اسلام در كرواسی سابقه‌ای تاریخی دارد
کد خبر: 3535541
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۲
آیت‌الله تسخیری:

اسلام در كرواسی سابقه‌ای تاریخی دارد

گروه بین‌الملل: مشاور مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در امور جهان اسلام، در نشست امروز سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: اسلام در كرواسی سابقه‌ای تاریخی دارد.

اسلام در كرواسی سابقه‌ای تاریخی دارد
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، آیت‌الله محمدعلی تسخیری، مشاور مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در امور جهان اسلام، در نخستین نشست مشترك اندیشمندان دینی ایران و كرواسی، در سخنرانی خود با ابراز خرسندی از وجود وحدت در میان علمای ادیان مختلف در كرواسی، این همكاری بین‌الادیانی را به عنوان الگویی كارآمد برای دیگر كشورها معرفی كرد.
وی سپس از علاقه خود به كشور كرواسی گفت و به برخی سفرهای خود به این كشور برای شركت در اجلاس‌های بین‌المللی و مهم با موضوع همكاری‌های بین‌ دینی اشاره کرد و كرواسی را الگویی جدید برای همكاری بین علمای ادیان مختلف، دانست.
آیت‌الله تسخیری همچنین با تبیین تاریخ اسلام در كرواسی گفت: اسلام در كرواسی عمر چندصد ساله دارد. مورخین اندلس به حضور اسلام در كرواسی اشاره كرده‌اند. در تاریخ این كشور مسلمانان و پیروان مذاهب مختلف اسلامی فعالیت داشته‌اند و حتی صوفیه حضوری پررنگ در مبادلات این كشور داشت و صوفیان، به مبارزه با برخی حكام عثمانی كرواسی اقدام كردند. همچنین حضور اسماعیلیان در كرواسی هم در تاریخ ثبت شده است كه نشان‌دهنده جایگاه این كشور در فعالیت‌های اسلامی آن منطقه است.
وی ادامه داد: باید به رهبران ادیان مخالف در كرواسی تبریك گفت كه این روحیه تسامح و همكاری را نشان داده‌اند و بدون شك می‌توانند الگویی برای دیگران باشند.
مشاور مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در امور جهان اسلام، با یادكرد و تقدیر از فعالیت‌های مفتی‌های كرواسی از جمله عزیز حسنویچ، مفتی فعلی و همچنین مفتی سابق مسلمانان كرواسی، گفت: تربیت مفتی‌گری كرواسی سبب شده است تا حتی یك كروات مسلمان عضو گروه‌های تروریستی به اصطلاح اسلامی نباشند. گروه‌هایی كه اعضایی از قفقاز، شمال قفقاز و حتی اروپا و ... اعضای آن شده‌اند.
وی با تأكید بر اینكه تعالیم اسلام بر پایه فطرت انسان بنا شده است، افزود: متأسفانه می‌بینیم كه تروریسم به ادعای جهادی و اسلامی حركت كردن، علیه خود اسلام و مسلمانان مرتكب جنایت می‌شود.
آیت‌الله تسخیری در پایان سخنان خود با یادآوری سفر چند ماه قبل رئیس‌جمهور كرواسی به ایران، اظهار امیدواری كرد كه روابط دو كشور در تمامی زمینه‌ها تقویت شود.
سیبوه سركیسیان: تاریخ ایران با گفت‌وگوهای دینی همراه بوده است  
سیبوه سركیسیان، اسقف اعظم خلیفه‌گری ارامنه تهران و شمال ایران، دیگر سخنران این نشست نیز با اشاره به اینكه در هفته اول ماه محرم قرار داریم، مراتب همدردی خود با شیعیان را به مناسبت این ایام ابراز كرد.
وی با تأكید بر اینكه گفتمان بین‌الادیان در درجه اعلای اهمیت قرار دارد، گفت: ایران از شروع تاریخش، مهد گفت‌وگوی ادیان بوده است. انجیل، راجع به سیروس صحبت می‌كند كه پیامبر خدا بود و به دلیلی رویكردِ بازی كه نسبت به دیگر ادیان داشت، مورد تقدیر قرار گرفته است.
سركیسیان ادامه داد: این رویكرد گفت‌وگو با ادیان در تمام تاریخ ایران تداوم پیدا كرده و به همین دلیل باید مورد تقدیر واقع شود.
رهبر ارامنه تهران و شمال ایران در ادامه اظهار كرد: برای اینكه از هرگونه سوء تفاهم اجتناب و فعالیت‌های تروریستی را متوقف كنیم، نیازمند گفتمانی هستیم كه بر سه پایه ایمان، عشق و امید، استوار باشد.
