آمار دقیق از میزان سواد قرآنی کشور وجود ندارد
کد خبر: 3533018
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۴
احصاء شیوه‌های صحیح آموزش عمومی قرآن/ قره‌شیخلو:

آمار دقیق از میزان سواد قرآنی کشور وجود ندارد

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با ابراز گلایه از اینکه آمار دقیقی از میزان سواد قرآنی کشور وجود ندارد، گفت: طی نیمه دوم امسال، پایشی در این زمینه از سوی این سازمان انجام می‌گیرد تا حداقل آمار علمی را از این طریق بدست آوریم.

مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در خصوص شیوه‌های صحیح آموزش عمومی قرآن با توجه به عدم اثرگذاری مطلوب شیوه فعلی آموزش قرآن در مدارس و اثرگذاری کمتر نقش خانواده‌ها برای تشویق به آموزش قرآن گفت: هم در آموزش و پرورش کشور، اشکالاتی در این زمینه است و هم در میان خانواده‌ها، توجه‌شان به قرآن نسبت به موضوعات مشابه کمتر است.
وی ادامه داد: اما با توجه به تمام این موارد اما پیشرفت‌های خوبی در این حوزه داشتیم. اصل موضوع این است که تلاش کنیم روز به روز مخاطبان، بیشتر شود و کیفیت آموزش قرآن افزایش یابد.
قره‌شیخلو با تأکید بر اینکه باید در آموزش و پرورش تلاش شود که پس از فارغ التحصیلی، همه مسلط به صحیح‌خوانی قرآن و درک مفاهیم اولیه قرآن باشند، افزود: همچنین باید این رویه در دانشگاه‌ها و سایر مراکز و تشکل‌های قرآنی نیز انجام شود.
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم اظهار کرد: تبلیغات و فضاسازی به همراه تشویقات در این زمینه تأثیرگذاری دارد. استفاده از منابع آموزشی کارشناسی شده، مؤثر است، یکی از مشکلات، فقدان منابع آموزشی به‌روز و عدم تناسب با مخاطبان است.
وی بیان کرد: به ویژه در آموزش‌های عمومی منبعی برای تمام مخاطبان داریم که از آن استفاده می‌کنیم و هیچ تفاوتی میان سنین مختلف افراد و یا فرد بی‌سواد نیست به گونه‌ای که همه به یک گونه آموزش می‌بینند.
قره‌شیخلو با تأکید بر کارآمد بودن مربیان، تصریح کرد: هم در حوزه‌های تخصصی و هم حوزه‌هایی که به روابط عمومی معلم و مربی بازمی‌گردد، باید شیوه‌های به‌روز را یاد بگیرند که در جذب مخاطب تأثیرگذار است.
این قاری بین‌المللی کشور با ابراز گلایه از عدم وجود آمار دقیق از میزان سواد قرآنی کشور، بیان کرد: به صورت علمی نمی‌دانیم که چند درصد از مردم سواد قرآنی دارند.
قره‌شیخلو افزود: طی سال جاری و در سازمان دارالقرآن الکریم، پایشی را به عنوان نمونه در سطح استان تهران در شش ماهه دوم انجام می‌دهیم که حداقل آمار علمی را از این طریق بدست آوریم.
وی بیان کرد: لذا در کلیت، پیشرفت‌های خوبی در حوزه قرآن در سال‌های پس از انقلاب داشته‌ایم اما با نقطه مطلوب فاصله داریم و باید همه تلاش کنیم که نوع آموزش‌های عمومی هم از لحاظ منابع، مربی و فضاسازی، تبلیغات و تشویقات در کشور بهینه‌سازی شود.
قره‌شیخلو با تأکید بر اینکه نکته مهم در این زمینه حساسیت و توجه خانواده‌ها بر روی آموزش قرآن فرزندانشان است، اظهار کرد: خانواده‌ها همان مقدار که بر روی حضور فرزندان در کلاس‌های گوناگون و شرکت در کلاس‌های کنکور و... دقت نظر دارند باید برای قرآن نیز این حساسیت وجود داشته باشد. اگر این اتفاق‌ها بیافتد می‌توانیم با برنامه‌ریزی خوب و مطلوب در بازه زمانی به آن نقطه مطلوب برسیم.
وی درباره میزان اثرگذاری جلسات سنتی  قرآن در قالب جلسات چهره به چهره و جلسات قرآن غیر حضوری، تصریح کرد: تقریباً تمام محصولات تخصصی قرآنی ما در کشور محصول و خروجی این جلسات سنتی است. این بخش برای پرورش قاریان و حافظان حرفه‌ای خوب است و باید به این جلسات توجه شود و تقویت شوند که متأسفانه این جلسات مهجور هستند و خیلی نیز به آنها توجه داده نمی‌شود.
این قاری بین‌المللی کشورمان ادامه داد: اما آموزش غیر حضوری(مجازی و تلفنی)، وسیله و ابزار روز است که خیلی از مردم به دلیل مشغله‌ای که دارند، نمی‌توانند در برنامه‌ها حضور داشته باشند و فضا و بستری باید برای آنها درست شود که از طریق آموزش‌های مجازی و یا غیرحضوری بسته‌هایی برای آنها تهیه شود که در منزل بتوانند از آن استفاده کنند و در تاریخی آزمون دهند و گواهینامه مربوطه را دریافت کنند.
وی بیان کرد: ذائقه‌های مردم فرق می‌کند و شرایط فعلی کشور با 20 سال گذشته متفاوت شده است از ابزار روز باید استفاده شود هر چند مشکلاتی در زمینه فضای مجازی در زیرساخت‌ها در کشور داریم و اینترنت تا حدودی نیز ضعیف است، اما به هر حال ناگزیر از استفاده این ابزار برای خدمت‌رسانی قرآنی به مردم هستیم.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۷/۰۵ - ۱۵:۲۲
0
0
باید آمار درست و دقیق در اختیار داشت تا بتوان برای آن برنامه ریزی انجام داد
captcha