مؤلفه‌های یک منبر تأثیرگذار
کد خبر: 3534268
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۳

مؤلفه‌های یک منبر تأثیرگذار

گروه اجتماعی: امام جمعه درمیان گفت: اقناع ذهنی مخاطب، استفاده از مهارت‌های ادبی و واژگان دلنشین، ضرورت رعایت حال مخاطب و پرهیز از به کار بردن کلمات ثقیل از جمله مؤلفه‌های یک منبر تأثیرگذار است.

حجت‌الاسلام علیرضا حسینی، امام جمعه درمیان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی گفت: در علم منطق منبر جزء صناعات خطابه محسوب می‌شود و خطابه باید موجب اقناع شنونده شده و فکر شنونده را به سمت هدف خطیب سوق دهد.

وی اظهار کرد: خطیب برای این اقناع فکری مخاطب می‌تواند از مهارت‌های ادبی و هنری مثل شعر و ضرب المثل استفاده کند و نباید در منبر و سخنرانی تنها از برهان محض استفاده کرد تا بتواند در شنونده تأثیر بگذارد.

امام جمعه درمیان بیان کرد: یکی دیگر از ضروریات یک منبر خوب این است که خطیب از واژه‌هایی استفاده کند که دلنشین بوده و به لحاظ ادبی نیز در جای درست به کار رفته باشد که البته در این مسئله باید رعایت حال مخاطب را کرد و به سمت به کاربردن واژه‌های ثقیل و سنگین نرویم.

حسینی ادامه داد: یکی دیگر از مؤلفه‌های یک سخنرانی و منبر محکم و تأثیرگذار پشتوانه سندی و مدرکی سخنانی است که خطیب می‌گوید که این مهم را نیز اهل منبر در سخنرانی‌های خود باید مد نظر قرار بدهند.

وی افزود: برخی از اهل منبر توانمندی خاصی دارند، چرا که به عنوان مثال در جمع مهندسان از کلماتی استفاده می‌‌کنند که با ذهن یک مهندس آشنایی بیشتری دارد و در جمع پزشکان از واژه‌هایی که برای آنها ملموس‌تر است که این توانمندی هم نوعی ذوق فردی را می‌طلبد و هم ناشی از تجربه است.

امام جمعه درمیان گفت: به لحاظ محتوایی شایسته است که خطیب براساس نیاز شنوندگان و مخاطب علاوه بر بیان پیام دین فلسفه و حکمت آن را نیز بیان کند، چرا که امروزه برای یک سخنرانی موفق بیشتر از دانستن علم منطق مجهز بودن به فلسفه کمک کننده است.

حسینی اظهار کرد: امام باقر(ع) در حدیثی می‌فرمایند: «محسنات کلام ما را به مردم منتقل کنید» که ضرورت طرح محسنات و خوبی‌های کلام اهل بیت(ع) به نوعی ضرورت چرایی و فلسفه آن را نیز در خود دارد که باید به آن توجه کرد.

وی بیان کرد: در زمینه فن سخنرانی کتاب‌های خوبی نوشته شده و در سال‌های ابتدایی تبلیغ در این زمینه، کتاب آیین سخنرانی دیل کارنگی را می‌خواندم که نکته‌های بسیار کاربردی و درستی را در باب یک سخنرانی موفق بیان می‌کرد.

امام جمعه درمیان یادآور شد: می‌توان منبر را به یک رباعی تشبیه کرد که نکته اصلی در مصرع آخر زده می‌شود و در منبر نیز می‌توان از مقدمات و حواشی شروع کرد و نکته اصلی را در پایان گفت، اما هر کس در منبر و سخنرانی روش خاص خودش را دارد و نمی‌توان نسخه واحدی در این زمینه پیچید.

حکیمه بهمن‌زاده

captcha