اولویت وقفی کل کشور احصا شد/ برگزاری جشن ولایت در 1622 امامزاده و بقعه متبرکه
کد خبر: 3531095
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۰

اولویت وقفی کل کشور احصا شد/ برگزاری جشن ولایت در 1622 امامزاده و بقعه متبرکه

گروه جامعه: معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اجرای برنامه‌های متنوع در روز عید غدیر در قالب جشن ولایت علوی، اکمال دین نبوی در 1622 بقعه و امامزاده متبرکه از احصا شدن اولویت‌های وقفی در کل کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی‌ قرآن (ایکنا)، نشست خبری جشن ولایت علوی، اکمال دین نبوی در امامزادگان و بقاع و متبرکه با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین احمد شرفخانی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه امروز 28 شهریور ماه در محل این سازمان برگزار شد.

وی در این نشست با تبریک ایام دهه ولایت و عید غدیر گفت: ‌سازمان اوقاف در راستای قطب فرهنگی شدن امامزادگان و بقاع متبرکه و همچنین ترویج فرهنگ ولایت و ایجاد ساختاری مردمی در استان امامزادگان برنامه‌های ویژه‌ای را برگزار می‌کند. بر این اساس جشن ولایت علوی اکمال دین نبوی در 1622 امامزاده و بقعه متبرکه آغاز خواهد شد.

شرفخانی ادامه داد: این برنامه‌ها از دعای عرفه آغاز و تا روز عید غدیر خم در تمامی امامزادگان برگزار خواهد شد و جشن ولایت علوی مهمترین برنامه در این 1622 امامزاده و بقاع متبرکه است. این ویژه‌برنامه‌ها با هدف ترویج معارف قرآن و اهل‌بیت(ع) و همچنین تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی در اماکن متبرکه  اجرا می‌شود.

شرفخانی با بیان ویژه‌برنامه‌های دهه ولایت که از عید قربان تا عید غدیر توسط سازمان اوقاف و امور خیریه در سطح کشور در حال برگزاری است، تصریح کرد: 1622 بقعه متبرکه و امامزاده مجری طرح جشن ولایت علوی، اکمال دین نبوی هستند که این برنامه ملی با حضور اقشار مختلف مردم‌، زایران‌، مسافران وعلاقه‌مندان وسخنرانی ومداحی مادحان اهل بیت ساعت 10 صبح روز عید غدیر  آغاز خواهد شد .

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف خاطرنشان کرد: ویژه‌برنامه‌ها‌ی دهه ولایت از روز عرفه با قرائت دعای عرفه آغاز و همزمان با آن ویژه ‌برنامه برائت از مشرکین و یادواره شهدای مظلوم منا با حضور خانواده‌های معظم شهدا برگزار شد و این ویژه‌برنامه‌ها تا عید غدیرخم ادامه پیدا می‌کند و به ویژه‌برنامه‌های شب و روز عید غدیر خم متصل می‌شود.

وی گفت: یکی از سنت‌های ما شیعیان در روز عید غدیر رسیدن به خدمت سادات و بیعت با امامت و ولایت است. از این رو بهترین مکان برای این بیعت آستان متبرکه امامزادگان و بقاع متبرکه است. حضور مردم در ‌امامزادگان و بقاع متبرکه نشان از تجدید و پیمان آنها با ولایت و بیعت مجدد آنها با امامت دارد. همچنین این حضور نشان از محبت مردم به اهل بیت(ع) و خاندان محترم ایشان دارد.

شرفخانی با اشاره به اینکه تلاش سازمان اوقاف برای اجرای هرچه بهتر برنامه‌های پر محتوا و تقویت آنهاست گفت: بر این اساس اعزام مبلغ را جز اولویت خود قرار داده‌ایم. در این طرح بیش از 1800 مبلغ اعزام در آستان امامزادگان و بقاع متبرکه اعزام شده‌اند. اجرای برنامه‌های سخنرانی و پاسخگویی به سوالات و مباحث دینی از جمله فعالیت‌های این مبلغان است. همچنین حضور مداحان اهل بیت(ع) و شاعران آئینی در این مراکز در روز عید غدیر از دیگر برنامه‌های ما خواهد بود.

وی با اشاره به قرائت میثاق‌نامه امامت و ولایت در امامزادگان و بقاع متبرکه گفت: در انتهای جشن ولایت میثاق‌نامه امامت توسط مردم در تمامی امام‌زادگان و بقاع متبرکه قرائت خواهد شد. همچنین عهد‌نامه غدیر به صورت مجموعه کتب چاپ و در اختیار مردم و علاقمندان قرار خواهد گرفت.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌های ما خواندن عهد اخوت و پیمان برادری در میان مومنین است که این طرح در امامزادگان شاخص اجرا خواهد شد. طرح اخوت و برادری در بین دو مردم یا دو زن خوانده خواهد شد که توضیحات آن را نیز روحانیون و مبلغین اعلام خواهند کرد.

