آیت‌الله خزعلی؛ عالمی بصیر و بصیرت‌آفرین
کد خبر: 3530471
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۴
تولیت آستان قدس رضوی عنوان کرد:

آیت‌الله خزعلی؛ عالمی بصیر و بصیرت‌آفرین

گروه اندیشه: تولیت آستان قدس رضوی با اذعان به اینکه آیت‌الله خزعلی نه تنها عالمی بصیر بلکه بصیرت‌آفرین بود، به مواضع انقلابی این عالم مجاهد قبل و بعد از پیروزی انقلاب اشاره و عنوان کرد: ایشان همواره برای دفاع از نظام سر از پا نمی‌شناخت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی، شامگاه پنج‌شنبه ۲۵ شهریورماه در همایش ملی «آیت بصیرت» ویژه نکوداشت سالگرد آیت‌الله خزعلی که در تالار «شهر» مشهد برگزار شد، اظهار کرد: سخن گفتن از چهره‌ای چون آیت‌الله خزعلی قطعا برای طلاب فاضل و آینده‌سازان کشور نقش اساسی دارد زیرا ایشان در عرصه‌ها و شرایط مختلف سیاسی کشور، حرکتی بابصیرت و زمان‌شناسانه داشت که این سیره و سلوک برای همه ما درس‌آموز است.
خداخواهی و اخلاص؛ سنگ بنای اندیشه و سیره آیت‌الله خزعلی
وی ادامه داد: سنگ بنای تفکر و اندیشه آیت‌الله خزعلی، خداخواهی و اخلاص بود، حقیقتا ایشان در سلوک خود خدا را می‌دید، به خدا می‌اندیشید و موضع‌گیری‌هایش نیز جلوه خدایی و ربانی داشت لذا نمود جمله معروف امام(ره) مبنی بر اینکه «عالم محضر خداست»، در سیره ایشان بود.
تولیت آستان قدس رضوی به حدیثی از امام صادق(ع) اشاره کرد و افزود: وقتی در خصوص چیستی علم از ایشان پرسیده شد، امام در پاسخ گفتند: «أَلْعِلْمُ نُورٌ يَقْذِفُهُ اللّه‏ُ فِى قَلْبِ مَنْ يَشآءُ، علم، نورى است كه خداوند به قلب هر كس كه بخواهد مى‌افكند».
وی اضافه کرد: افراد زیادی در عالم، ادعای دانش و دانشمندی دارند اما اگر بخواهیم ملاکی برای میزان دانشمندی در عالم پیدا کنیم باید بگوییم هر کس از همه عبدتر باشد، از همه عالم‌تر است، عرصه عبودیت، شاخصی برای میزان دانش محسوب می‌شود و هرآنچه غیر آن، قیل و قال و حجاب اکبر است چراکه برای یک سالک الی الله، شاخص کمال، حضور در عرصه عبودیت و بندگی است.
آیت‌الله خزعلی؛ مصداق «الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ»
حجت‌الاسلام رئیسی با اشاره به آیه 39 سوره احزاب، بیان کرد: مرحوم آیت‌الله خزعلی، مصداق «الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَ يَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَكَفَى بِاللَّهِ حَسِيبًا، همان كسانى كه پيام‌هاى خدا را ابلاغ مى‌كنند و از او مى‏‌ترسند و از هيچ‌كس جز خدا بيم ندارند و خدا براى حسابرسى كفايت مى‌‏كند» بود.
وی افزود: خشیت از خدا، ویژگی کسانی است که رسالت تبلیغ دین و معارف اهل بیت(ع) را دارند و این خشیت به معنای «لا مؤثر في‌الوجود الا الله، هيچ موثري جز خدا در وجود نيست» به شمار می‌رود.
وی تشریح کرد: کسی که اهل علم و دانش و فرهیختگی باشد، نمی‌تواند خود را از خشیت الهی دور ببیند، خشیت خدا در دل و جان او جای گرفته و این خشیت باعث می‌شود نه تنها از هیچ قدرتی نهراسد بلکه هیچ قدرتی را قدرت نبیند.
برای دفاع از نظام سر از پا نمی‌شناخت
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به روحیه و مواضع انقلابی آیت‌الله خزعلی، ابراز کرد: موضع ایشان در دفاع از ارزش‌های دینی، قبل از پیروزی انقلاب همان موضع امام(ره) یعنی مبارزه با انکر منکرات بود. در آن مقطع، منکر زیاد بود اما آنان که نمود بصیرت بودند، انکر را خود حکومت فاسد پهلوی می‌دیدند، همان موضع، پس از انقلاب تبدیل شد به دفاع از نظام اسلامی طوری که آیت الله خزعلی برای دفاع از نظام، سر از پا نمی‌‌شناخت.
