مؤسسات مسجد نهاد جایگزین مؤسسات مردم نهاد شود
کد خبر: 3528883
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸
حجت‌الاسلام ماندگاری پیشنهاد داد:

مؤسسات مسجد نهاد جایگزین مؤسسات مردم نهاد شود

گروه اندیشه: باید زمینه برای فرهنگ سازی ایجاد مؤسسات مسجد نهاد فراهم شود تا به جایی برسیم که مؤسسات مسجد نهاد، جایگزین مؤسسات مردم نهاد شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی،‌ حجت‌الاسلام محمدمهدی ماندگاری، کارشناس دینی برنامه تلویزیونی سمت خدا، 18 شهریورماه در همایش اندیشه‌های آسمانی که در تالار ابن هیثم دانشگاه شهید بهشتی مشهد برگزار شد، گفت: زن نقش تاثیرگذاری در تربیت صحیح انسان دارد و به همان اندازه که می‌تواند در اصلاح یک جامعه مؤثر باشد، در فساد آن نیز تأثیرگذار خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه گاهی دیده شده که با وجود پدر صالح، به دلیل نبود مادری فهیم و با ایمان، فرزندان دچار شقاوت شده‌اند، ابراز کرد: فرزند حضرت نوح(ع) با وجود داشتن پدری مؤمن به دلیل نبود مادری فهیم به گمراهی کشیده شد، از سوی دیگر، اگر پدر، فردی صالح نباشد فرزند در کنار مادر صالحه می‌تواند به سعادت دست یابد.
ماندگاری با بیان اینکه هدیه امام خمینی(ره) به زنان در جمله «از دامن زن مرد به معراج می‌رود» دیده می‌شود،‌ افزود: امام خمینی به خوبی به جایگاه زنان توجه کرده است البته متأسفانه دشمنان نیز راهکاری برای نابودی جامعه پیدا کرده‌اند و درصدد آلوده کردن زنان به بی‌عفتی هستند تا مسیر برای دست‌یابی به خواسته هایشان هموار شود.
مسجد بهترین پایگاه تربیتی انسان
این کارشناس دینی با تاکید براینکه اگر امروز زنان در مسیر بی عفتی گام بردارند، نسل پاکی نخواهیم داشت، اظهار کرد: علاوه بر نقش مادران در تربیت و سعادت انسان، مسجد نیز به عنوان بهترین پایگاه تربیتی محسوب می‌شود و براساس آمار به دست آمده حدود97 درصد از شهدای ما تربیت شده مساجد هستند، از سوی دیگر حدود 85 درصد از زندانیان، ارتباط خوبی با مسجد و روحانیت نداشته‌اند.
ماندگاری در خصوص جایگاه کانون‌های فرهنگی مساجد گفت: براساس آیات قرآن کریم کانون‌های مساجد مکانی برای اجرای آیه «تعاونو علی البر و تقوی» هستند، چراکه در یک تعاونی برای انجام عمل صالح و در چارچوب تقوا گردهم آمده‌اند.
وی با اشاره به اینکه کانون‌های فرهنگی مساجد باید در عرصه فرهنگ‌سازی فعالیت کنند، اظهار کرد: باید زمینه برای فرهنگ سازی ایجاد مؤسسات مسجد نهاد فراهم شود تا به جایی برسیم که به جای مؤسسات مردم نهاد، مؤسسات مسجد نهاد جایگزین شود.
وی ادامه داد: ای کاش شورای حل اختلاف و بنگاه ازدواج ما در مسجد باشد، تا همگان بدانند پایگاه اصلی مسائل اجتماعی، مسجد محله است، علاوه براین کانون‌های فرهنگی مساجد باید در سه عرصه نهادینه کردن فرهنگ دینی، فرهنگ ولایت مداری و فرهنگ استقامت تلاش کنند.
کارشناس دینی برنامه تلویزیونی سمت خدا با بیان اینکه براساس آیات مبارکه سوره مزمل، نحل و انبیاء برای دریافت پاسخ سؤالات باید از اهل ذکر سوال شود، تصریح کرد: امروز فهم دینی در مقابل فهم غیر دینی قرار گرفته است به گونه‌ای که در حال حاضر بسیاری از شبکه‌های مجازی، فهم غیر دینی را به مردم ارائه می‌دهند، از همین رو شما به عنوان فعالان کانون‌های فرهنگی مساجد این فرهنگ را نهادینه کنید.
