آموختن رسم پهلوانی از اندیشه‌های آسمانی ماه شهریور
کد خبر: 3532104
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۳
مهم‌ترین رویدادهای هنری حریم رضوی

آموختن رسم پهلوانی از اندیشه‌های آسمانی ماه شهریور

گروه هنر: شهریور با اندیشه‌های آسمانی که در سر داشت مهمان خانه‌های‌مان شد او از ثبت خاطرات مردمی دهه ۵۰و۶۰ برای‌مان صحبت کرد و با بازدید از آیین افتتاح گود باستانی کاشمر، رسم پهلوانی را برای‌مان به یادگار گذاشت.

به گزارش خبرگزاری قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، شهریور با اندیشه‌های آسمانی که در سر داشت مهمان خانه‌های‌مان شد او از ثبت خاطرات مردمی دهه ۵۰و۶۰، برای‌مان صحبت کرد و با بازدید از آیین افتتاح گود باستانی کاشمر، رسم پهلوانی را برای‌مان به یادگار گذاشت.
افتتاحیه نهمین دوره آموزشی و فرهنگی «اندیشه‌های آسمانی»
مسجد و پایگاه‌ها و کانون‌های مربوط به آن از اهمیت بسیاری برخوردارند، با توجه به جنگ نرم و گسترش رسانه‌های مجازی، می‌توان با ابزارهنری بهترین محصولات را از طریق کانون‌های هنری مساجد تولید کرد.
در اولین روزهای شهریورماه شاهد برگزاری نهمین دوره آموزشی و فرهنگی «اندیشه‌های آسمانی» بودیم، محمدرضا جعفری، معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور در این مراسم به نهمین دوره از «اندیشه‌های آسمانی» و طی کردن مسیر تکاملی آن در به وجود آوردن تغییر نگرش مسجد در سراسر کشور اشاره کرد.
وی ادامه داد: شما مدیران، سکان‌دار سنگرهای فرهنگی هستید و باید زمینه هدایت فکر و فرهنگ افراد را به سمت درست فراهم کنید، که این کار بزرگی است.
نمایشگاه قاب‌هایی از شهر نجف در نگارخانه رضوان
حازم فرحان موسی‌السنجری، خوشنویس عراقی و خالق تابلوهای خوشنویسی، با مضمون آیات قرآن و احادیث نبوی و رضوی است که در ششمین روز از ماه شهریورماه به مشهدالرضا(ع) سفر کرد و نمایشگاهی را در نگارخانه رضوان به معرض نمایش درآورد.
وی در خصوص آثار ارائه شده در نمایشگاه، اظهار کرد: تعداد ۶۰ تابلو با موضوعات مختلف از جمله احادیث امام رضا(ع) و حضرت رسول(ص)، یک قصیده محمدیه و آیات قرآن کریم به معرض نمایش درآمد.
موسی‌السنجری که برای اولین بار است در ایران نمایشگاه برگزار می‌کند، گفت: در این آثار خطوط محقق به شیوه قدیم، ریحان، نثر، ثلث، رقعه، دیوانی و توقیع به کار رفته است.
گردهمایی فعالان مسجدی در حوزه ثبت خاطرات مردمی دهه ۵۰ و ۶۰
خاطرات زیادی از مردمان در زمان انقلاب وجود دارد که بخشی از آنها در خانه‌ هر یک از ما قرار دارد، این روزها بناهای مربوط به آن دوره در حال بازسازی توسط میراث فرهنگی است و یکی دیگر از کارها ثبت خاطرات آن دوران است.
حجت‌الاسلام مجید فاطمی‌ارفع، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و زیارت شورای اسلامی شهر مشهد، در گردهمائی فعالان مسجدی در حوزه ثبت خاطرات مردمی دهه ۵۰ و ۶۰ با اشاره به آیه ۲۹ سوره فتح «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ»، گفت: در این آیه خداوند چهار ویژگی جامعه اسلامی را بیان می‌کند، که دو ویژگی آن مربوط به روح و دو نشانه دیگر مربوط به جسم جامعه است.
حجت‌الاسلام فاطمی‌ارفع، در رابطه با توضیح آیه ۲۹ سوره فتح، ادامه داد: خداوند دو نشانه مربوط به روح جامعه، یعنی «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ» و «رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ» را اول بیان می‌کند، چون جامعه‌ی بی‌روح، جامعه‌ای است که در مقابل دشمنان خود سکوت کرده و منفعل عمل می‌کند، لذا جامعه‌ای مرده محسوب می‌شود.
