از قدرت‌نمایی در خلیج‌فارس تا تجلیل از سربازان پیشکسوت
کد خبر: 3531092
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۹
در تشریح برنامه‌های ارتش در هفته دفاع مقدس عنوان شد؛

از قدرت‌نمایی در خلیج‌فارس تا تجلیل از سربازان پیشکسوت

گروه جهاد و حماسه: نشست خبری تشریح برنامه‌های تبلیغی ـ فرهنگی هفته دفاع مقدس، امروز برگزار شد و طی آن رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آجا، به تشریح برنامه‌های ارتش در این هفته پرداخت و از بزرگ‌ترین رژه دریایی کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نشست خبری تشریح برنامه‌های تبلیغی ـ فرهنگی هفته دفاع مقدس، با حضور امیر سرتیپ دوم ابراهیم گلفام، رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران(آجا)، امروز 28 شهریورماه، در مرکز تحقیقات ارتش برگزار شد.


دفاعی که مقدس شد
امیر گلفام در این نشست ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیر بیان کرد: امسال سی و ششمین دوره سالگرد گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس است. گاهی حس می‌کنم شروع یک جنگ که گرامی‌داشت نمی‌خواهد، اما در حقیقت ما آغازگر جنگ نبودیم و این جنگ بر ما تحمیل شد و از طرف دیگر با رهبری و هدایت امام خمینی(ره) این جنگ به دفاعی مقدس تبدیل شد؛ دفاعی که باعث شد تا در برابر نقشه‌های قدرت‌های غربی مانند آمریکا و قدرت‌های شرقی مثل شوروی که قصد داشتند تا انقلاب را در نطفه خفه کنند، ایستادگی کنیم و آن‌ها را شکست دهیم.
وی ادامه داد: این هجوم ناجوانمردانه در مرزها و بر قشر ضعیف و بی‌دفاع کشور ما صدمات شدیدی را وارد کرد و شهدای بسیاری را به‌جای گذاشت. قدرت‌های شرقی و غربی به رژیم بعث عراق اطمینان داده بودند که آن زمان بهترین موقعیت برای حمله به ایران بوده و به راحتی می‌تواند به اهداف خود یعنی نابود کردن انقلاب اسلامی و دستیابی و کنترل شمال خلیج فارس برسد، اما راهنمایی‌های امام خمینی(ره) بود که این دفاع مقدس را شکل داد و توانستیم بر دشمنان خود غلبه کنیم.


اصلی‌ترین هدف بزرگداشت هفته دفاع مقدس
گلفام هدف گرامی‌داشت این هفته را حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خواند و گفت: اصلی‌ترین هدف بزرگداشت هفته دفاع مقدس همین نامی است که بر این سازمان گذاشته‌اند؛ یعنی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس که برای ترویج ولایت‌مداری، ایثار، شهادت و خودباوری دینی و ملی برگزار می‌شود که در این هفته از نقش‌آفرینان دفاع مقدس در هر پست و مسئولیتی تقدیر خواهیم کرد.
اقتدار در خلیج فارس در آغاز هفته دفاع مقدس
وی در ادامه به تشریح برنامه‌های هفته دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران پرداخت و بیان کرد: مهم‌ترین برنامه‌ای که در آغاز هفته دفاع مقدس داریم رژه نیروهای مسلح کشور است که امسال میزبانی این رژه با ارتش است که در صبح روز 31 شهریور ماه در تهران و سراسر کشور برگزار می‌شود، همزمان با این رژه؛ اولین رژه مشترک دریایی بین ارتش و سپاه را در تنگه هرمز و خلیج فارس خواهیم داشت. در این رژه دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با انواع ناوشکن، ناوچه، ناوچه توپ‌انداز و انواع جنگنده‌های شناور حضور دارد. نیروی هوایی ارتش نیز با یگان پروازی و انواع هواپیماها، بالگردهای نظامی، نیروهای پشتیبانی و سوخت‌رسان در این رژه همراهی خواهد کرد همچنین در این رژه انواع قایق‌های نظامی، جنگنده‌ها و هواپیماهای نظامی سپاه، نیروی دریایی سپاه را همراهی خواهد کرد. این رژه که به میزبانی سپاه پاسداران برگزار می‌شود، اولین رژه‌ای است که ارتش و سپاه با تمام نیروهای خود شرکت خواهند کرد.


