ترویج فرهنگ و هنر اسلامی از وظایف وزارت ارشاد است
کد خبر: 3534900
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۰

ترویج فرهنگ و هنر اسلامی از وظایف وزارت ارشاد است

گروه هنر: معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست کمیته برنامه‌ربزی جشنواره بین‌المللی رضوی گفت: ترویج فرهنگ و هنر اسلامی از وظایف مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، علی اصغر کاراندیش، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز یکشنبه 11 مهرماه در نشست کمیته برنامه ریزی پانزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) در اصفهان، با تاکید بر لزوم آسیب شناسی جشنواره رضوی، اظهارکرد: در گذشته اعلام کردیم که برای بررسی و آسیب شناسی جشنواره رضوی نظرات مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها نیز لحاظ شود که اکنون این اتفاق افتاده و کمیته‌ها شکل گرفته و نظرات آن‌ها بررسی و لحاظ شده است.
وی افزود: از تمامی مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها درخواست می‌کنم که در پروژه‌های عمرانی ملی و استانی خود نظارت مستمر داشته باشید و به صورت مرتب گزارشات خود را برای من بفرستید که این مسئله بسیار مهم است.
کاراندیش خاطرنشان کرد: زمانی می‌توانیم فرهنگ رضوی را در جامعه نهادینه کنیم که از جنبه‌های دولتی فعالیت‌ها کاسته و بر بخش همکاری‌های مردمی افزوده شود تا کارهای اثرگذاری بیشتری داشته باشد.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر عدم تکرار برخی فعالیت‌های غیر ضروری تصریح کرد: فعالیت‌هایی که در سال‌ها و دوره‌های قبل انجام شده برای سال تکرار نشود البته کارهای ضروری لازم است که تکرار شوند.
وی با اشاره به لزوم ترجمه آثار تولیدی جشنواره رضوی به خصوص در حوزه کتاب و مقاله خاطرنشان کرد: در کشورهای با جمعیت غالب شیعه و مسلمان عموما با فرهنگ رضوی آشنایی وجود دارد و باید در کشورهایی که با این فرهنگ آشنایی ندارند فعالیت‌های خود را گسترش داده و به سمت ترویج فرهنگ رضوی در کشورهای غربی و اروپایی برویم چرا که آنها تشنه هستند که از فرهنگ ما مطلع شوند و نیاز است به این کار توجه شود.
کاراندیش با تاکید بر لزوم تنوع برنامه‌ها و تولیدات به تناسب مقتضیات و شرایط اظهار کرد: کسی که کار فرهنگی می‌کند لازم است جامعه شناس و روانشناس باشد تا بداند جامعه به چه چیز احتیاج دارد چرا که هر مطلبی به روشی انتقال می یابد و اگر نتوانیم روحیات و شرایط مخاطب را بشناسیم بدون شک نتیجه حداکثری از تلاش حاصل نمی‌شود.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به همکاری‌های موثر معاونت فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در برنامه‌های جشنواره رضوی استان‌ها بحث مقتضیات منطقه ایی، محلی و فرهنگی آن منطقه لحاظ شود.
وی افزود: یکی از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ترویج فرهنگ و هنر اسلامی است؛ فرهنگ و هنر ما قوی است که باید آن را تقویت کرد و ترویج داد.
کاراندیش با بیان اینکه بحث زبان هنر بسیار مهم است، تصریح کرد: با شعر یا یک اثر هنری مطلوب می توان در جهت انتقال مفاهیم حرکت کرد؛ شناخت مخاطب و جامعه هدف بحث مهمی است و باید سلایق و سنین مختلف در جامعه را شناخت داشت و متناسب با آن انتقال مفاهیم را انجام دهیم، نمی توان برای همه افراد جامعه یک نسخه بپیچیم البته نباید محتوا را تغییر داد اما نوع انتقال این محتوا مهم است.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فضای مجازی محسنات و معایبی دارد و این فضای مجازی امروز در اختیار تمام افراد جامعه قرار دارد؛ ما در تولید محتوای متناسب لازم است قوی باشیم و برای تولید مطلوب محتوا باید تلاش شود. فیلم های اثرگذار دنیا فیلم هایی بود که تمام مراحل تولید آن سختی زیادی برده بنابراین به راحتی نمی توان به نتیجه مطلوب رسید زیرا تولید محتوای متناسب بسیار سخت است و در این حوزه در کشور ضعف وجود دارد.
وی افزود: توسعه فضای مجازی واقعیتی است که باید به این سمت حرکت کرد و لازم است با تولید محتوا و برنامه درست از این فضای غافل نمانیم و از فضای مجازی استفاده حداکثری نماییم.
کارندیش تاکید کرد: لازم است افرادی که در بنیاد بین المللی امام رضا(علیه السلام) تولید محتوا می‌کنند در درجه نخست مخاطب را بشناسند که البته این کار سخت است که باید در این حوزه برای تناسب محتوا با مقتضیات منطقه ایی و محلی توجه ویژه شود.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ٢٠١٧ اظهار کرد: بحث مشهد ۲۰۱۷ بحث مهمی است و لازم است توجه ویژه به آن شود و لازمه آن همکاری تمامی دستگاه ها و استان های کشور است و لازم است به شکلی برنامه ریزی شود که برنامه های فرهنگی استان های دیگر نیز بتوان در مشهد برگزار نمود.
وی افزود: همکاری دستگاه‌ها در این حوزه بسیار مهم است و محور اصلی این کار با آستان قدس رضوی بوده و لازم است فعالیت‌ها در راستای فعالیت‌های آستان قدس رضوی باشد تا بهتر و زودتر منتج به نتیجه شود و دستگاه‌های مختلف نقش مهمی در این زمینه داشته باشند.
کاراندیش با اشاره به اهمیت ارزیابی عملکرد گفت: عملکرد نیز مانند تولید محتوا دارای اهمیت است نباید ارزیابی‌ها به صورت تکراری انجام شود لازم است به این سمت حرکت کنیم که بررسی نماییم آیا به نتیجه مطلوب رسیدیم یا خیر و بجز آمار کمی لازم است به نتایج کیفی نیز توجه شود و مشخص شود میزان آشنایی مردم با فرهنگ رضوی به چه میزان بوده است.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به خبرگزاری فرهنگ رضوی گفت: مدیرمسئول خبرگزاری فرهنگ رضوی تمام شرایط را برای این مسئولیت دارد و تاکنون ۳ دفتر در شیراز و قم و مشهد تاسیس شده و نوع فعالیت در این خبرگزاری به این صورت است که ۲۰ درصد آن خبر و ۸۰ درصد مابقی محتوا باشد تا تمام افراد به تناسب مقتضیات خود بتوانند از آن بهره برداری کنند.
وی اظهار کرد: امسال جشنواره تئاتر رضوی در خراسان شمالی بسیار خوب بود که لازم است از زحمات مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و دبیر آن دکتر عزیزی و همکاری معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکر می کنم.

captcha