پنجره/اثر وضعی انس با قرآن در روابط زوجین
کد خبر: 3531276
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰

پنجره/اثر وضعی انس با قرآن در روابط زوجین

گروه جامعه: دختران و پسرانی که با قرآن کریم مأنوس هستند مسلما از لطافت‌ها و انوار این کتاب آسمانی حظ وافر برده و این همنشینی زمینه‌ای معتدل برای روابط عاطفی و محترمانه زوجین ایجاد خواهد کرد که از مقدمات یک زندگی متعالی است.

ضرب‌المثل‌های مختلفی را با مفهوم اثرپذیری افراد و سنخیت آنها بایکدیگر شنیده‌ایم؛ مثل کبوتر با کبوتر باز با باز، از کوزه همان برون طراود که در اوست، کمال همنشین در من اثر کرد و مانند اینها که همگی حکایت از حال افراد می‌کند و به ما می‌گوید که حال این فرد از کجا سرچشمه می‌گیرد؛ به عبارتی ما در برخورد با افراد و دقت در اعمال و رفتار آنها می‌توانیم به نوع و کیفیت هم‌نشین‌های آنها پی ببریم.

برای مثال با بررسی ادبیات گفتاری افراد می‌توانیم بیابیم که این فرد تحصیل کرده است یا بی‌سواد، مؤدب است یا بی‌ادب، تندخوست یا کندخو، متشخص است یا لات و موارد دیگری از این دست همه این موارد به یک ریشه اصلی باز می‌گردد و آن ریشه چیزی نیست جز همنشین وی؛ یعنی آنچه ما به عنوان ادبیات گفتاری وی می‌شنویم همه‌اش بازتاب آن هم‌نشینی است که در او اثرگذاشته است.

پیشتر عنوان شد که یکی از ملاک‌های انتخاب لباسی در قواره عمر، انس با قرآن کریم است؛ میزان انس با قرآن هر مقدار بالاتر باشد کیفیت ایمان افراد نیز متفاوت خواهد بود؛ چرا که این اصلی مسلم است که هر فعلی از افعال دینی اثر وضعی خود را دارد از جمله قرآن کریم؛ همنشینی با قرآن آثار وضعی دارد و هرچه بیشتر با آن برخورد داشته باشیم اثر بیشتری خواهیم پذیرفت.

اینکه دختر یا پسر نسبت به قرآن کریم چه میزان ارتباط دارد مسئله مهمی در انتخاب است؛ اهمیت این مسئله را در چند نکته بررسی می‌کنیم؛ قرآن ویژگی‌هایی بالذاته دارد که هم‌نشینی با آن سبب بهره‌مندی از این ویژگی‌ها خواهد شد؛ قرآن؛ عظیم، مجید، کریم، حکیم، شفا، مبین، ذکر، هدی، فرقان، رحمت، آیت و بینه (دلیل) است؛ چنین همنشینی با چنین صفاتی قاعدتا آثار پربرکتی خواهد داشت؛ قرآن کریم کتابی است که ظاهری زیبا و باطنی پرمحتوا دارد؛ مسلما همنشینی با آن، فرد را زیبا و صاحب حکمت خواهد کرد.

بنا بر این، انس با قرآن کریم به عنوان معیاری برای تشخیص ایمان بسیار جایگاه والایی دارد. یکی از نکات محوری در انتخاب دختر یا پسر برای ازدواج توجه به این مسئله است، اما چگونه بیابیم که یک فرد با قرآن کریم مأنوس است؟ از دریچه‌های مختلفی می‌توان به این موضوع نگریست؛ برخی اوقات می‌توان شرایطی را فراهم آورد که به دختر یا پسر پیشنهاد قرائت قرآن کرد، تسلط فرد نسبت به خواندن متن نشان از میزان انس وی با قرآن کریم دارد.

مسلما کسی که در روخوانی قرآن کریم دچار اشکالات فراوان است بطوری که قرآن را دست و پا شکسته می‌خواند جایگاه زیادی در زندگی خود برای قرآن قائل نشده است و متفاوت است با کسی که قرآن را به روانی و با صدای خوش قرائت می‌کند، هرچه این تسلط بیشتر باشد نشان از رابطه بیشتر فرد با قرآن دارد.

روش دیگر تشخیص این انس؛ پرداختن به مباحث اعتقادی یا بیان شبهات قرآنی و موضوعاتی از این دست است؛ چرا که با بیان این مباحث عیار فرد را در توانایی‌اش در دفاع از اصلی‌ترین و مبنایی‌ترین معارف دینش می‌سنجیم، در این روش توجه بر تسلط فرد به آیات قرآن و قدرت استدلال وی از معارف دینی برای دفاع بسیار حایز اهمیت است و با توجه به این فاکتورهاست که ما به میزان انس وی با قرآن کریم پی خواهیم برد.

نکته دیگر اینکه علاقه به یک موضوع در پی خود علاقه به یک جامعه را در پی خواهد داشت؛ مثلا علاقه ما به فوتبال سبب ایجاد علاقه ما به تیم‌ها، بازیکنان و مربیان خواهد شد، تاجایی که تصاویر آنها را در اتاق خود نصب می‌کنیم یا به عنوان تصویر پس‌زمینه گوشی تلفن همراه خود استفاده می‌کنیم. همچنین شناخت خوبی نسبت به آن جامعه داریم تاجایی که شخصی‌ترین اطلاعات خانوادگی آنها را می‌دانیم و پیگیر آن هستیم.

در نتیجه، فردی هم که انس با قرآن دارد آشنایی خوبی نسبت به جامعه آن خواهد داشت؛ مثلا شناخت قاریان مشهور، شناخت مفسران معروف، شناخت کتب معروف قرآنی، شناخت موضوعات قرآنی، آشنایی با الفاظ قرآنی و مواردی از این دست که می‌تواند سنجه‌ای برای تعیین میزان انس وی با قرآن و مباحث قرآنی باشد.

از همنشینی با قرآن جز نورانیت، لطافت، ادب، تواضع، خضوع، حلم، علم و هر آنچه از زیبای‌هاست خارج نمی‌شود؛ چرا که اثر وضعی قرآن برای مؤمن این چنین است، مسلما دختر یا پسر مأنوس با قرآن انیس خوش عطر و بویی برای هرکدام خواهد بود؛ چرا که عطر و بوی قرآن بهترین رایحه‌هاست.

ادامه دارد...

حمیدرضا یونسی

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کاربر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۶/۲۹ - ۰۹:۱۶
1
0
سلام
برای این ملاک کمی سخت ننوشتید؟
این که خانوم یا آقایی نتونه قران رو به راحتی بخونه یعنی مورد مناسبی نیست؟؟؟
اونم تو این شرایط سخت ازدواج؟؟
پاسخ ها
ایکنا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳۹۵/۰۶/۲۹ - ۰۹:۲۰
سلام علیکم
ضمن سپاس از اظهار نظر شما لازم به ذکر است: بسته محتوایی پنجره مجموعه چهل و هفت ملاک و معیار در تشخیص فرد صالح برای ازدواج است و در بحث های مقدماتی نکاتی مطرح شد که مطالعه آنها به شما کمک خواهد کرد.
توجه به این نکته مهم است که نباید به این ملاک ها نگاه جزمی داشت بلکه باید به صورت شبکه ای همه آنها را در کنار هم دید.
موفق و مستدام باشید
captcha