تلاوت قرا برتر را حفظ کنید و بارها بخوانید/ شاهکار دوساعته وحید نظریان + صوت و عکس
کد خبر: 3532565
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۴
در جلسه قرآن حجت‌الاسلام موسوی درچه‌ای مطرح شد؛

تلاوت قرا برتر را حفظ کنید و بارها بخوانید/ شاهکار دوساعته وحید نظریان + صوت و عکس

گروه فعالیت‌های قرآنی: جلسه قرآن حجت‌الاسلام موسوی درچه‌ای، قاری بین‌المللی روز گذشته با طرح مباحثی از جمله لزوم یادگیری صوت و لحن در کنار هم و تمرین تلاوت تقلیدی توسط قاریان همراه بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جلسه قرآن حجت‌الاسلام سیدمحمدجواد موسوی درچه‌ای، مدرس و قاری قرآن کریم روز گذشته، دوم مهرماه، از ساعت 8 صبح با حضور وحید نظریان، قاری ممتاز کرمانشاهی و قاریان و حافظان شهرری، در مسجد جامع المهدی(عج) واقع در فلکه اول دولت‌آباد، برگزار شد.
شاهکار دوساعت و ربعه ی وحید نظریان در جلسه حجه الاسلام درچه ای+صوت وعکس

در این جلسه که جلسه‌ای به‌یادماندنی شد، وحید نظریان تلاوتی 135 دقیقه‌ای را ارائه کرد که در نوع خودش بی‌نظیر بود. این قاری ممتاز کرمانشاهی، با وجود تکنیک و قدرت بالای اجرای تلاوت و تأثیرگذاری بسیار بالا بر مستمعین، به‌دلیل اینکه تلاوتش با آئین‌نامه مسابقات هم‌خوانی ندارد، نتوانسته است به عناوین بین‌المللی دست پیدا کند و تمام محبوبیت خود را با تلاش زیاد از هنر تلاوتش کسب کرده است.

از دیگر ویژگی‌های تلاوت این قاری خوشخوان، جذب بسیار بالای مستمعین بود؛ به طوری‌ که هر نمازگزاری که برای نماز خواندن، وارد مسجد می‌شد جذب این محفل قرآنی می‌شد و تحت تأثیر این تلاوت قرار می‌گرفت.

شاهکار دوساعت و ربعه ی وحید نظریان در جلسه حجه الاسلام درچه ای+صوت وعکس

در ابتدای جلسه اعضا به تلاوت آیاتی از کلام الله به صورت تقلیدی و از ادامه درس پرداختند و موسوی درچه‌ای، ضمن تشویق قاریان، به تحلیل تلاوت آنها می‌پرداخت.

موسوی درچه‌ای در توضیح تلاوت یکی از اعضای جلسه که تلاوت تقلیدی از مصطفی اسماعیل ارائه داد، گفت: تأثیراتی که تلاوت‌های تقلیدی می‌گذارند، بسیار مهم است. ما در تقلید، شکل تلاوت، چینش الحان، شیوه‌های اوج و فرود را یاد می‌گیریم و مهمتر از همه، صدا صیقل می‌خورد و نواقص صوت ما برطرف می‌شود و باصطلاح صدا پرداخته می‌شود.

وی افزود: در تقلید، شما مجبور هستید بی‌اختیار صدایتان را در قالب خاصی پیاده کنید. وقتی ما سفارش به تمرین تلاوت تقلیدی می‌کنیم، اینطور نباشد که وقتی لحن را یاد گرفتید، تلاوت را کنار بگذارید. باید بر تلاوت تقلیدی از جهت لحنی تسلط پیدا کنید و همچنین از طربق خواندن صدا پرداخته شود. ما در آموزش قرآن کریم، باید به سمتی برویم که مصری‌ها در آموزش قرآن رفته‌اند. تا کسی تلاوت تقلیدی حفظ نکند و نخواند، قاری نمی‌شود. یک امتیازی که مصری‌ها دارند، اینست که به صورت زنده تلاوت می‌شنوند، اما ما به صورت صوت ضبط شده و غیرزنده گوش می‌کنیم که تلاوت زنده چندین برابر تلاوت غیرزنده تأثیرگذار است. تلاوت قرا مطرح را حفظ نکنید و نخوانید قاری نمی‌شوید.

