لزوم بهره‌گیری از ظرفیت هیئت‌های مذهبی در فعالیت های قرآنی
کد خبر: 3529918
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۱
ساداتی‌نژاد تأکید کرد:

لزوم بهره‌گیری از ظرفیت هیئت‌های مذهبی در فعالیت های قرآنی

کانون خبرنگاران نبأ: عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در نخستین هم‌اندیشی مراکز و خانه‌های قرآن شهری و روستایی شهرستان آران و بیدگل بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت هیئت‌های مذهبی برای فعالیت‌های قرآنی مراکز و خانه‌های قرآن تأکید کرد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، سید‌جواد ساداتی‌نژاد، نماینده مردم شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی در نخستین هم‌اندیشی مراکز و خانه‌های قرآن شهری و روستایی شهرستان آران و بیدگل گفت: هیئت‌های مذهبی ظرفیت بسیار خوبی را برای فعالیت‌های قرآنی مراکز و خانه‌های قرآن دارا هستند.
وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های قرآنی باید در حوزه مردمی مورد حمایت قرار گیرد، عنوان کرد: استفاده از نیروی انسانی، امکانات سخت‌افزاری، حمایت‌های مادی و نذورات فرهنگی هیئت‌های مذهبی می‌تواند در توسعه و ترویج فرهنگ قرآن کریم مؤثر باشد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مراکز قرآنی مردمی هستند و نباید تنها به کمک‌های دولتی اتکا کنند، یادآور شد: استفاده از حوزه مردمی و ظرفیت خیرین، هم جذاب‌تر و هم وصول به آن سهل‌تر و آسان‌تر است و برکت حضور مردم و خیرین در فعالیت‌ها برای پیشبرد اهداف مراکز قرآنی اعجاب‌انگیز خواهد بود.
ساداتی‌نژاد، با اشاره به حجم گسترده فعالیت خیرین در عرصه‌های مختلف در شهرستان آران و بیدگل افزود: مسئولان مراکز قرآنی و خانه‌های قرآن با ایجاد مؤسسه خیرین حامی قرآن، می‌توانند به صورت منسجم‌تری از حمایت‌های این خیرین بهره‌مند شوند.
نماینده کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم هم‌افزایی بیشتر در فعالیت‌های قرآنی، تصریح کرد: فعالیت‌های قرآنی در مراکز و خانه‌های قرآن باید به صورت منسجم و هماهنگ برنامه‌ریزی و اجرا شود.
وی همچنین بر استفاده بیشتر فعالان قرآنی از فضای مجازی تاأید کرد و افزود: بهره‌گیری صحیح از فضای مجازی از سوی فعالان قرآنی و توسعه فرهنگ قرآنی از طریق فضای مجازی، با کمترین هزینه بیشترین بهره‌وری را به همراه خواهد داشت.
میثم نمکی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آران و بیدگل نیز در این نشست وقف قرآنی را ضرورت جامعه امروز دانست و گفت: زمینه خوبی برای موقوفات قرآنی در شهرستان وجود دارد و باید در این زمینه فرهنگ‌سازی شود و واقفان به این امر ترغیب شوند.
وی با تأکید بر لزوم‌ بهره‌وری بهینه از فضاهای مذهبی برای فعالیت‌های قرآنی تصریح کرد: باز تعریف ساختار هیئت‌های مذهبی و ایجاد واحد قرآنی در هیئت‌های مذهبی و استفاده بهینه از فضای حسینیه‌ها در طول سال برای آموزش قرآن می‌تواند بسیاری از مشکلات این حوزه را کاهش دهد.
عضو شورای فرهنگ عمومی آران و بیدگل همچنین با اشاره بر لزوم تخصصی شدن فعالیت‌های مراکز و مؤسسات قرآنی ادامه داد: پرهیز مراکز قرآنی از فعالیت‌های جزیره‌ای و هم‌افزایی آنان در فعالیت‌های تخصصی قرآنی سبب بهره‌وری بیشتر از امکانات و منابع انسانی می‌شود.
حجت‌الاسلام حجت‌الله جلالی مسئول اتحادیه مؤسسات قرآنی مردمی شهرستان آران و بیدگل نیز در این نشست بر لزوم تسهیل در صدور مجوز مراکز قرآنی، حضور پررنگ تر روحانیت در امور قرآنی، بیمه فعالان قرآنی، جلوگیری از سلیقه‌ای عمل کردن نهادهای خدماتی در قانون معافیت مراکز قرآنی از عوارض و مصارف ماهانه تأکید کرد.
روح‌اله باقری، کارشناس قرآنی اداره تبلیغات اسلامی آران و بیدگل نیز با اشاره به فعالیت 16 مرکز و خانه قرآن روستایی تحت پوشش این اداره در شهرستان تصریح کرد: ترویج و اشاعه فرهنگ قرآنی در مناطق محروم روستاها از مهم‌ترین اهداف تشکیل خانه‌های قرآن روستایی است.
باقری همچنین از امضای تفاهم‌نامه اداره کل تبلیغات اسلامی با دفتر امور روستایی در خصوص توسعه خانه‌های قرآن خبر داد و افزود: بر اساس این تفاهم نامه 70 درصد بودجه فرهنگی روستاها از اعتبارات بند 3 بخشنامه بودجه سال 95 دهیاری‌ها به خانه‌های قرآن روستایی و 50 درصد بودجه اعتبارات 16 و 17 شهرداری‌ها به خانه‌های قرآن شهری اختصاص می‌یابد.
یادآور می شود، نخستین نشست هم اندیشی مراکز و خانه‌های قرآن شهرستان آران و بیدگل با نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با حضور مدیران مراکز و فعالان قرآنی آران و بیدگل در سالن اجتماعات مهد قرآن کریم این شهرستان برگزار شد.
captcha