وی افزود: در ایمان خود را وقف اعتقادانمان می‌كنیم، عشق، یعنی اینكه نیروی قدرت ماورایی به گفت‌وگوها تداوم بخشد و امید به ما اجازه می‌دهد تا با استفاده از این گفت‌وگوها، چشم‌انداز روشنی برای خود ترسیم كنیم.
عماد افروغ: گفت‌وگوی دینی ضروری‌ترین گفت‌وگوهاست
عماد افروغ، رییس گروه جامعه‌شناسی دانشگاه باقرالعلوم(ع) نیز در این نشست ضروری‌ترین و اثربخش‌ترین گفت‌وگو در عصر حاضر را گفت‌وگوی دینی دانست.
وی تصریح كرد: گفت‌وگوهای دینی برپایه یك اصل محكم و مشترك صورت می‌گیرد به نام توحید.
وی ادامه داد: احساس می‌كنم اگر اختلافی بین برخی معتقدان ادیان مختلف وجود دارد، به دلیل فهم غلط ار خدا است. برخوردهای خشن و ظاهرگرایانه ربطی به یك توحید ناب ندارد. در حقیقت این پیش‌فرض‌های غلط انسانی است كه باعث درك غلط از خدا می‌شود.
افروغ ادامه داد: هرچه به انسان مطلوب، متعالی‌تر و نزدیك‌تر شویم، فهم ما زا خدا متعالی‌تر می‌شود. بنابراین مشكل از انسان است كه به حد كافی رشد نكرده است.
وی تأكید كرد: شرایط اجتماعی، تاریخی و تمدنی از زمان طرح اومانیسم، ضرورت بیشتری برای گفت‌وگو ایجاد كرده است.
وی افزود: تفاوت‌های آیینی نباید عامل اختلاف باشد و قرار نیست در آیین و مناسك، با هم یكسان باشیم. هر چه توحید ناب‌تر باشد، این تفاوت‌ها بیشتر تحت‌الشعاع آن توحید ناب قرار می‌گیرد.
رئیس گروه جامعه‌شناسی دانشگاه باقرالعلوم (ع) همچنین گفت: بعد از گفت‌وگو باید تلاش كنیم كه به یك فهم مشترك، اخلاق مشترك و عمل مشترك برسیم. همچنین احساس می‌كنم كه با توجه به زمینه‌های مساعد امروز دنیا، چندان گام مؤثری در این باره برنداشته‌‌ایم. در دنیایی كه از بازگشت خدا سخن به میان‌ می‌آید و حتی دانشگاه‌های الحادی هزاره كنونی را هزاره خداگرایی عنوان داده‌اند، تا چه اندازه توانسته‌ایم این هزاره را تسریع ببخشیم؟
افروغ در پایان سخنانش این موضوع را بیان كرد كه اشكالی ندارد در گفت‌وگوهای دینی و در یك فضای مسالمت‌آمیز بر سر تفاوت‌هایمان نیز بحث كنیم.
تبرائیان: فعالیت‌های مجمع تقریب در دوره كنونی مؤثر است
محمدحسن تبرائیان، مشاور دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی، سخنان خود در این نشست را با معرفی فعالیت‌های مجمع تقریب مذاهب اسلامی آغاز كرد و گفت: این مجمع به امر مبارك مقام معظم رهبری برای نزدیك شدن افكار بین پیروان همه فرق اسلامی راه‌اندازی شد. این مجمع با تأسیس دانشگاه، اتحادیه‌های تخصصی و همچنین برگزاری اجلاس‌های بین‌المللی در داخل و خارج از كشور، تأثیرات مثبتی برای جهان اسلام داشته است.
وی افزود: فعالیت‌های این مجمع در دوره كنونی و در زمانی كه گروه‌هایت كفیری و تروریستی در جهان اسلام، اروپا و خارج از اروپا برای بدنامی اسلام تلاش می‌كنند، بسیار مؤثر است.
صالحی: شناخت درستی از هم نداریم
صالحی، معاون بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب نیز در سخنانش در این نشست، كنار گذاشتن حس برتری نسبت به دیگر ادیان از سوی تمامی ادیان را لازمه انجام گفت‌وگوی دینی مثبت دانست. وی همچنین مشكل مهم امروز جهان را عدم شناخت درست از یكدیگر دانست كه در نتیجه آن جنگ‌های گسترده در طول تاریخ و فعالیت‌های تروریستی در دوره معاصر، ایجاد شدند.
وی افزود: در گفت‌وگوهای دینی باید به موضع ریشه‌های فرهنگی و تمدنی در میان كشورها و ادیان دیگر توجه كرد. برای نمونه وقتی ایران می‌خواهد گفت‌وگوهای دینی خود را با  مسیحیان غرب برگزار كند، باید فضای متفاوتی را نسبت به گفت‌وگوهای دینی با مسیحیان شرق، فراهم سازد.