بازدید اصحاب رسانه از بزرگترین کتابخانه سیار کانتینری کشور
کتابخوانی از اهمیت بسیاری برخوردار است، هستند افرادی که علاقه‌مند به کتاب هستند اما امکاناتی برای آنها در این زمینه وجود ندارد، به همین دلیل چندسالی است که کتابخانه‌های سیار در برخی مراکز محروم مستقر شده است.
هشتم شهریورماه حسین اکبری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در بازدید از کانتین کتابخانه سیار در روستاهای تپه سلام و جیم‌آباد، اظهار کرد: این کتابخانه بزرگترین کتابخانه سیار کانتینری کشور بوده که به عنوان یکی از خدمات ارزنده دولت در حوزه کتاب‎خوانی و گسترش فعالیت‌های فرهنگی در مناطق روستایی محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه کتابخانه سیار«نور امید»، در بهمن‌ماه سال گذشته افتتاح شد، عنوان کرد: در حال حاضر این کتابخانه در پنج روستا «تپه سلام»، «جیم‌آباد»، «میامی»، «سالارآباد» و «اوارشک» در دو بخش احمدآباد و رضویه ارائه خدمت می‌کند.
اهدای جایزه جهانی گوهرشاد به هشت بانوی خیر و نیکوکار
در آستانه دهمین روز از شهریورماه، مراسم اهدای جایزه جهانی گوهرشاد، با تجلیل از بانوان برتر در عرصه‌های مختلف در تالار قدس حرم رضوی برگزار شد، علی سروری مجد، دبیر جایزه جهانی «گوهرشاد»، افزود: در راستای اجرای بند چهار حکم مقام معظم رهبری به تولیت آستان قدس رضوی و به منظور جریان‌سازی فرهنگی در خصوص نیکوکاری، طرح برگزاری جشنواره و اعطای جایزه جهانی «گوهرشاد» تدوین شد.
وی با اشاره به اینکه این جایزه هر ساله به هشت بانوی خیر اهدا می‌شود، افزود:‌ هدف از این جایزه، تجلیل از بانوان فرهیخته و نیکوکار در سراسر جهان در ذیل نام مبارک حضرت ثامن‌الحجج(ع) است که البته به یاد و نام یکی از خادمان آن حضرت(ع) یعنی گوهرشاد هر سال به هشت بانوی نیکوکار که در داخل و خارج کشور اقدامات چشمگیری داشته‌اند، جایزه جهانی گوهرشاد اهدا می‌شود.
اختتامیه جشنواره ملی محراب
مسجد؛ مهم‌ترین پایگاه فرهنگ در جهان اسلام به شمار می‌رود و در این زمینه جشنواره محراب با تولیدات هنری خوب در زمینه‌های شعر،  داستان، مستند و انیمیشن توانسته رسالت خوبی به نقش آن در جامعه دهد.
حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه امیدواریم این جشنواره ارتباط با مسجد را روز به روز گسترش دهد، افزود: امروز مسجد مهم‌ترین پایگاه فرهنگ در جهان اسلام است که از این ظرفیت کمتر استفاده شده است.
پژمانفر، ضمن اشاره به اینکه خیلی از فعالیت‌ها می‌تواند با محوریت مساجد انجام شود، گفت: هر جا در انجام فعالیت‌های‌مان مسجد را مورد توجه قرار داده‌ایم، کارها با قدرت بیشتر و سلامت بهتری پیشرفت کرده است، بنابراین باید سعی کنیم فاصله مردم با مسجد را کم کنیم.
آغاز بیست و هشتمین دوره از مسابقات قرآن بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور
در اواسط ماه شهریور، شاهد برگزاری مسابقات قرآن بنیاد شهید و امور ایثارگران بودیم، عابدین عابدی‌مقدم، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی در این مراسم در خصوص برگزاری مسابقات قرآن بنیاد شهید و امور ایثارگران در شهرستانهای خراسان رضوی صحبت کرد.
وی غفلت از عمل به قرآن را عامل اصلی مشکلات و آسیب‌هایی که در جامعه کشور وجود دارد دانست.
