صدور پیام انقلاب اسلامی با فعالیت در فضای مجازی
کد خبر: 3529433
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۳
حجت‌الاسلام شهریاری تأکید کرد:

صدور پیام انقلاب اسلامی با فعالیت در فضای مجازی

گروه فضای مجازی: رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با تأکید بر فعالیت در فضای مجازی به‌منظور صدور پیام انقلاب اسلامی، گفت: تهدیدهای فضای مجازی نیز باید مدیریت شود تا از فتنه‌های استکبار جهانی و دشمنان دور باشیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قزوین، حجت‌الاسلام حمید شهریاری، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه، روز گذشته در آیین رونمایی از سامانه ابلاغ الکترونیکی که به صورت پایلوت در قزوین انجام می‌شود، گفت: بستر سبک زندگی جدید، فضای مجازی در دنیای کنونی است و همه خصوصیت‌های دنیای فیزیکی در این بستر وجود دارد و تمام حیات بشر را در طول سال‌های اخیر نیز تحت سلطه خود قرار داده است.
معاون رئیس قوه قضاییه، گستردگی محیطی و جهان شمولی را دو ویژگی فضای مجازی و شبکه های اجتماعی اعلام و افزود: همین دو ویژگی موجب شده تا حاکمیت نیز به ناچار با تغییر رویکرد، قدرت خود را در این فضا بازآفرینی کند.
حجت‌الاسلام شهریاری با بیان اینکه سلطه فضای مجازی تمام حکومت‌ها را تهدید می‌کند، ادامه داد: اگر در گذشته فشار از پایین و قدرت چانه زنی از بالا بود، امروز در نتیجه فعالیت شبکه‌های اجتماعی تنها شاهد فشار از پایین هستیم و قدرت چانه‌زنی از بالا دیگر معنایی ندارد.
وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری در اهمیت حضور در فضای مجازی، افزود: ایشان در بیان اخیر خود نیز از طلاب و روحانیان خواستند تا از تبلیغ و ترویج دین در فضای شبکه‌های اجتماعی غافل نبوده و حکومت نیز در آن غایب نماند.
حجت‌الاسلام شهریاری اضافه کرد: در نتیجه فعالیت شبکه های اجتماعی، امروزه پیام انقلاب اسلامی پس از سه دهه به جهان صادر و حتی جنگ هم در این بستر شکل گرفته و از این رو حکومت‌ها باید به یک بازآفرینی مناسب رسیده و در غیر این صورت حاکمان موفقی نخواهند بود.
معاون رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه باید تلاش کرد تا با توسعه خدمات الکترونیک ابزارهای انسانی را کاهش تا عدالت و قسط محقق شود، گفت: در عین حال نیز باید تهدیدهای این حوزه را مدیریت تا از فتنه‌های استکبار جهانی و دشمنان دور باشیم و حتی پیام انقلاب خود را هم صادر کنیم.
این مسئول در رابطه با سامانه ابلاغ الکترونیکی گفت: این طرح یکی از 50 پروژه‌‎ای است که در راستای عدالت الکترونیک پس از دو سال‌و‌نیم پیگیری و با تغییر قوانین و آیین نامه‌های موجود به انجام رسید.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: طرح ابلاغ الکترونیکی پرونده‌های قضایی 300 میلیارد ریال از هزینه ارسال مرسوله‌های کاغذی را کاهش می دهد.
وی سامانه‌های ثبت نام به منظور اطلاع از مکان، رسا به منظور ارسال پیامک و ابلاغ به منظور ارسال اطلاعات لازم به اشخاص را سه بخش تشکیل دهنده طرح ابلاغ الکترونیک عنوان و یادآور شد: بستر فنی طرح‌های یاد شده از پیش آماده بوده اما بسترهای قانونی و آیین نامه‌ای لازم را نداشت که پس از دو سال‌ونیم توانستیم آن را کامل و به صورت پایلوت در قزوین اجرا کنیم.
حجت‌الاسلام شهریاری با بیان اینکه با اجرای این طرح سالانه بیش از 60 میلیون ابلاغ را می‌توان به صورت الکترونیکی ارسال کرد، ادامه داد: سالانه 15 میلیون پرونده قضایی داریم که هر پرونده حداقل 4 ابلاغ دارد و این طرح می‌تواند بیش از 300 میلیارد و در صورت محاسبه هزینه‌های پنهان نیز بیش از یک هزار میلیارد ریال از هزینه‌های مربوط به ارسال مرسوله‌ها را کاهش دهد.
به گفته رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه، سرعت در ابلاغ و صرفه جویی در مصرف کاغذ، جلوگیری از بستر تعامل های جرم خیز، جلوگیری از نرسیدن درصد قابل ملاحظه‌ای از ابلاغ‌ها به صاحبان آن و پیشگیری از تضییع حقوق شهروندان از جمله مزایای دیگر طرح ابلاغ الکترونیکی است.

captcha