سلامت جسمی باید راهی برای رسیدن به سلامت معنوی باشد
کد خبر: 3533965
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۸

سلامت جسمی باید راهی برای رسیدن به سلامت معنوی باشد

گروه فعالیت‌های قرآنی: استاد دانشگاه جامعه المصطفی تهران گفت: سلامت جسمی باید راهی برای رسیدن به سلامت معنوی باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان شمالی، دکتر غلامرضا نورمحمدی در پنل تخصصی قرآن و سلامت جسمی، در حاشیه همایش سلامت از دیدگاه قرآن با طرح این سوال که هدف نهایی علوم پزشکی در نظام سلامت چیست و آیا می توان آن را حذف کرد؟ افزود: دین و آیات الهی با بیان روایات زوایایی را ایجاد می‌کنند و بر این امر تاکید دارند که سلامت جسمی هدف نهایی نیست.
وی با طرح سوالات دیگری مبنی بر اینکه نقطه مطلوب کجاست و آیا سلامت جسمی و رسیدن به آن هدف بالاتر است؟ ادامه داد: اهداف نظام سلامت از دیدگاه قرآن کریم و مبانی، قوائد و قلمرو آن مشخص است.
وی اظهار کرد: رسیدن به سلامت جسمی هدف نهایی نیست و یک هدف واسطه‌ای است و رسیدن به سلامت معنوی هدف غایی است.
نورمحمدی با اشاره به اینکه اگر انسان از آموزه‌های سلامت در اسلام و در خصوص نهی مصرف شراب استفاده کنند دچار مشکل کبد نخواهند شد، بیان کرد: این امر به معنای آن نیست که اگر مسلمان هستیم به این آموزه توجه کنیم و اگر مسلمان نیستیم آن را رعایت نکنیم.
وی تصریح کرد: از آنجائیکه اسلام دین کامل است، هر آنچه که در ادیان دیگر بیان شده، در قرآن کریم نیز بیان شده است به همین دلیل عدالت خدواند حکم کرده و آموزه های سلامت را در تمامی ادیان بیان کرده است.
استادیار گروه علوم تشریح دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی نیز در ادامه در خصوص سلامت جنین در فرایند رشد از منظر قرآن کریم بیان کرد: ارسطو به عنوان یکی از تئوریسین‌های جنین شناسی محسوب می‌شود که موضوع تولید خود به خودی را عنوان کرد که خلاف واقع است.
دکتر نادر وطنچیان ادامه داد: در قرن 17 محققان موفق شدند تا اسپرم‌ها را برای نخستین‌بار در زیر میکروسکوپ مشاهده کنند و تصور می‌کردند در اسپرم آدمی کوچک وجود دارد.
وی تصریح کرد: این درحالیست که خدواند در قرآن کریم به صراحت بیان کرده که بشر از لقاح اسپرم و تخمک تشکیل که از ترکیب آن دو، تخم به وجود می‌آید و ایجاد تغییراتی در آن طی گذشت 9 ماه یک نوزاد متولد می‌شود.
وی توضیح داد: علاوه بر آن خدواند به مکان رحم برای رشد جنین نیز در قرآن کریم اشاره کرده است.
همایش ملی سلامت از دیدگاه قرآن کریم امروز 7 مهر در خراسان شمالی آغاز به کار کرده است و فردا به کار خود پایان می‌دهد.
captcha