پژوهشگاه فقه نظام به‌دنبال گفتمان‌سازی در حوزه است
کد خبر: 3527822
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۴
مدیر پژوهشگاه فقه نظام:

پژوهشگاه فقه نظام به‌دنبال گفتمان‌سازی در حوزه است

گروه اجتماعی: مدیر پژوهشگاه فقه نظام به تشریح فعالیت‎های آینده این پژوهشگاه در قالب گروه‎های پژوهشی مختلف پرداخت و تأکید کرد: پژوهشگاه فقه نظام به‌دنبال گفتمان‌سازی در حوزه است.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از قم، حجت‎الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم، مدیر پژوهشگاه فقه نظام دیشب 14 شهریورماه در مراسم آغاز به کار موسسه فقه نظام در موسسه نورالثقلین قم گفت: پاسخگویی به نیارها و سئوالات مردم در ابعاد مختلف یکی از مهمترین وظایف حوزویان است و دغدغه بسیار جدی بسیاری از طلاب جوان، امروزه پاسخ به سوالات گوناگونی است که در عرصه‎های مختلف ایجاد شده است.

وی افزود: در میان آنها برخی از شخصیت‎ها تلاش‌‏هایی را انجام دادند که گاهی به صورت فردی و گاهی به صورت جمعی رخ داد؛ اما به رغم تمامی این تلاش‎های قابل تقدیر هنوز یک جریان حوزوی که بتواند به این نیازهای جدید پاسخ دهد در درون حوزه شکل نگرفته است؛ یکی از چهره‏‌های شاخص در این عرصه آیت‎الله اراکی است از حدود 8 سال قبل، مرکز آموزشی به نام مرکز جامع علوم اسلامی را با همکاری برخی از اساتید حوزه راه اندازی کرد ؛هم اکنون در این مرکز، طلاب در پنج رشته تخصصی مشغول تحصیل هستند.

مدیر پژوهشگاه فقه نظام بیان کرد: پس از دعوت آیت الله اراکی برای تدبیل مرکزی که گام دوم را در این مسیر بردارد، نقشه راه را برای فعالیت در چند سال آینده این مرکز ترسیم کردیم و با همایت آیت الله اراکی و تحت نظر ایشان 6گروه تخصصی راه اندازی کردیم؛ در ادامه به این نتیجه رسیدیم این مجموعه به صورت رسمی و با مجوز از سوی حوزه علمیه شروع به کار کند و به همین دلیل سازوکار تاسیس یک پژوهشگاه را طی می کنیم که در آینده نزدیک بتوانیم پژوهشگاه فقه نظام را راه اندازی کنیم.

وی اظهارکرد: آیت الله اراکی موسس این پژوهشگاه است و هیئت امنایی نیز خواهیم داشت و در ذیل ریاست، چارت سازمانی و سه پژوهشکده ایجاد شود؛ در ذیل بخش فرهنگ سه گروه تخصصی شامل «فقه تربیت»، «فقه سبک زندگی اسلامی» و «فقه رسانه» شکل می گیرد؛ در پژوهشگده حقوق، اقتصاد و سیاست هم سه گروه «فقه حقوق»، «اقتصاد» و «سیاست» قرار می گیرد.

مدیر پژوهشگاه فقه نظام بیان کرد: در پژوهشکده اصول و مبانی و دانش نامه نویسی نیز سه گروه اصول و مبانی فقه نظام دانشنامه نویسی و منطق الدلاله که از شاخه های نوین لفظی است، شکل می گیرد که در مجموع9گروه فقهی و اصولی، هسته های اصلی این پژوهشگاه خواهند بود.

وی گفت: پس از رصد کلی از فعالیت‎های فردی و موسسات حوزوی در هر یک از این عرصه‎ها انجام شد و به این نتیجه رسیدیم موسسات دیگر نوعا در زمینه این علوم فعالیت دارند، اما در صدد ایجاد گفتمان در حوزه علمیه و تدوین درسنامه برای طلاب نبودند و نیستند؛ یکی از اهداف ما در این موسسه، گفتمان سازی است و به همین دلیل چارچوب اصلی این کار حوزوی بوده و فعالان این عرصه همگی فارغ التحصیلان حوزه هستند و وقتی فهرست فقهی تنظیم می‎کنیم، مشخص می شود، هنوز چنین کاری در حوزه ما رخ نداده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهارکرد: در این راستا تلاش شده با اخذ مجوز رسمی از نهاد حوزه کار را آغاز کنیم و طبیعتا وزن علمی محصولات ما نیز باید وزن علمی قابل توجهی باشد؛ اگر این محصولات عرضه شود و وزن علمی قابل قبولی داشته باشند می تواند در آینده به صورت اختیاری به طلاب عرضه شود.

مدیر پژوهشگاه فقه نظام بیان کرد: اگر حوزه ما به سمت نظام سازی با استفاده از فقه پیش نرود و به سوالات مطروحه این عصر پاسخ ندهد در واقع از حوزه انقلابی فاصله گرفته و کم کم منزوی خواهد شد؛ به همین دلیل این دو مبحث در این پژوهشگاه مورد توجه وعنایت کافی و وافی قرار گرفته است.

captcha