مسابقات حفظ و قرائت بانوان به همت دارالقرآن امام علی(ع) آغاز شد/ اختتامیه 2 مهر
کد خبر: 3530668
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۸
امروز طی مراسمی؛

مسابقات حفظ و قرائت بانوان به همت دارالقرآن امام علی(ع) آغاز شد/ اختتامیه 2 مهر

گروه فعالیت‌های قرآنی: مراسم افتتاحیه مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) در بخش بانوان، صبح امروز، 27 شهریورماه در مجموعه یادمان شهدای هفتم تیر تهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مراسم افتتاحیه دهمین دوره مسابقات سراسری حفظ، قرائت و ترتیل دارالقرآن‌الکریم امام علی(ع) صبح امروز، 27 شهریورماه در بخش بانوان در سالن همایش‌های مجموعه فرهنگی یادمان شهدای هفتم تیر(سرچشمه) برگزار شد.
این مراسم با تلاوت دانیال انصاری آغاز شد و در ادامه محسن قره‌شیخلو، مجری شبکه قرآن سیما به اجرای برنامه پرداخت و سپس محمد انصاری، مدیر دارالقرآن امام علی(ع) ضمن خوشامدگویی به حاضران در سالن، گفت: خدا را شاکریم که چنین شرایطی در جامعه پیش آمده است که این قشر عظیم از جامعه قرآنی کشور در این مسابقات حضور داشته باشد.
مسابقات حفظ و قرائت بانوان به همت دارالقرآن امام علی(ع) آغاز شد/ اختتامیه 2 مهر
وی ادامه داد: در این دوره از مسابقات پنج هزار و 200 نفر از بانوان از سراسر کشور شرکت کرده‌اند که این جای شکر دارد که قرآن در میان بانوان به این اندازه رشد پیدا کرده است هر چند تعداد قرآنیان ده‌ها برابر این است.
دریافت تلاوت ابتدایی مراسم افتتاحیه
انصاری با اشاره به روایتی از حضرت رسول‌ اکرم(ص) «حملة القرآن عرفاء اهل الجنة؛ حاملان (همراهان) قرآن عارفان اهل بهشت هستند»، بیان کرد: همچنین ایشان در جای دیگر فرموده‌اند «أشرافُ اُمّتي حَمَلَةُ القرآنِ وأصحابُ الليلِ؛ اشـراف و بـزرگان امـت من حاملان قرآن و شب زنده دارانند».
مسابقات حفظ و قرائت بانوان به همت دارالقرآن امام علی(ع) آغاز شد/ اختتامیه 2 مهر
مدیر دارالقرآن‌امام علی(ع) اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) همچنین فرمودند «خَیرُکُم مَّن تَعَلَّمَ القُرانَ وَ عَلَّمَه؛ بهترین شما کسی است که قرآن را فرا گیرد و آن را به دیگران بیاموزد» که شما بانوان باید شامل این باشید.
وی با اشاره به گزارشی اجمالی از تعداد متسابقات و هیئت داوران، عنوان کرد: تیم داوران در بخش بانوان، متشکل از 45 نفر است که در 9 سالن مجزا به قضاوت و داوری این دوره از مسابقات خواهند پرداخت.
انصاری افزود: همچنین از مجموع پنج هزار و 200 نفر، 505 نفر در رشته حفظ کل، 525 نفر در رشته حفظ 20 جزء، هزار و 175 نفر در رشته حفظ 10 جزء، هزار و 346 نفر در رشته حفظ پنج جزء، هزار و 278 نفر در رشته حفظ دو جزء و 279 نفر نیز در رشته تحقیق و ترتیل حضور خواهند داشت.
وی با اشاره به اینکه همه بانوانی که به حد نصاب 85 برسند به آنها هدیه عمومی قرآنی تعلق می‌گیرد، اظهار کرد: این علاوه بر اهدای لوح و هدایا به نفرات اول تا پنج هر رشته است.
انصاری با تأکید بر اینکه تربیت فرزندان در جامعه بیش از آقایان برعهده بانوان است، افزود: این بانوان هستند که هنگامی که قرآن را فرا می‌گیرند به تمام فرزندان و بستگانشان آن را می‌آموزند.
مسابقات حفظ و قرائت بانوان به همت دارالقرآن امام علی(ع) آغاز شد/ اختتامیه 2 مهر
مدیر دارالقرآن‌ امام علی(ع) بیان کرد: شما پرچمداران قرآنی کشور اسلامی هستیم و امیدواریم همه در جامعه اسلامی به دست شما بانوان، قرآنی شوند. چون شما حاملان قرآن هستید.
مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن از دیگر سخنران‌های این آیین آغازین بود. وی گفت: این مسابقه از بزرگترین و مفصل‌ترین رقابت‌های قرآنی است که با حمایت بخش مردمی برگزار می‌شود، اگر می‌خواهیم فعالیت‌های قرآنی در کشور به سروسامان خوبی برسد، راهی نداریم، جز اینکه خود مردم که دارای توانایی و تمکن مالی هستند برای توسعه و تعمیق فعالیت‌های قرآنی در کشور تلاش کنند.
