آموزش مجموعه فنون قرآنی در جلسه کوثر
کد خبر: 3532315
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷

آموزش مجموعه فنون قرآنی در جلسه کوثر

گروه فعالیت‌های قرآنی: جلسه آموزش قرآن کوثر مشهد به سرپرستی سید‌عبدالرضا معینی، بیش از 20 سال است که مجموعه‌ای از فنون قرآنی را به مخاطبان نوجوان و جوان خود آموزش می‌دهد و در این عرصه نخبگان بسیاری را پرورش داده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، مبنای فعالیت جلسه قرآن کریم کوثر، آموزش نونهالان و نوجوانان است. فعالیت این جلسه از سال 1368 و به همت حاج‌حسین زندی به عنوان مؤسس و در منزل وی واقع در خیابان نسترن مشهد آغاز می‌شود و تا زمانی که وی به قصد مهاجرت به اصفهان، مشهد را ترک می‌کند نیز ادامه می‌یابد.
بعد از آن استاد این جلسه با همراهی حاج‌محمد قانع محل این محفل را تغییر داده و تا امروز این جلسات در منزل محمد قانع، واقع در خیابان باهنر سه و به سرپرستی سید عبدالرضا معینی، به عنوان استاد جلسه، ادامه می‌یابد و هر جمعه پذیرای قاریان نونهال و نوجوان در کنار بزرگترها برای آموزش هنر قرائت قرآن است.
آموزش مجموعه فنون قرآنی در جلسه تلاوت قرآن کوثر/ از قرائت تا حفظ با استاد معینی
از همین رو جمعه این هفته، دوم مهرماه، نیز جلسه قرآن کریم کوثر طبق روال گذشته در همان مکان آغاز شد و نوجوانان و نونهالانی حاضر در این جلسه که به سه سطح پایین، متوسط و عالی تقسیم‌بندی شده‌اند به تلاوت کلام وحی پرداخته و حافظان نیز محفوظات خود از قرآن کریم ارائه دادند و در ادامه نکات آموزشی را از استاد جلسه دریافت کردند.
در ابتدای این جلسه، سید عبدالرضا معینی، استاد برجسته قرآن با اشاره به اعیاد گذشته و در پیش بودن روز مباهله پیامبر(ص) با بزرگان مسیحیت به نزول آیات تبلیغ و مباهله بر قلب رسول اکرم(ص) اشاره کرد و گفت: مسئله ولایت به قدری مهم است که تمام رسالت پیامبر(ص) در گروی تبلیغ این موضوع برای بشریت بود، همچنین در بحث مباهله نیز این اهل‌بیت(ع) بودند که موجب اثبات سخن حق نبی مکرم اسلام شدند.
وی ادامه داد: در مسئله مهم غدیر ولایت علوی و فرزندان پاک مولای متقیان اعلام شد و پس از 30 سال که حضرت به حکومت بر مسلمانان رسید فرمان به برگزاری جشن در میان مسلمانان داد چرا که غدیر عیدالله اکبر است و در روز قیامت هر فردی با امام خود محشور خواهد شد.
در این جلسه استاد بر گوش دادن به صوت اساتید بزرگ مصری تأکید کرد و داشتن مداومت بر تمرین در قرائت و حفظ قرآن را شرایط پیشرفت و ثبات هنر قرآنی دانست.
آموزش مجموعه فنون قرآنی در جلسه تلاوت قرآن کوثر/ از قرائت تا حفظ با استاد معینی
پس از تلاوت هر یک از نوجوانان قرآنی، استاد به نکات آموزشی اشاره کرد و گفت: شدت، یکی از صفات حرف حمزه است که باید با ضربه‌زدن به تار صوتی و جلوگیری از ادامه صوت آن را ادا کرد، همچنین در قرائت قرآن نمی‌توان بر حروف «ل، ب، ف، ر» توقف کرد زیرا در مسابقات به کاهش امتیاز منجر شده و از کیفیت قرائت فرد می‌کاهد.
معینی در ادامه به اهمیت نفس‌گیری در تلاوت قرآن کریم اشاره کرد و افزود: این خود یک مهارت است که قاری از تمام توان تنفسی خود برای قرائت بهره بگیرید اما نکاتی در این زمینه وجود دارد که می‌تواند تأثیر مثبت یا منفی بر میزان نفس‌گیری انسان داشته باشد مثل خواب بین‌الطلوعین که از عوامل منفی است.
