمیانه می‌پردازد و تألیفات متعددی دارد. کتاب اول اسگف در مورد فلسطین و آخرین کتاب منتشر شده‌اش در مورد غزه است.
فیصل اسگف در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن ( ایکنا) فعالیت‌های خود در راستای آگاهی‌بخشی نسبت به درد و رنج ملت فلسطین را تبیین کرد و گفت: من در سال 2012 در غزه بودم. البته به خاطر محاصره این منطقه توسط مصر و اسرائیل، نتوانستم از طریق مرز زمینی وارد غزه بشوم و از راه‌های دیگری و با هماهنگی حماس توانستم وارد شوم.

وی افزود: محاصره طولانی مردم غزه از سوی مصر و اسرائیل شرایط زندگی را برای مردم این منطقه بسیار دشوار کرده و حتی تهیه مایحتاج اولیه و اساسی زندگی مانند آب و برق نیز با دشواری زیادی همراه است.

اسگف در مورد چگونگی کمک به مردم فلسطین به ویژه مردم محروم غزه گفت: همه می‌توانند در هر سطحی و به هر روشی به مردم این منطقه کمک کنند؛ زیرا آن‌ها در شرایط بسیار دشواری هستند. کمک ما حتی می‌تواند این باشد که به این مردم روحیه دهیم و به آن‌ها بگوییم که در این شرایط تنها نیستند.

انگلیسی/ حل مسئله فلسطین منوط به اتحاد کشورهای اسلامی است

وی ادامه داد: اما در سطح بزرگ‌تر برای نجات مردم فلسطین و غزه، ما مسلمانان باید با هم متحد شویم تا بتوانیم کمک کنیم اما با شرایط موجود به نظر نمی‌رسد که این مسئله ممکن باشد؛ زیرا در کشورهای اسلامی نیز منافع کشورها با یکدیگر متفاوت است.

فیصل اسگف تصریح کرد: غصب دارایی‌ها و تخریب اماکن فلسطینیان، تجاوز به اماکن مقدس به ویژه مسجدالاقصی، حقوق نابرابر، گسترش ساخت و ساز شهرک‌های یهودی‌نشین و قطع نیازهای اولیه زندگی و نداشتن استقلال از جمله مشکلات فلسطین است که حل آن‌ها جز با اتحاد کشورهای اسلامی امکان‌پذیر نیست.

اسگف گفت: امروز شاهد هستیم که برخی کشورهای عربی بدون ارائه راه‌حلی برای نجات مردم فلسطین، روابط دوستانه‌ای با اسرائیل دارند.

این روزنامه‌نگار اندونزیایی افزود: یکی از شهروندان فلسطینی یکبار به من می‌گفت که ما فکر می‌کنیم که خودمان به تنهایی در حال جنگیدن با اسرائیل هستیم. هیچ کدام از کشورهای عربی مسلمان به ما کمک نمی‌کنند.


انگلیسی/ حل مسئله فلسطین منوط به اتحاد کشورهای اسلامی است

فیصل اسگف با بیان این‌که روز قدس به عنوان یک حرکت بین‌المللی که به ابتکار امام خمینی آغاز شده است، گفت: این برنامه در جاکارتا هم برگزار می‌شود.

وی افزود: حرکت جهانی دیگری که به راه‌ افتاده کمپین بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری در پروژه‌های صهیونیستی و تحریم اسرائیل (BDS) است که به دنبال انزوای این رژیم به ویژه در حوزه‌های اقتصاد و آموزش و فشار آوردن به صهیونیست‌ها برای پایان‌دادن به غصب دارایی‌های فلسطینیان، توقف شهرک‌سازی و به رسمیت‌شناختن حقوق مردم فلسطین است.

اسگف گفت: این حرکت‌ها اگرچه حرکت‌های خوبی هستند؛ اما من در سفر به فلسطین دریافتم که تأثیر زیادی بر زندگی و حل مشکلات مردم فلسطین ندارد و تا اتحاد کشورهای اسلامی برای وارد آوردن یک فشار اساسی به این رژیم صورت نگیرد، به نظر مشکلات آنان ادامه خواهد داشت.


انگلیسی/ حل مسئله فلسطین منوط به اتحاد کشورهای اسلامی است

وی افزود: متأسفانه اسرائیلی‌ها در حوزه آی تی بسیار پیشرفته هستند، فیسبوک، توئیتر و بسیاری دیگر از رسانه‌های تأثیرگذار و پرکاربرد در اختیار آن‌ها است که این باعث می‌شود تا آنان بتوانند خواسته‌های خود را با سهولت بیشتری پیش ببرند.

اسگفت گفت: اما ما نباید بی‌تفاوت باشیم. اکنون کاری که ما می‌توانیم انجام دهیم این است که به مردم فلسطین امید و روحیه بدهیم که شما تنها نمی‌جنگید و ما کنار شما هستیم.

captcha