روند رو به بهبود فرزندآوری/ شعار «ایران جوان بمان» دوباره زنده شود
کد خبر: 3534307
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۳
سیم‌فروش بیان کرد:

روند رو به بهبود فرزندآوری/ شعار «ایران جوان بمان» دوباره زنده شود

گروه سلامت: رئیس انجمن ارولوژی ایران با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی خانواده در کشور روند فرزند آوری را رو به بهبود دانست.

ناصر سیم فروش، رئیس انجمن اورولوژی ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی خانواده و بندهای مربوط به فرزند آوری وسلامت آن اظهار کرد: خداوند در قرآن روزی هر جنبده‌ای را تضمین کرده است؛ از سوی دیگر حال و آینده ما به دست جوانان رقم می‌خورد، این در حالیست که جمعیت جوان به سرعت به سمت پیری پیش می‌رود.

وی افزود: این پیر شدن جمعیت بزرگترین تهدید برای موجودیت جامعه ایرانی است چنانکه برخی از مسئولان کشورهای غربی مانند برلوسکونی نخست وزیر سابق ایتالیا بر این امر صحه گذاشته و گفته بودند جامعه ایران را اگر به حال خود وا گذارید به دلیل پیری از بین می‌رود.

عضو فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران ضمن ابراز تأسف از کنترل موالید افراطی در دهه‌های گذاشته عنوان کرد: خوشبختانه در حال حاضر با هشداری که رهبر معظم انقلاب دادند تا حدودی وضعیت موالید رو به بهبود بوده و چشم انداز بهتری را نسبت به چند وقت پیش ترسیم می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه فرزنداوری جز تکالیف هر زوج ایرانی جوان است بیان کرد: باید وضعیت جمعیت از آنچه که هست بهتر شده و شعار «ایران جوان بمان» دوباره زنده شود و نهادهایی مانند صدا و سیما برای این هدف تلاش کنند.

سیم فروش ادامه داد: اگر جامعه سالمند باشد چه کسانی می‌خواهند کشور، کودکان و افراد مسن و ناتوان را با همه مشکلات آنان اداره کند و نسل آینده چه کسانی بوده و آینده کشور چگونه رقم می‌خورد؟ این‌ها همه نگرانی‌هایی است که جامعه رو به سالمندی ایجاد می‌کند.

این استاد قرآن و سلامت بزرگترین سرمایه‌ هر کشور را یک نسل با نشاط دانست و تصریح کرد: هیچ‌گاه نباید نگران بود در خانواده‌ای که جمعیت آنان زیاد است مشکلات متعددی وجود دارد چرا که اتفاقا این مشکلات در خانواده‌های تک فرزندی بیشتری وجود دارد نمونه آن روحیه تعاون و همکاری برای غلبه بر مشکلات است که در خانواده‌‌های اولی بیشتر و در خانواده‌های دوم اصلا چنین چیزی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه می‌توان یک جامعه با جمعیت زیاد را مدیریت کرد، گفت: وقتی برای یک جامعه با هر طیف و حجم جمعیتی برنامه وجود داشته‌ باشد و مدیریت شود این جامعه به سمت تعالی و پیشرفت سوق داده‌ می‌شود، مثال آن جامعه‌ای مانند چین و هند است که با مدیریت و برنامه‌ریزی توانسته‌اند در مسیر پیشرفت اقتصادی و اجتماعی قرار گیرند.

سیم فروش یادآور شد: اگرچه روند فرزندآوری تا حدودی امیدوار کننده است؛ اما هنوز در حاشیه‌ بوده و به مسأله یک تبدیل نشده است؛ ارگان‌های زیادی در اجرای منویات مقام معظم رهبری به ویژه در رابطه با فرزندآوری و سلامت آن دخیل هستند که وزارت بهداشت نیز یکی از آنان است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطر نشان کرد: ارگان‌های متفاوت باید دست در دست هم داده و ازدواج جوانان را جلو انداخته و فرزند آوری را تشویق کنند. هنوز آن گونه که باید روی این مسأله کار چندانی صورت نگرفته در حالیکه پس از  ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت می‌بایست کار بیشتری صورت می‌گرفت، باید مسأله اشتغال و مسکن جوانان برطرف شده تا جوانان به آینده امیدوار شده و روند ازدواج و فرزندآوری آنان تسریع پیدا کند.

captcha