همایش ابزارهای نوین و ترویج گفتمان انقلاب اسلامی
از آنجایی که به وسیله هنر می‌توان بسیاری از مشکلات به خصوص جنگ رسانه ای در جهان را حل کرد، برگزاری همایش ابزارهای نوین و ترویج گفتمان انقلاب اسلامی در مشهد توانست آموزش‌های خوبی در این زمینه ارائه دهد.
حجت‌الله عبدالملکی، عضو هیئت علمی دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع)، دبیر شورای اقتصاد سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و قائم مقام رئیس انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی در تبیین آثار اجرایی‌ شدن اقتصاد مقاومتی، اعلام کرد: با اجرایی‌شدن اقتصاد مقاومتی، درآمد ملی ما در دوره بلندمدت ۳۵ساله از ۱۳۰۰ میلیارد دلار به ۴۵ هزار میلیارد دلار خواهد رسید و ما پس از چین و بالاتر از آمریکا تبدیل به‌ دومین کشور اقتصادی برتر دنیا خواهیم شد.
عضو هیئت علمی دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) در ادامه، به تبیین الگوی فرهنگ‌سازی اقتصاد مقاومتی پرداخت و بیان کرد: در این الگو، مولفه‌های فرهنگی در سه بُعد مورد توجه هستند؛ بعد رفتار مصرفی، شامل مواردی همچون نوع، میزان و  زمان مصرف، بعد رفتار تولیدی، شامل مواردی از قبیل نوع کالای تولیدی، میزان تولید، زمان، مکان و قیمت عرضه و بعد رفتار مدیریتی «حاکمیتی» مولفه‌های فرهنگی و الگوی فرهنگ‌سازی به شمار می‌روند..
مراسم گرامیداشت شهدای عملیات کربلای دو و سردار شهید محمود کاوه
چیزی تا اواخر شهریورماه نمانده بود که شهدای گمنام به مشهدالرضا(ع) آمدند، در این میان مراسم آن شهدا، همزمان با برگزاری سالگرد سردار شهید محمود کاوه، یکی از شهیدان برجسته کشور شد.
سیدمرتضی بختیاری، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: خوشحالم که امروز در جمعی هستم که خود به عنوان عضو کوچکی از این خانواده به شمار می‌آیم
بختیاری ادامه داد: آنچه که امروز ما نیازمند آن هستیم و با آن سلاح باید حرکت کنیم، مسئله اخلاص است زیرا با وجود اخلاص، هیچ بن‌بستی در برابر ما نخواهد بود.
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی عنوان کرد: آن‌هایی که خالصانه کاری را برای گسترش اسلام انجام می‌دهند‌ و پای تمام سختی‌های آن می‌ایستند، به دلیل اخلاص است؛ این اخلاص در پیشگاه خداوند جایگاه بسیاری دارد.
وی، نام عاشورا و کربلا را چاشنی همه نهضت‌های انقلابی دانست و عنوان کرد: افتخار همه ائمه(ع) و شهدا این بود که خالصانه برای خدا کار کردند.
نمایشگاه خوشنویسی مشق تولی در مشهد
همزمان با عید قربان و غدیر نگارخانه‌های مشهد به تب و تاب افتادند و در این میان نگارخانه رضوان هم طبق روال هر ساله و به مناسبت اعیاد، نمایشگاه خوشنویسی از آثار هنرمندان برجسته در این عرصه را به نمایش گذاشت.
حسین صالحی یکی از خوشنویسانی است که آثارش در نمایشگاه «مشق تولی» به نمایش درآمده، در رابطه با نام‌گذاری نمایشگاه به نام «مشق تولی» این طور توضیح می‌دهد: تولی از ولایت جستن می‌آید و چون این نمایشگاه مزین به نام حضرت علی(ع) است و از طرف دیگر چون در آستانه عید غدیر برگزار می‌شود، با هدف بزرگداشت نام آن خوشنویس بزرگ این نام را انتخاب کردیم.
تشییع پیکر مرتضی عطایی؛ فرمانده ایرانی تیپ فاطمیون در سوریه
در آستانه هفته دفاع مقدس، پیروان خط شهدا میزبان شهدای مدافع حرم شدندکه پیکر یکی از آنها مربوط به شهید مرتضی عطایی، فرمانده ایرانی تیپ فاطمیون در سوریه بود.
