اهدای جایزه جهانی «گوهرشاد» به هشت بانوی خیر در جوار حرم رضوی
کد خبر: 3526902
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۲

اهدای جایزه جهانی «گوهرشاد» به هشت بانوی خیر در جوار حرم رضوی

گروه هنر: جایزه جهانی «گوهرشاد» به هشت بانوی خیر و نیکوکار، ظهر امروز، دهم شهریورماه در مشهد اهدا شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، علی سروری مجد، دبیر جایزه جهانی «گوهرشاد»، ظهر امروز، دهم شهریورماه، در مراسم اهدای جایزه جهانی «گوهرشاد» در خصوص دلایل برگزاری این جشنواره، افزود: در راستای اجرای بند چهار حکم مقام معظم رهبری به تولیت آستان قدس رضوی و به منظور جریان‌سازی فرهنگی در خصوص نیکوکاری، طرح برگزاری جشنواره و اعطای جایزه جهانی «گوهرشاد» تدوین شد.
وی با اشاره به اینکه این جایزه هر ساله به هشت بانوی خیر اهدا می‌شود، افزود:‌ هدف از این جایزه، تجلیل از بانوان فرهیخته و نیکوکار در سراسر جهان در ذیل نام مبارک حضرت ثامن‌الحجج(ع) است که البته به یاد و نام یکی از خادمان آن حضرت(ع) یعنی گوهرشاد هر سال به هشت بانوی نیکوکار که در داخل و خارج کشور اقدامات چشمگیری داشته‌اند، جایزه جهانی گوهرشاد اهدا می‌شود.
معیارهای انتخاب
سروری‌مجد به معیارهای انتخاب این هشت بانوی برگزیده اشاره کرد و گفت: شیوه‌نامه‌ای تدوین شده و موضوعاتی چون «ایثار و شهادت»، «مقاومت و بیداری اسلامی» و «عملکرد مثبت» و «جریان‎ساز» در حوزه‌های «فرهنگی» «هنری»، «وقف»،‌ «عمران»،‌ «پزشکی»، «علمی»، «آموزشی»، «پژوهشی» و «مدیریتی» به عنوان ملاک‌های هشت‌گانه و تعیین هشت برگزیده امسال در نظر گرفته شده است.
وی اضافه کرد: به منظور ترویج فرهنگ نیکوکاری مقرر شد دبیرخانه دائمی جایزه جهانی بانو «گوهرشاد» در آستان قدس رضوی تشکیل و اساسنامه‌ای تدوین و تصویب شود.
وی با اشاره به اینکه 4 نفر از این برگزیدگان ایرانی و 4 بانو نیز خارجی و از کشورهای بحرین، عراق، کنیا و ترکیه هستند، اظهار کرد: این بانوان در حوزه‌های مختلف، فعالیت‌های بشر دوستانه داشته‌اند و خدمت آنها فقط در زمینه‌های عمرانی نبوده است به عنوان نمونه یکی از این برگزیدگان شاعر و ادیب است و یکی دیگر از آنها از همرزمان شهید چمران بوده و سال‌ها در لبنان فعالیت‌های فرهنگی داشته است. 
دبیر جایزه جهانی «گوهرشاد»افزود: این بانوان همگی مسلمان هستند اما در میان آنها از بانوان اهل تسنن نیز حضور دارند.
سروری‌مجد از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مجمع جهانی اهل بیت(ع)، مجمع تقریب مذاهب اسلامی، بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع)، جامعه المصطفی العالمیه، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بسیج مستضعفین، مجمع خیرین مدرسه‌ساز و ... به عنوان منابع اطلاعاتی و شناسایی بانوان فرهیخته و نیکوکار یاد کرد.
آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، در ادامه مراسم، بانو گوهرشاد را بانویی مبتکر و ارزشمند دانست و اظهار کرد: سال‌ها و قرن‌ها پرچم خیرات و برکات این بانوی مومن و متدین بر افراشته است اما آن خاصیت ارزش‌مداری که شخصیت و موقعیت زن را در تاریخ اسلام مورد توجه قرار می‌دهد در مورد ایشان انجام نشد.