شاهکار دوساعت و ربعه ی وحید نظریان در جلسه حجه الاسلام درچه ای+صوت وعکس

موسوی‌درچه‌ای در ادامه به بیان نکته‌ای درباره تلاوت‌های مصریان پرداخت و گفت: تلاوت قرآن، تلاوت مسابقه نیست. آنچه که تعریف ما از تجوید و فصاحت در مسابقات است، تعریف اشتباهی است. اگر مصطفی اسماعیل در مسابقات ما شرکت کند، رتبه نمی‌آورد. مصری‌ها، مثل ما در مسائل تجویدی تا این حد حساسیت ندارند.

موسوی‌درچه‌ای در ادامه گفت: از تلاوت‌های شاهکار مصری زود نگذرید و تا می‌توانید تلاوت تقلیدی حفظ کنید. بنده همین الان که تلاوت‌های تقلیدی را گوش می‌دهم، نکته جدیدی از آنها برداشت می‌کنم. مثل یک عالم که هر چقدر کتاب بخواند، راحت و با تسلط سخنرانی می‌کند.

این قاری بین‌المللی در ادامه اشاره‌ای به فضای مطلوب صوت کرد و گفت: قاریان مصری هم مثل ما نقص در صوت دارند، اما در قالب صوت و حنجره و فضای مطلوب صدایشان تلاوت می‌کنند و این نقص را آشکار نمی‌کنند.

وی در ادامه گفت: هرچیز که از صوت ما خارج شود متأثر از شخصیت ماست؛ مستمع یک تصوری از شخصیت قاری دارد و طبق آن شخصیت جذب تلاوت می‌شود و تشویق می‌کند.

شاهکار دوساعت و ربعه ی وحید نظریان در جلسه حجه الاسلام درچه ای+صوت وعکس

حسن‌ختام این جلسه قرآن، تلاوت به یادماندنی وحید نظریان، قاری ممتاز کرمانشاهی بود که به مدت دو ساعت و 15 دقیقه به تلاوت سوره‌های نمل، الحاقه، حمد، بقره پرداخت. از جمله زیبایی‌های این تلاوت، تشویق مستمر مستمعین و در لحظاتی اشک ریختن تمام مستمعین بود که لحظات به یادماندنی را ثبت کرد.

موسوی‌درچه‌ای در پایان این تلاوت گفت: افتخار پیدا کردید و نشستید و این تلاوت زیبا و بی‌نظیر را با شور و حال گوش کردید. سالیان سال می‌گذرد و بعداً متوجه می‌شوید که کجا بودید و چه لذتی بردید. با استماع این تلاوت، به اندازه شرکت در  50 جلسه قرآن به علم تلاوتتان اضافه شد. شما با لذت بردن از تلاوت، قاری می‌شوید. مداح با لذت بردن از روضه اهل بیت(ع)، مداح می‌شود. جلسات قرآن ما باید به کرسی‌های تلاوت تبدیل شوند. باید تلاوت گوش کنید و از تلاوت نکته بردارید.

شاهکار دوساعت و ربعه ی وحید نظریان در جلسه حجه الاسلام درچه ای+صوت وعکس

یادآور می‌شود، جلسه قرآن حجت‌الاسلام سیدمحمدجواد موسوی درچه‌ای، قاری بین‌المللی، جمعه‌ها از ساعت 8 صبح تا 12 ظهر در مسجد جامع المهدی(عج)، واقع در فلکه اول دولت‌آباد برگزار می‌شود.

در پایان تلاوت وحید نظریان ارائه می‌شود.

کد
دریافت

مطالب مرتبط
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
پارسا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۷/۰۳ - ۲۱:۰۰
0
1
من بامداد شنبه این تلاوت رو دانلود و همون موقع هم گوش کردم یعنی ساعت ۲ شب به بعد

این چند روزه که ایشون ۴ تا تلاوت داشتند از کار و زندگی افتادیم !!

واقعا احسنت به این آقای نظریان ، بارها توی این چند روز این ۴ تلاوت ایشون رو گوش کردم

البته جا داره تشکر ویژه ای هم از مدیریت خبرگزاری وزین ایکنا بکنم که پیگیر تلاوتهای این قاری انشاءالله شهیر ایرانی شده است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۷/۰۴ - ۱۱:۵۵
0
0
استفاده از تلاوت قاری‌های ممتاز تاثیر زیادی در یادگیری فرد علاقمند دارد
طیبه نظریان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۷/۰۴ - ۱۸:۱۰
0
0
برادردردصدات توقلبم انشاالله شاهد موفقیت های بیشترت باشم، صدات آرامش زندگیمه، میسپرمت دست امام حسین ،توبامن چه کردی
captcha