قره‌شیخلو با اشاره به اینکه ۱۰ سال از برپایی این مسابقه در کشور می‌گذرد اظهار کرد: در این دوره از مسابقات بیش از پنج هزار نفر در بخش بانوان شرکت کرده‌اند که اگر مشغله نبود تعداد بیشتری در این مسابقات در بخش بانوان حضور پیدا می‌کردند که این حکایت از تعداد بالای بانوان قرآنی دارد.
دریافت سخنرانی مدیرعامل دارالقرآن امام علی(ع)
رئیس سازمان دارالقرآن بیان کرد: نمونه‌هایی از این امور باید در طول سال در کشور و به طور فراوان انجام شود، فعالیت‌های خوبی از جنس مردمی در کشور برپا می‌شود، اما جای اینگونه برنامه‌ها خالی است.
سپس تلاوت مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در سالن طنین انداز شد. حسن‌ختام این برنامه اعلام آیین‌نامه و ضوابط اجرایی این دوره از مسابقات توسط محمد بادپا، مدیر اجرایی دهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآ‌ن‌ امام علی(ع) بود.
وی عنوان کرد: خدا را شاکریم که بار دیگر توفیق حضور و خدمت‌رسانی به شما قرآنیان را در این مسابقات فراهم کرده است.
مسابقات حفظ و قرائت بانوان به همت دارالقرآن امام علی(ع) آغاز شد/ اختتامیه 2 مهر
بادپا با اشاره به اینکه طی سال گذشته حدود دو هزار و 300 نفر در این مسابقات شرکت کردند، بیان کرد: امسال تعداد متسابقان دو برابر شده است که به فضل الهی و با مدیریت و نظارت محمد انصاری، مرتضی نجفی‌قدسی و مهدی قره‌شیخلو و طی برنامه‌ریزی منظمی که شده است این مسابقات به شکل مطلوب و مناسب برگزار می‌شود.
وی عنوان کرد: این مسابقات در هفت رشته و در 9 سالن مجزا برگزار خواهد شد که امروز متسابقان در هشت رشته باهم به رقابت می‌پردازند و رقابت رشته قرائت و ترتیل از فردا، 29 شهریورماه آغاز خواهد شد.
مدیر اجرایی دهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآ‌ن‌ امام علی(ع) اظهار کرد: رضابت متسابقان در رشته حفظ کل در تالار گفت‌وگو و رشته حفظ 20 جزء در محل یادمان شهدا سرچشمه برگزار می‌شود.
بادپا اضافه کرد: اما مسابقات در رشته‌های حفظ 10، 5 و 2 جزء همزمان هر کدام در دو سالن مجزا به دلیل حجم بالای شرکت‌کنندگان انجام می‌گیرد. رشته حفظ 10 جزء از حروف «الف» تا «شین» در مسجد و از حروف «صاد» تا «یاء» در سالن پشت مسجد برپا می‌شود.
وی افزود: همچنین رقابت در رشته حفظ پنج جزء از حروف «صاد» تا «یاء» در سالن همایش‌های مجموعه فرهنگی یادمان شهدای هفتم تیر و از حروف «الف» تا «شین» در سالن جلسات در بدو ورود انجام می‌گیرد و مسابقات در رشته‌های حفظ دو جزء در دو سالن مجزا در سالن علمی ـ کاربردی از حروف «الف» تا «شین» و در کتابخانه از حروف «صاد» تا «یاء» برگزار خواهد شد.
مسابقات حفظ و قرائت بانوان به همت دارالقرآن امام علی(ع) آغاز شد/ اختتامیه 2 مهر
بادپا تصریح کرد: در هر کدام از سالن رقابت‌ها، فردی به عنوان مسئول فنی در نظر گرفته شده است که او رابط میان داوران و متسابقان است که در صورت بروز هر گونه مشکل و سؤالی می‌توان به آنها مراجعه کنند. همچنین اعظم الوندی نیز به عنوان ناظر و مسئول هماهنگی داوران و بخش‌های فنی هست.
در پایان این آیین، جلسه توجیهی هیئت داوران در بخش بانوان تشکیل شد.
یادآور می‌شود، دهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) همزمان با میلاد امام هادی(ع) از امروز، 27 شهریورماه در هفت رشته حفظ کل، حفظ بیست جزء، حفظ ۱۰ جزء ، حفظ پنج جزء، حفظ دو جزء، قرائت و ترتیل‌خوانی قرآن کریم در دو مقطع سنی زیر ۱۶ سال و بالای ۱۶ سال، در مرکز فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی واقع در تهران، بهارستان، چهارراه سرچشمه، یادمان شهدای هفتم تیر به مدت یک هفته در حال برگزاری است.
گزارش تصویری این خبر را اینجا ببینید.
captcha