حفظ قوی در مرتبه اول، مهمتر از تثبیت روزانه است
کد خبر: 3526907
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۷
توصیه حافظ کل قرآن به علاقه‌مندان حفظ:

حفظ قوی در مرتبه اول، مهمتر از تثبیت روزانه است

گروه فعالیت‎های قرآنی: حافظ کل قرآن کریم قوت و قدرت در اولین مرتبه حفظ قرآن را مهمتر از تثبیت‎های مکرر دانست و تاکید کرد: این کار سبب می‌شود تا محفوظات به صورت محکمتر و مداوم‌تری در ذهن باقی بماند.

سیدمهدی علوی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از قم در حاشیه سی و نهمین دوره مسابقات اوقاف و امورخیریه استان قم گفت: عشق و علاقه به قرائت قرآن را با نوای دلنشین استاد شاکرنژاد برای اولین بار در سنین کودکی دریافتم و با مشوق‎های خانوادگی به دنبال یادگیری قرآن رفتم.
وی افزود: با توجه به اینکه پدر من از روحانیون حوزه علمیه بودند از کودکی فضای معنوی و قرآنی را در منزل تجربه می‎کردم و اشتیاق به قرآن در من بوجود آمد؛ به همین خاطر بود که سعی کردم مباحث تئوری و آموزشی را در منزل از پدر بیاموزم و سپس قرائت و حفظ را به عنوان یکی از مهمترین برنامه‎های زندگی قرار دادم.
این حافظ قرآن کریم بیان کرد: در حال حاضر طلبه پایه چهار هستم و سعی می‎کنم که از نور معارف قرآن در زندگی شخصی و علم آموزی در مکتب اهل بیت(ع) نیز استفاده کنم؛ توفیق حفظ کل قرآن را در این سال‌ها یافته‎ام و با توجه به اینکه در سنین کودکی تجوید و روخوانی و روانخوانی قرآن را پشت سر گذاشتم با خیال آسوده به حفظ روی آوردم .
وی اظهارکرد: امروزه شیوه‎های مشخصی در زمینه حفظ قرآن وجود دارد که اکثر حفاظ از این شیوه‎ها استفاده می‎کنند؛ حال با توجه به روش یک قاری برای حفظ سریع یا مستمر و کند قرآن، شیوه حفظ او نیز با شتاب و یا کندی در پیش گرفته می‎شود؛ در حقیقت شیوه‎ای که بنده برای حفظ قرآن در دو سال انجام دادم شیوه‎ای متوسط و با در نظر گرفتن شرایط درسی و کاری بود.
علوی اظهارکرد: یکی ازمشکلاتی که همیشه حافظان قرآن با آن مواجه هستند ،مشکل نگه‌داری محفوظات است؛ در حقیقت در بخش حفظ، همیشه تثبیت حفظ از حفظ مشکل‎تر است؛ ولی اگر یک حافظ در مرتبه اول به شکل قوی حفظ را دنبال کند، در تثبیت نیز مشکلی نخواهد داشت؛ در حقیقت یک حافظ باید در مرتبه اول کار حفظ را با قدرت انجام دهد، یعنی دفعات بیشتری در مرتبه اول آیات را به ذهن بسپارد و وقتی که ایات به خوبی در ذهن جای گرفت می‎تواند در تثبیت نیز راحت‎تر آیات را ثبت کند.
وی گفت: مشکل این دست حافظانی که وقت بیش از حدی را به تثبیت اختصاص می‎دهند آن است که در مرتبه اول به خوبی آیات را تکرار نمی‎کنند؛ هر حافظ باید در ابتدا، آیات را مرور کرده و به یک شخص دیگری تحویل دهد؛ و اگر این شخص از اعضای خانواده باشد بهتر است چون هر روز می‎توانیم به آنها دسترسی داشته باشیم ولی قطعا آن شخص نباید ملاحظات خانوادگی را در کار حفظ دخیل کند و باید نقاط ضعف و قوت را بیان کند.
captcha