وی با تشویق نوجوانان جلسه به حفظ کلام‌الله مجید اضافه کرد: در این راه رعایت نکات صوت و لحنی، فراز و فرود‌ها و شگردهای وقف و ابتداء با توجه به معنای قرآن ضروری است که هر حافظی باید با تسلط بر نغمات آنها را فرا گیرد تا به سطح مطلوب برسد، البته رعایت این مسائل در قرائت هم موجب پیشرفت قاری می‌شود.
آموزش مجموعه فنون قرآنی در جلسه تلاوت قرآن کوثر/ از قرائت تا حفظ با استاد معینی
در حاشیه این جلسه علاوه بر مباحث تفسیری و حفظ قرآن کریم، آموزش هنر خطاطی نیز صورت می‌گیرد تا هنر نگارش کلام وحی و متون مذهبی نیز به قرآن‌آموزان تعلیم داده شود. از دیگر ویژگی‌های این جلسه این است که استاد و دیگر حاضران، در طول جلسه با بیان نکات و لطایف شیرین در حین مباحث قرآنی سعی در با نشاط کردن جلسه و ایجاد شور و انگیزه بیشتر در نوجوانان و نونهالان برای پیشرفت در عرصه قرآن دارند.
بنابر این گزارش، جلسه تلاوت قرآن کوثر با تربیت قرآن‌آموزان توانمند توانسته است در مسابقات استانی، ملی و بین‌المللی افراد برتری را به جامعه قرآنی کشور معرفی کند که از جمله آنها می‌توان به حمید صفدری، امید حسنی‌زاده، امید رمضانی، حمید و سعید حق‌طلب، سجاد افاضلی، محمد قانع، ابوالفضل طبسی، سینا صفایی و شعیب حسین‌زاده که همه دارای رتبه‌های برتر کشوری هستند، اشاره کرد.
آموزش مجموعه فنون قرآنی در جلسه تلاوت قرآن کوثر/ از قرائت تا حفظ با استاد معینی
در ادامه این گزارش با حمید صفدری، قاری جوان و برجسته کشورمان که از شروع فعالیت در عرصه قرائت قرآن تاکنون با جلسه قرائت قرآن کوثر در ارتباط بوده است و خود را مدیون زحمات استادش می‌داند، همراه شدیم. وی در این زمینه ابراز کرد: از سال 80 با استاد معینی و جلسه قرآن کوثر آشنا شدم و تا به امروز در بسیاری از کشورهای اسلامی از جمله قطر، بحرین و اعتاب مقدسه عراق به قرائت قرآن پرداختم و همچنان با این جلسه قرآن ارتباط دارم.
صفدری که خود مسئول جلسات قرآن حسینیه رضوان صداوسیمای خراسان رضوی است، ادامه داد: از جامعه قرآنی درخواست دارم که هر چه بیشتر از قبل اساتید و پیشکسوتان قرآن را مورد تکریم قرار دهند و از هرگونه اقدامی برای ادای دین به این زحمتکشان دریغ نکنند، زیرا آنچه از پیشرفت‌های قرآنی در کشور شاهد هستیم با تلاش و همت این عزیزان میسر شده است.
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مشهدى
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۷/۰۳ - ۱۰:۴۲
0
0
اقايان مسئول ، لطفا پيام هاى افراد كه باعث تنوير افكار عمومى مى شود را نيز انتشار دهيد . چه فايده كه پيام را دريافت مى كنيد و منتشر نمى كنيد ؟ ضمنا اين كد امنيتى هم كاربر را به زحمت مى اندازد . چندين بار بايد كد را وارد كنيم تا پذيرفته شود .
مشهدى
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۷/۰۳ - ۱۳:۵۳
0
0
ميشه لطف كنيد مطالب مردم را هم منتشر كنيد . چرا انتقادها رو نمى نويسيد . اقاى اميد حسنى زاده كجا مقام بين المللى ايران رو كسب كرده كه ما اطلاع نداريم . خواهش مى كنم اطلاعات كذب را منتشر نكنيد .
مشهدى
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۷/۰۳ - ۱۳:۵۷
0
1
چه فايده نظرات كاربران را دريافت مى كنيد ولى يا منتشر نمى كنيد و يا بعد از كهنه شدن خبر كه ديگه كسى اون رو نمى خونه منتشر مى كنيد . اين كار باعث بى اعتمادى مردم به خبرگزارى مى شود . بعضى از اطلاعات داده شده در خبرهايتان كذب است .
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۷/۰۶ - ۲۳:۳۴
0
0
اقايان ايكنا بهتر است نفر اول مسابقات بين المللي ايران را سرچ كنيد و نام محمد جواد كاشفي را به عنوان نفر اول ببينيد تا اطلاعات غلط به خورد مردم ندهيد
captcha