حاضر نیستیم هیچ قرارداد تبعیض آمیزی را امضا کنیم
کد خبر: 3528152
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱
اوحدی:

حاضر نیستیم هیچ قرارداد تبعیض آمیزی را امضا کنیم

گروه جامعه: رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه حج یک فریضه واجب است که باید برای حضور در آن تلاش کرد، گفت: اما حاضر نیستیم هیچ قرارداد تبعیض آمیزی را امضا کنیم.

سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در پاسخ به این سؤال که با توجه به سخنان حجت‌الاسلام قاضی عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت که اعلام کرده‌اند پس از اتمام حج برای برگزاری عمره و حج برنامه‌ریزی صورت خواهد گرفت، چه برنامه‌ای برای استیفای حقوق حجاج ایرانی دارید؟ گفت: حج یک فریضه واجب شرعی است و ما باید برای برگزاری آن تلاش کنیم.

همچنان منتظر هستم محاکمه انجام شود

وی تصریح کرد: هر گونه برنامه‌ریزی برای عمره منوط به محاکمه دو پلیس مجرم سعودی است و ما همچنان منتظر هستم محاکمه انجام شود. توقع منطقی ما این بود که دولت عربستانی که ادعا می‌کند میزبان زائران است همان هفته اول بعد از حادثه فرودگاه جده ظرف این دو پلیس را محاکمه کند اما این اتفاق نیفتاد.

همچنان اراده‌ای برای پذیرش زائران ایرانی در عربستان وجود ندارد

اوحدی عنوان کرد: برداشت ما از طولانی شدن این فرایند وجود کارشکنی‌هایی در این خصوص است و نشان می‌دهد همچنان اراده‌ای برای پذیرش زائران ایرانی در عربستان وجود ندارد. مسئولان عربستانی باید این دو پلیس را محاکمه و حکم آنها را اعلام کنند تا ما دوباره عمره را آغاز کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا شکایت بین‌المللی در خصوص تعرض به دو نوجوان ایرانی صورت گرفته است؟ گفت: در این خصوص با وزارت امور خارجه صحبت کنید چون مسئول پیگیری این مسئله وزارت امور خارجه است.

رئیس سازمان حج و زیارت در پاسخ به این سؤال که آیا خانواده‌های آنها شکایت نکرده‌اند؟ گفت: چرا همان زمان شکایت خود را به کنسولگری ایران در عربستان اعلام کردند البته هنوز قطع روابط سیاسی اتفاق نیفتاده بود. این مسئله از طریق وزارت امور خارجه پیگیری می‌شود.

وی در خصوص حج هم گفت: حضور در حج نیز منوط به این است که امنیت، عزت و کرامت زائر حفظ شود. ما حاضر نیستیم هیچ قرارداد تبعیض آمیزی را امضا کنیم امسال هم به همین دلیل در حج حضور نداشتیم. ما با مردم، رهبری و نظام عهد کرده بودیم که حاضر نیستیم قرارداد تبعیض آمیز یا قرادادی که عزت زائرانمان در آن رعایت نشود را امضا کنیم که امضا هم نکردیم.

اوحدی در پاسخ به این سؤال که آیا ما مانند سال‌های گذشته منتظر دعوت عربستان برای حضور در این کشور و امضای قراردادهای حج آینده خواهیم بود؟ گفت: بله و البته سهمیه امسال متعلق به زائران ایرانی است و در سال آینده به دنبال استیفای سهمیه سال جاری نیز هستیم.

captcha