وی با اشاره به برگزاری مسابقات مختلف در روز عید غدیر گفت: کتابچه‌ای حوالی ظهر که شرحی به خطبه غدیریه است در امامزادگان توزیع خواهد شد. این کتاب با تیراژ دو هزار جلد به صورت کتبی و مجازی در میان علاقه‌مندان توزیع می‌شود و آنها با مطالعه آن می‌توانند در این مسابقات شرکت کنند و از جوایز نفیس آن بهرمند شوند.

شرفخانی در ادامه افزود: یکی دیگر از برنامه‌های ما، در روز عید غدیر برگزاری نمایشگاه ولایت در امامزادگان است که به صورت 22 مجموعه تابلوهای نمایشگاهی اجرا می‌شود. در بعضی از امامزادگان نیز کاروان‌های شادی حرکت خواهند کرد که تعداد این کاروان‌ها در بیش از 424 امامزاده برپا خواهند شد.

وی در ادامه از برگزاری همایش بانوان ولایی ویژه بانوان خبر داد و گفت: این همایش نیز در 405 بقعه و امامزاده برگزار می‌شود که در این طرح از مادران شهدای مدافع حرم نیز تجلیل خواهد شد. همچنین در 1622 امامزاده ایستگاه‌های همه واقف باشیم و ایستگاه‌های مشاوره برپا خواهد شد.

شرفخانی با بیان اینکه در موضوع غدیر و حضرت علی(ع) موقوفات بسیار کمی وجود دارد افزود: تعداد این موقوفات به 872 مورد می‌رسد. بخشی از این موقوفات مرتبط با عید غدیر و بخشی از آن مرتبط با حضرت علی(ع) است لذا امیدواریم با اجرای این طرح شاهد وقف‌‌های بیشتری در این حوزه باشیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در بخش دیگری از این نشست در خصوص اهمیت و اولویت‌های وقف‌های جدید در کشور سخن گفت و تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که در سازمان اوقاف مطرح است بحث ایجاد وقف‌های جدید نسبت به نیازهای روز جامعه است. همچنین یکی از موضوعات مهم بحث احصای موقوفات شهرستان‌ها با توجه به نیاز شهرستان‌ها است که تلاش می‌کنیم با موقوفات این نیازها را برطرف کنیم.

اولویت‌های وقفی را در هر شهرستان اعلام کرده‌ایم

شرفخانی ادامه داد: اولویت ما در سازمان اوقاف وقف منفعتی است که بر همین اساس اولویت‌های وقفی را در هر شهرستان اعلام کرده‌ایم. همچنین اولویت‌های وقفی در کل کشور احصا شده است که به ترتیب از کمترین موقوفات از جمله حوزه قرآن، ازدواج، تحصیل، موقوفات برای حوزه‌های علمیه و موقوفات در حوزه نیازمندان و ایتام است. آخرین سرفصل موقوفات در عرصه دارو، درمان و مراکز درمانی احصا شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه از ابتدای سال در کل کشور با توجه به احصای موقوفات جدید 1038 موقوفه جدید در سامانه اوقاف ثبت شده است این تعداد بیش از 1600 مورد است که 1038 در سامانه اوقاف ثبت شده و الباقی در حال ثبت شدن است.

شرفخانی با بیان اینکه رویکرد مردم در وقف‌های جدید نسبت به نیازهای روز بوده است ادامه داد: خیلی خوشحالیم که مردم عزیز ما به این مسئله توجه ویژه داشته‌اند لذا بیشتر موقوفات در عرصه اجتماعی و مذهبی و جز نیازهای روز مردم بوده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: یکی از موضوعات جدید بحث اجرای امینانه نیات واقفین است لذا ما در طول سال علاوه بر برنامه‌های بسیاری که در سازمان اوقاف داریم، این موضوع را در اولویت قرار داده‌ایم. با توجه به این موضوع در 5ماهه اول سال موقوفات با نیات کمک به ایتام، زنان سرپرست خانواده، کمک به دانش آموزان و خرید جهیزیه حدود 12 میلیارد تومان بوده است.

وی ادامه داد: در اجرای نیت واقفین در حوزه اجتماعی از ابتدای سال تا مرداد ماه 13 میلیارد تومان اجرای نیات داشتیم. در اجرای نیات مذهبی که به بحث توسعه و ترویج قرآن، نشر کتب دینی، برنامه‌های مذهبی و اجرای تعزیه مرتبط است، در 5 ماهه اول سال 15 میلیارد تومان هزینه شده است.

شرفخانی گفت: در موضوع حوزه‌های علمیه و کمک طلاب و مدیریت علمی و عمران و همچنین آبادانی آنها 4 میلیارد و 300 میلیون تومان اجرای نیت داشتیم. همچنین اجرای نیاتی که مرتبط با مساجد بوده است بیش از 10 میلیارد و 700 میلیون تومان بوده است. اجرای نیات مرتبط با امکان مذهبی به غیر از مسجد نیز 2 میلیارد و 400 میلیون تومان بوده است.

وی افزود: به غیر از این موقوفات اجرای نیات موقوفات متفرقه بیش از 10 میلیارد 600 میلیون تومان در کل کشوره بوده است. آخرین اجرای نیات واقفین نیز بحث تهیه لوازم کمک آموزشی دانش‌آموزان به تعداد 21 هزار بسته در کل کشور بوده است.

captcha