وی با اشاره به حضور بابصیرت و نقش اثرگذار این عالم مجاهد در افشای خطر جریان فاسد منافقین به مردم، تصریح کرد: انسان از چشم ظاهر بی‌بهره باشد بهتر از آن است که چشم دلش نابینا بوده و بصیرت نداشته باشد و ایشان در زمان خود حقیقتا در شناخت دوست و دشمن و راه‌شناسی و رهبرشناسی، آیت بصیرت بود.
حجت‌الاسلام رئیسی عنوان کرد: آیت‌الله خزعلی اگرچه شاگرد برجسته امام(ره) بود اما همیشه خود را سرباز ولایت می‌دانست. این اظهار ارادت در زمان زعامت رهبر معظم انقلاب، آیت‌الله خامنه‌ای نیز ادامه داشت به گونه‌ای که در مواجهه با مسائل مربوط به نظام و موضوعات خانوادگی، به صراحت بر همان مواضع پافشاری می‌کرد.
آیت‌الله خزعلی، عالمی بصیر و بصیرت‌آفرین
وی با اشاره به اینکه آیت‌الله خزعلی نه تنها عالمی بصیر که بصیرت آفرین بود، ابراز کرد: عملکرد ایشان در عرصه مسائل اجتماعی، بصیرت‌آفرین بود. زمان‌شناسی و دشمن‌شناسی در آیت‌لله خزعلی، احساس مسئولیتی ایجاد کرده بود که برای خود شأنی جز وظیفه و تکلیف نمی‌شناخت و این روحیه‌ای است که امروز باید در آینده‌سازان کشور نیز متجلی باشد.
تولیت آستان قدس رضوی در ادامه به مدافعان حرم اشاره و عنوان کرد: خط مقاومت امروز، تنها یک خط نیست بلکه یک جبهه است و اگر شکسته شود، همه کشورهای مسلمان در خطرند.
وی متذکر شد: اگر دیروز برخی تحلیل‌های دیگری داشتند، امروز کاملا روشن شده است که خط مقاومت همین حضور فرزندان ما در سوریه و عراق برای دفاع از امت اسلامی است و گرنه همین سنگرها را باید امروز در تهران زده و با هزینه‌ای گزاف‌تر دفاع می‌کردیم.
تأکید در واپسین لحظات؛ «مبادا رهبر انقلاب تنها بماند»
حجت‌الاسلام رئیسی همچنین گفت: رهبر معظم انقلاب دیده‌بان تیزبینی است که دشمن را رصد می‌کند و به اذعان خودِ دشمنان، یکی از برجسته‌ترین سیاستمداران عالم است، آیت‌الله خزعلی نیز تا آخرین لحظات عمر که حتی‌ نفس نفس می‌زدند مدام تأکید داشتند، مبادا رهبر انقلاب تنها و مطالبات ایشان بر زمین بماند.
وی با اشاره به اینکه که اگر کسی نورانیت درونش را خاموش یا کم‌سو کند، حجت خدا، راه حق، کعبه و وجود پیامبر(ص) را نمی‌تواند ببیند، ابراز کرد: ابوجهل گرفتار این پدیده شد و امروز، جاهلیت مدرن، همان حرف‌های ابوجهل است.
بیداری اسلامی؛ ثمره جهل‌زدایی
تولیت آستان قدس رضوی یادآور شد: خون اباعبدالله(س)، در عالم بشریت، جهل‌زدایی کرد و امروز به برکت جهل‌زدایی خون شهدای ما، در جهان اسلام، بیداری اسلامی رخ داده است وگرنه یمن و عراق، دیروز هم بودند. مهم‌ترین امتیاز عاشوراییان «بصائر علی سیوفهم» یعنی حکمرانی بصیرت بر شمشیر و مهم‌ترین بلایی که صف مقابل بدان مبتلا شد، بی‌بصیرتی بود.
وی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر کلیدواژه بصیرت، عنوان کرد: امروز قطب‌نمای سالک الی الله، بصیرت در دین و مدار و محور این بصیرت، حق‌گرایی است که باید به عنوان اسوه و الگو مورد توجه روحانیت قرار گیرد.
توجه ویژه آیت‌الله خزعلی به نظم در امور
حجت‌الاسلام رئیسی در خاتمه سخنانش، حفظ قرآن و نهج‌البلاغه توسط آیت‌الله خزعلی را از ثمرات عنایات وافر خداوند به ایشان برشمرد و افزود: در دروسی که با ایشان داشتم حتی یک مورد بی‌نظمی از ایشان سراغ ندارم و این عالم ربانی در نظم، تقوا، خداترسی و توجه به مبانی بسیار برجسته بود.
captcha