این کارشناس دینی با اشاره به روایت امام محمد باقر(ع) ریشه بسیاری از مشکلات را در جهل افراد دانست و یادآور شد: در حال حاضر فرمول ازدواج، اشتغال، ارتباط، اقتصاد و سیاست را بلد نیستیم از همین رو به بیراهه می‌رویم، از سویی براساس فرمایشات امام محمدباقر(ع) راه حل بسیاری از مسائل در توجه به دین نهفته است، چراکه دین را کسی نازل کرده که همه عالم مخلوق دست اوست و به مصلحت زندگی همگان آگاه است.
نبود فرمول دینی درست در ازدواج
وی با تأکید براینکه در حال حاضر متأسفانه دیگران فرمول‌های نادرستی را برگرفته از خصایص حیوانی برای ازدواج ارائه می‌دهند، ابراز کرد: حیوانات برای جذب جنس مخالف خود گاهی بویی از خود متصاعد کرده و یا رنگی عوض می‌کنند و یا حرکات موزون انجام می‌دهند، در شرایط امروزه نیز متأسفانه همین فرمول حیوانی به جوانان آموزش داده می‌شود تا از این طریق برای ازدواج آماده شوند.
ماندگاری با بیان اینکه براساس آیات قرآن کریم برای انتخاب همسر تنها معیار، هم کفو بودن افراد است، تصریح کرد: همسران باید به رشد شخصیتی یکدیگر کمک رسانند و در واقع به همسر خود در اطاعت خدا کمک کنند، همانگونه که امیرالمؤمنین(ع) و حضرت زهرا(ص) اینگونه رفتار می‌کردند، پس در واقع یکی از آثار نبود فهم دینی، تغییر معیارهای ازدواج و بالا رفتن آمار طلاق است.
وی با اشاره به اینکه عده‌ای ساکنان پایتخت را افرادی با فهم و کمالات می‌دانند این در حالی است که متاسفانه بالاترین آمار طلاق مربوط به تهران است، بنا براین فهم دینی هیچ ربطی به نحوه زندگی مدرن افراد ندارد.
وی یادآور شد: براساس فرمایشات بنیانگذار انقلاب اسلامی اگر بانوان خودشان قدرشناس گوهر وجودیشان نباشند به مردان اجازه می‌دهند که از هر نحوی از آنان سوء استفاده کنند و در حال حاضر نیز متاسفانه شاهد این موضوع هستیم و در بازار کار از زنان سوء استفاده می‌شود که این موضوع به دلیل نبود فهم دینی از زندگی است.
این کارشناس دینی با تاکید بر اینکه کانون‌های مساجد می‌توانند در جریان‌سازی فهم دینی مؤثر باشند، گفت: تفاوت فهم دینی و فهم غیر دینی در سیره و روش اهل بیت(ع) است و بنابراین اگر ما از سیره انبیاء الهی پیروی کنیم راه را به درست رفته‌ایم.
وی تصریح کرد: بالا رفتن سن ازدواج و پایین رفتن سن ارتباط، نشان دهنده این موضوع است که ما فهم درستی از مفاهیم دینی نداریم، از همین رو در چنین شرایطی جوانان ما ساعات زیادی را برای مطالعه رمان‌ها صرف می‌کنند اما به کلام الله توجه‌ اندکی دارند، در واقع شعار ما در کانون‌های فرهنگی مساجد باید این باشد که هرچه فهم دینی بیشتر، سهم ما بیشتر و خسارت ما کمتر است.
ماندگاری با بیان اینکه شما خادمان فرهنگی مساجد هستید، بیان کرد: بنابراین باید در پیشگاه امام رضا(ع) خواسته‌ای براساس فهم دینی داشته باشید و در واقع خادم بودن اهل بیت(ع) را در آخرت خواستار باشید همانگونه که خادم مسجد پیامبر(ص) از ایشان خدمت در آستان این بزرگوار را در حیات اخروی خواستار شد.
