مسابقات قرآن دانشجویان؛ معرف گفتمان انقلاب/ گردهمایی آینده‌سازان جهان اسلام
کد خبر: 3535348
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۴
علی باقری عنوان کرد:

مسابقات قرآن دانشجویان؛ معرف گفتمان انقلاب/ گردهمایی آینده‌سازان جهان اسلام

گروه بین‌الملل: رایزن فرهنگی ایران در تانزانیا گفت: یکی از کارهای استراتژیک فرهنگی از سوی ایران برگزاری مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان است، این گونه اقدامات در معرفی گفتمان انقلاب اسلامی و حسن نیت و صداقت این انقلاب مؤثر خواهد بود.

مسابقات قرآن دانشجویان؛ معرف گفتمان انقلاب/ گردهمایی آینده‌سازان جهان اسلام
علی باقری، رایزن فرهنگی ایران در تانزانیا
علی باقری، رایزن فرهنگی ایران در تانزانیا در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: یکی از کارهای ماندگار و مؤثر، کار قرآنی است، قرآن عامل وحدت مسلمانان و محور اجتماع و اتحاد آنان و کتاب هدایت بشریت است.
وی افزود: با توجه به وضعیت کنونی جهان اسلام به دلیل فعالیت گروه‌های افراطی به‌ویژه تلاش گروه‌های تکفیری برای نفوذ در بین جوانان، قرآن می‌تواند مانند همیشه نجات‌بخش امت اسلامی باشد و محور قرار گرفته و جوانان را از افتادن به دام گروه‌های منحرف نجات دهد.
مسابقات؛ عامل محرک روی‌آوردن دانشجویان به فهم قرآن
علی باقری تصریح کرد: قرآن کتاب اخلاق، هدایت و علم است؛ بنابراین ضروری است که نسل جوان به‌ویژه دانشجویان که آینده‌ساز و نیروی متخصص جهان اسلام هستند، با کلام وحی آشنا شوند، این مسابقات می‌تواند عامل محرکی برای روی‌آوردن دانشجویان به قرائت، حفظ و فهم قرآن باشد.
باقری بیان کرد: مسابقات قرآن دانشجویان در رشته‌های حفظ و قرائت و سایر بخش‌ها برگزار می‌شود، بنابراین مسابقات جامعی است و می‌تواند در آشنایی جوانان با قرآن و گرایش و جذب آنان به کلام وحی به‌ویژه جوانان شرکت‌کننده از کشورهای آفریقایی و سکولار نقشی بسیار مؤثر داشته باشد.
رایزن فرهنگی ایران در تانزانیا در ادامه مسابقات را عاملی مؤثر در اتحاد دانشجویان مسلمان با مذاهب و فرهنگ‌های مختلف دانست و گفت: مسابقات در وحدت و اتحاد جوانان بسیار مؤثر است و سبب ناکامی کسانی خواهد شد که سعی دارند با افکار انحرافی، مطرح‌کردن مسائل واهی و ایجاد شبهه، جوانان و دانشجویان را به اختلاف و جوسازی بکشانند.
وی ادامه داد: زمانی که این مسابقات برگزار می‌شود، شور و هیجان زاید الوصفی در بین دانشجویان ایجاد می‌کند.
اتحاد مذاهب و ناکامی تفرقه‌افکنان
علی باقری تصریح کرد: امروز اختلاف بین مذاهب تنها مربوط به شیعه و سنی نیست، بلکه گسترده‌تر شده و مذاهب بیشتری را در بر گرفته است، تفرقه‌افکنان در حال حاضر برای ایجاد اختلاف در بین جوانان از مذاهب مختلف، مسائل سیاسی و اعتقادی را مطرح کرده و می‌خواهند جوانان را از عمق اسلام که قرآن کریم است، جدا و اختلاف‌افکنی کنند، بنابراین این مسابقات چنین توطئه‌هایی را ناکام خواهد گذاشت.
باقری گفت: در مسابقات قرآن دانشجویان، جوانان از مذاهب مختلف گرد هم آمده و همگی درک خواهند کرد که تابع یک قرآن هستند و آن را حفظ و قرائت می‌کنند و تفرقه بین آنان تنها به خاطر مسائل حاشیه‌ای و نتیجه تلاش دشمنان اسلام است.
وی درباره شناخت هرچه بیشتر جایگاه ایران در این رویداد قرآنی اظهار کرد: یکی از کارهای استراتژیک فرهنگی از سوی ایران برگزاری مسابقات قرآن و فعالیت‌های قرآنی همچون رقابت‌های قرآنی دانشجویان است، این گونه اقدامات در معرفی گفتمان انقلاب اسلامی و حسن نیت و صداقت این انقلاب مؤثر خواهد بود. انقلاب اسلامی امروز تنها ایده و ایدئولوژی راستین اسلام است که می‌تواند نجات‌بخش امت اسلامی باشد.
شرکت‌کنندگان؛ سفیران انقلاب در جامعه دانشگاهی کشورها
رایزن فرهنگی ایران در تانزانیا بیان کرد: مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان آثار مثبت زیادی دارد که یکی از آن‌ها این است که شرکت‌کنندگان پس از بازگشت به کشورشان حقایق و واقعیت‌های ایران را بازگو خواهند کرد و سفیران انقلاب اسلامی در بین جامعه دانشگاهی، دانشجویی و افکار عمومی کشورشان خواهند بود.
علی باقری در ادامه برگزاری ششمین دوره مسابقات قرآن دانشجویان در مشهد مقدس را مورد توجه قرار داد و گفت: این حرکت می‌تواند در معرفی مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 مؤثر و معرف ظرفیت فرهنگی بسیار بالای این شهر به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام باشد.
معرفی پایگاه فرهنگ شیعی با برگزاری مسابقات در مشهد
باقری افزود: مشهد پایگاه بزرگ فرهنگ اهل بیت(ع) و جهان اسلام است؛ بنابراین برگزاری مسابقات در مشهد سبب می‌شود جوانان شرکت‌کننده، این شهر و بزرگ‌ترین صف نماز جماعت در حرم امام رضا(ع) را از نزدیک ببینند و با فرهنگ اهل بیت(ع) و مرکز عبادی میلیون‌ها نفر آشنا شوند.
وی در پایان تصریح کرد: برگزاری مسابقات در مشهد بسیاری از شبهات درباره اماکن مقدس شیعیان را از بین برده و این اقدام نه تنها معرف مشهد و جایگاه این شهر، بلکه معرف مکتب تشیع خواهد بود.
یادآور می‎شود، ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان دی ماه امسال به میزبانی مشهد مقدس برگزار می‌شود.
این مسابقات هر دو سال یک بار به همت سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور وابسته به جهاد دانشگاهی در ایران برگزار می‌شود.
زهرا نوکانی
captcha