گردهمایی رزمندگان دوران دفاع مقدس و جوانان امروز در کاشمر
اواخرشهریورماه با دمادم خنکایی که می‌رسد، بوی مهر و ایستادگی را یادآور می‌شود، همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس برنامه‌های‌ بسیاری در خراسان رضوی و شهرستان‌های آن برپا شد که یکی از آنها گردهمایی رزمندگان است.
سردار محمدرضا اسحاقی، فرمانده نیروی انتظامی استان خوزستان گفت: یکی از رسالت‌های مهم در جامعه امروز، تدوین فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس و انتقال آن به نسل جوان برای جلوگیری از تحریف واقعیت‌ها است.
سردار اسحاقی، افزود: باید از پشتیبانی و حمایت‌های همه اقشار جامعه در دوران دفاع مقدس و اکنون از جبهه‌های مقاومت و مدافعین حرم به‌ویژه صبر و استقامت مادران و خواهران کشور اسلامی تقدیر و تشکر کرد.
افتتاحیه نمایشگاه «دفاع همچنان باقیست»
از اسمش پیداست، ایستادگی و رشادت را نشان می‌دهد این نمایشگاه المان واقعی از دوران جنگ و جبهه را به تصویر کشیده که مورد اقبال بسیاری از زائران غیر ایرانی مشهد قرار گرفته است.
سید صولت مرتضوی، شهردار مشهد ضمن گرامی داشت یاد و خاطره حماسه‌سازان دوران دفاع مقدس و مدافعان حرم، اظهار کرد: دفاع مقدس نشانه‌ای برای جستجوگران تاریخ حماسه محسوب می‌شود تا همگان بدانند و بدانیم که ما می‌توانیم.
وی در ادامه عنوان کرد: بنا به تعبیر خود امام خمینی(ره) در طول دوران دفاع مقدس، تمام جبهه کفر، مقابل اسلام ایستادند که خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران توانست ابرقدرت‌های شرق و غرب را شکست دهد.
بازخوانی خطبه غدیر با شبیه‌سازی در سبزوار 
عید همه ما مسلمانان به خصوص شیعیان عید غدیرخم به شمار می‌رود، چراکه اسلام ناب محمدی بعد از پیامبر اسلام(ص) توسط امام علی(ع) گسترش پیدا کرد. سرهنگ امین‌الله مظلوم، فرمانده سپاه ناحیه مقاومت بسیج سبزوار با ابراز اینکه در جهان امروز درک واقعه غدیر بیش از پیش نیاز است، تصریح کرد: در این روز سرنوشت دنیای اسلام رقم خورد ولی عده‌ای آنرا با تحریف تغییر دادند.
وی افزود: عدم درک واقعه غدیر و انحراف در غدیر باعث شد تا امروز افرادی عامل جنایت منا شوند و سردمداران وهابیت با آمریکا و اسرائیل بر علیه مسلمانان واقعی و اسلام اصیل هم‌پیمان شوند.
مراسم غبار روبی و عطر افشانی مزار شهدای مدفون از برنامه‌های هفته دفاع مقدس بود که در کاشمر برگزار شد، مراسمی که مورد استقبال افراد زیادی قرار گرفت.
 آیین افتتاح گود باستانی امام علی(ع) روستای فرح‌آباد کاشمر 
ورزش زورخانه‌ای یکی از ورزش‌های سنتی و پهلوانی کشور است که از ارزش بسیاری برخوردار است و افراد، به خصوص ورزشکاران برای موفقیت در ورزش باید رسم پهلوانی را بی‌آموزند.
احمدرضا روشندل، رئیس اداره ورزش و جوانان افزود: باید در ورزش به دنبال احیا ارزش‌های اسلامی باشیم.
وی با اعلام اینکه ورزشکاران برای موفقیت بیشتر درصحنه‌های مختلف از شهدا الگو بگیرند، بیان کرد: قهرمانان زیادی در جهان وجود دارند و نامی از آن‌ها بر سر زبان‌ها نیست ولی در کنار آن‌ها بسیاری از ورزشکاران کشور با وجود اینکه عمر زیادی از آنها گذشته است اما به دلیل داشتن الگو مناسب هنوز نامشان ماندگار است.
captcha