کارشناس دینی برنامه تلویزیونی سمت خدا اظهار کرد: مساجد باید فهم دینی را در بین مردم نهادینه کنند و این کار در سه مرحله اهل پرسش بودن، قبل از اقدام سوال کردن و از کارشناس دینی پاسخ خود را جویا شدند خلاصه می‌شود.
فرهنگ پرسش را در بین جوانان تقویت کنیم
ماندگاری گفت: امام هادی(ع) در زیارت جامعه کبیره از خداوند خواستند که قبل از اقدام، براساس فهم دینی فکر کنند، لذا ما نیز باید فرهنگ پرسش را در بین جوانان تقویت کنیم تا در این راستا جوانان به پاسخ سوالات خود دست یابند.
وی اظهار کرد: حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) پاسخ تمامی سؤالات خود را از امام هادی(ع) و امام جواد(ع) جویا می‌شدند، حتی پاسخ سوالاتی را که می‌دانستند برای اطمینان خاطر بیشتر از این بزرگوران سوال می‌کردند اما در حال حاضر متاسفانه جامعه ما دچار جهل مرکب شده است یعنی تا حدودی از احکام باخبر هستند و به خاطر همین اطلاعات کم به خود اطمینان کرده و نسخه‌های غلطی را بین مردم پراکنده می‌کنند.
این کارشناس دینی با تاکید بر اینکه برای فرهنگ دینی باید ولایت‌مداری را سرلوحه کار خود قرار داد، افزود: شهدای زمان ما معصوم نبودند بلکه ولایت‌مدار بودند، بنابراین زنان ما نیز در جامعه باید ولایت مداری را سرلوحه کار خود قرار دهند و از پدر و همسر خود اطاعت کنند چرا که زنان تنها وظیفه‌ای که بر عهده دارند، آرام‌بخشی به همسر و فرزندان است و باید این دو وظیفه را در سایه ولایت‌مداری به نحو درستی انجام دهند.
وی عنوان کرد: براساس فرمایشات امام محمدباقر(ع) کسی که می‌خواهد به کمال برسد، باید زندگی‌اش را بر اساس ولایت تنظیم کند چرا که ولایت‌مداری آثار و برکات بسیاری دارد که یکی از این آثار موفقیت و آرامش در زندگی و عزت در تمام مراحل است، همان گونه که در دوران پهلوی فقط 800 اختراع به ثبت رسیده حال آنکه در دوران پیروزی انقلاب اسلامی در سایه ولایت‌مداری بیش از 30 هزار اختراع ثبت شده است.
ماندگاری اضافه کرد: کانون‌های فرهنگی مساجد باید ضمن ولایت‌مداری، فعالیت‌های متعددی را انجام دهند به گونه‌ای که بتوانند با همکاری یکدیگر کانون ازدواج محله باشند، برهمین اساس در هر مسجد ما می‌توان یک جهیزیه عروس بی‌بضاعت آماده کنیم که اگر این اقدام فراگیر شود شاهد خواهیم بود 70 هزار جهیزیه تولید می‌شود و علاوه بر این به دانش‌آموزان کم استعداد، مریضان و خانواده‌های بدون سرپرست کمک‌رسانی می‌شود اما اگر ولایت‌مداری در مسجد و خانواده نهادینه نشود توفیقات کمتری به دست می‌آید.
فرهنگ استقامت در مقابل فرهنگ تنبلی
این کارشناس دینی با تاکید بر اینکه فرهنگ استقامت در مقابل فرهنگ تنبلی و عافیت‌طلبی یکی دیگر از مواردی است که باید توسط کانون‌های فرهنگی مساجد نهادینه شود، گفت: در دوران هشت سال دفاع مقدس اگر فرهنگ استقامت در بین مردم نهادینه نبود به هیچ یک از توفیقاتی که امروز دست یافته‌ایم دسترسی نداشتیم، بنابراین وظیفه اصلی کانون‌های فرهنگی مساجد ترویج فرهنگ ولایت‌مداری در مقابل فرهنگ ولایت طاغوت و خودمحوری و فرهنگ دینی در مقابل فرهنگ غیر دینی است.
captcha