وی ادامه داد: این بانو به عنوان یک بدیع و محکم کننده اسلام و ارزش‌مداری خیرات و برکات و نقش‌آفرینی زن مسلمان در جامعه مورد تکریم و نشر قرار نگرفت.
امام جمعه مشهد گفت: از دبیر مراسم اهدای جایزه جهانی «گوهرشاد»، می‌خواهم اگر می‌شود این مراسم را به صورت جریان جاریه همه ساله در تاریخ مشخصی اجرا کنند. 
تغییر زمان اهدای جایزه جهانی گوهرشاد از تاریخ شمسی به قمری
وی با بیان اینکه به جای تاریخ شمسی، تاریخ قمری را برای اهدای جایزه جهانی «گوهرشاد» انتخاب کنند، ادامه داد: به دلیل آنکه ماه ذی‌القعده، متعلق به امام رضا(ع) است که اول با ولادت خواهرش حضرت معصومه(س) آغاز می‌شود و بعد اعیادی چون، تولد خود حضرت وجود دارد و در پایان هم این ماه با وفات امام جواد(ع) به پایان می‌رسد.
آیت‌الله علم‌الهدی افزود: آنچه از شخصیت این بانو شیعه، فرهنگی و عاشق و محب اهل بیت(ع) مشاهده می‌کنیم، شناخت تساوی حقوق زن و مرد در مکتب و فرهنگ اسلام است.  
امام جمعه مشهد گفت: دشمنان معتقدند که اسلام بین زن و مرد تساوی حقوق قائل نیست و آن را به عنوان ابزاری برای حمله فرهنگی و از بین بردن ارزش‌های دینی کشور قرار می‌دهند.
اسلام مبتکر تساوی حقوق اسلامی و ارزش‌گذاری بین زن و مرد
وی اسلام را مبتکر تساوی حقوق اسلامی و ارزش‌گذاری بین زن و مردان دانست و عنوان کرد: اسلام زن و مرد را کنار هم قرار داده و از لحاظ ساختار جسمی تفاوت‌هایی بین آنها وجود دارد. 
در ادامه مراسم، لعبت گران‌پایه، اولین بانویی که جایزه جهانی گوهرشاد را دریافت کرد، افزود: صحبت از خیر در این جمع شاید لازم نباشد اما عمل خیر، گم شده همه حیوانات و انسان‌هاست و برای رسیدن به آن همه موجودات تکاپو می‌کنند.
گران‌پایه تصریح کرد: هر چه انسان به خدا شبیه شود به خیر نزدیک شده و غایت همه چیز خیر و سعادتی است که انسان‌ها به دست می‌آورند.
حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه مسجد گوهرشاد حاوی پیام‌های بسیاری است، افزود: بانو گوهرشاد با اینکه جزو شیعیان دوازده امامی نبودند، اما عشق و ارادت ویژه‌ای به حضرت رضا(ع) و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) داشته و با بنای این مسجد، مراتب ارادت خود را به نمایش گذاشت.
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به هنردوستی و فرهیختگی بانو گوهرشاد، اظهار کرد: یکی از نکات برجسته‌ای که در شخصیت گوهرشاد و بنای مسجد جامع گوهرشاد به وضوح خودنمایی می‌کند و ما نیز به دنبال ترویج و گسترش آن در جایزه جهانی بانو «گوهرشاد» هستیم، مسئله وحدت و تقریب مذاهب اسلامی است.
وی فرهیختگی، عشق و علاقه به خاندان عصمت و طهارت و تلاش در راستای بسط و نشر معارف قرآن کریم و اهل بیت(ع) را به عنوان سه ویژگی بارز شخصیت «گوهرشاد» برشمرد و بیان کرد: بر این اساس جایزه جهانی تجلیل از بانوان فرهیخته و نیکوکار به نام این بانوی خدمتگزار حضرت رضا(ع) نامگذاری شده است.
یادآور می‌شود، رونمایی از تمبر یادبود جایزه جهانی «گوهرشاد» و اهدای جوایز برگزیدگان از دیگر برنامه‌های این همایش بود.

 


captcha