برنامه‌های فرهنگی
رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آجا، به برنامه‌های فرهنگی هفته دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه‌های فرهنگی این هفته که در روز پنجشنبه اول مهرماه برپا می‌شود، تجلیل از سربازان دوران دفاع مقدس است. در دفاع مقدس حدود 2 میلیون و 500 هزار نفر سرباز حضور داشت که بسیاری از آن‌ها کارت پایان خدمت داشتند و برای دفاع از کشور خود راهی جبهه شده بودند؛ سربازان همواره نماد اقتدار و افتخار کشور هستند.
وی ادامه داد: در هفته دفاع مقدس که همزمان با شکست حصر آبادان و عملیات ثامن‌الائمه(ع) است، در آبادان با همکاری چهار نیروی ارتش جمهوری اسلامی ایران از قهرمانان شکست حصر آبادان تجلیل خواهیم کرد. در این هفته مراسم صبحگاه نیز برگزار می‌کنیم که با میزبانی نیروی زمینی ارتش خواهد بود.
حضور پیشکسوتان جنگ تحمیلی در برنامه‌ها
سرتیپ دوم گلفام، در مورد حضور پیشکسوتان دفاع مقدس در فضاهای فرهنگی بیان کرد: سربازان و مسئولان دفاع مقدس که اکنون از پیشکسوتان و کهنه سربازان دوران دفاع مقدس هستند، گنجینه‌هایی برای دریافت ارزش‌های دفاع مقدس به‌حساب می‌آیند که می‌توانند با سخنرانی‌های خود، بسیار مؤثر باشند، لذا سنخرانی‌هایی را توسط این پیشکسوتان ترتیب داده‌ایم که در مدارس و دانشگاه‌ها صورت خواهد گرفت و همچنین از آن‌ها تقدیر خواهد شد.
وی افزود: در هفته دفاع مقدس کنگره ملی «پیام‌آوران شکست حصر» را با میزبانی ارتش در حوزه هنری و فرهنگی تبلیغات اسلامی برپا خواهیم کرد که به شهیدان؛ فلاحی، نامجو، فکوری، کلاهدوز و جهان‌آرا می‌پردازد و از خانواده‌های این شهدا نیز تجلیل به عمل خواهد آمد. باغ‌موزه دفاع مقدس هم برنامه‌هایی دارد که ارتش در آن مشارکت دارد و یک برنامه مستقل نیز در این باغ‌موزه خواهیم داشت.
برنامه‌های حوزه ادبیات
گلفام در این نشست به برنامه‌های فرهنگی و ادبی هفته دفاع مقدس پرداخت و تصریح کرد: در هفته دفاع مقدس از پنج کتاب دفاع مقدسی که در حوزه‌های واقع‌گرایانه، مستند و ... هستند رونمایی خواهیم کرد و همچنین 40 عنوان کتاب به 50 کتابخانه سراسر کشور اهدا می‌کنیم. همچنین از اولین شماره فصلنامه تخصصی دفاع مقدس که توسط ارتش گردآوری شده است رونمایی می‌کنیم.


برنامه‌های هنری هفته دفاع مقدس
رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آجا با اشاره به افتتاح سایت فعال و به‌روز «ساهادم» در هفته دفاع مقدس به فعالیت‌های هنری ارتش در این هفته پرداخت و گفت: سال گذشته قول دادیم تا در فضای مجازی با راه‌اندازی سایتی فعال و به‌روز آغاز فعالیت کنیم و امروز خوشحالم که بیان کنم در هفته دفاع مقدس سایت «ساهادم» افتتاح می‌شود.
وی ادامه داد: در حوزه سینما و تلویزیون نیز آغاز ساخت فیلم سینمایی در مورد قشری که به دست فراموشی سپرده شده است، یعنی همسران شهدا، را در برنامه‌ها داریم که به نقش خانواده‌های ارتشی در دفاع مقدس می‌پردازد. فیلم سینمایی «تصمیم منطقی» که در سال 1393 دستور ساخت‌ آن صادر شد نیز در هفته دفاع مقدس به نمایش گذاشته می‌شود.
ابراهیم گلفام در پایان این جلسه بیان کرد: من این مسئله را یک وظیفه شخصی و دینی خود می‌دانم که بگویم هر کاری که می‌توانیم باید انجام دهیم تا این تاریخ طلایی دفاع مقدس به دست فراموشی سپرده نشود و از این تاریخ بتوانیم درس بگیریم.

برای مشاهد گزارش تصویری این نشست اینجا کلیک کنید.
captcha