صالحی برداشتن گام‌های عملی در گفت‌وگوهای دینی را نیز مورد تأكید قرار داد و گفت: دنیا با مشكلات و معضلات بسیاری همچون کمبود آب، فقر، مهاجرت و ... روبروست كه چالش‌های جدیدی را پیش پای آن خواهد گذاشت. امیدواریم نتیجه این گفت‌وگوهای دینی، برداشتن گام‌های عملی برای حل این مشكلات و معضلات باشد.
حجت‌الاسلام مظفری: گفت‌وگوی دینی برای ادیان ضروری است
حجت‌الاسلام مظفری، رئیس اسبق مركز بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در سخنان خود در این نشست، با بیان اینكه ماكیاولی، پدر فلسفه سیاسی و علم سیاست مدرن، ریشه خشونت و جنگ در اروپا را به دین مسیحیت تعمیق داده است، گفت: از زمان ماكیاولی تا دوره‌ها و سده‌های بعدی، دیدیم كه جنگ و خشونت در جوامع اروپایی و غیراروپایی ادامه داشت و شدیدترین و خشونت‌بارترین آن در قرن بیستم یعنی در جنگ‌های اول و دوم جهانی، بر پایه افكار یا ایدئولوژی‌های كاملاً سكولار به وجود آمدند.
وی افزود: امروز ملحدان به ما مؤمنان می‌گویند كه دین عامل تقسیم‌بندی جامعه جهانی به بخش‌های مختلف از جمله به مسلمان، مسیحی، هندو، بودایی و ... است. بنابراین چه نیازی است كه دین داشته باشیم تا به دسته‌های مختلف تقسیم شویم. بر این اساس، اهمیت‌دادن به بحث گفت‌وگوی دینی، برای خود ادیان ضروری است.
مظفری ادامه داد: اگر ادیان می‌خواهند در جامعه باقی بمانند، باید به انسان بگویند كه برای صلح و خوشبختی بشر ناقع و مفید هستند.
وی ادامه داد: همچنین در جهان این‌طور القا می‌شود كه دین به گونه‌ای ارائه می‌شود كه به عامل خشونت در جهان تبدیل می‌شود و جنگ را در سطح داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی به وجود می‌آورد. در پاسخ باید اذعان كرد روزی كه قدرت‌های غربی در افغانستان از دین اسلام و اندیشه و باور مسلمانان به جهاد به عنوان ابزاری برای حذف رقیب خودشان استفاده كردند، شاید آن روز ما مسلمانان و مسیحیان لازم بود بگوییم كه قدرت‌ها نباید از دین به عنوان ابزار استفاده كنند.
رایزن فرهنگی سابق ایران در یونان ادامه داد: روزگاری قدرت‌های غربی جهاد را به دلیلی آنكه آن را ابزاری برای حذف شوروی كرده بودند، تقدیس می‌كردند؛ اما امروز به دلیل تروریستی‌شدن گروه‌های مبارز و مجاهد آن روز، دین را عاملی برای خشونت معرفی و آن را تقبیح می‌كنند.
مظفری تأكید كرد: اهمیت دارد كه ما به هر روشی بتوانیم به دیگران اثبات كنیم كه نباید از دین، به عنوان ابزاری برای اهداف سیاسی استفاده كرد.
حجت‌الاسلام امامزاده: توحید را باور كنیم، جهان اصلاح می‌شود
حجت‌الاسلام امامزاده، معاون فرهنگی جامعة ‌المصطفی(ص) العالمیه تهران هم استقرار امنیت و صلح و ایجاد رفاه برای تمام آحاد بشر را بالاترین عطش جهان كنونی یاد كرد.
وی در ادامه با تأكید بر اینكه اگر امام (ره) نبود، امروز این جلسه برگزار نمی‌شد، گفت: امام(ره) می‌فرمود كه یك باور توحیدی می‌تواند تمام رفتارهای بشر را اصلاح كند. اگر محوریت توحید و شناخت خدا كه رحمانیت و رحیمیت، جلوه‌‌های اصلی اوست را باور و در آموزش‌ها و تبلیغات خود از آن استفاده كنیم، بدون شك جهان اصلاح خواهد شد.
ابراهیمی‌تركمان: گفت‌وگوهای دینی ایران و كرواسی آغاز شود
ابوذر ابراهیمی‌تركمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پایان این نشست در سخنانی كه حكم پایان‌دادن به این جلسه را داشت، گفت: در تمام این گفت‌وگوها، هیچ ضدیتی بین سخنان ارائه شده دیده نشد. همه با هم همدل و همزبان بودیم كه نشان می‌دهد، مانند هم فكر می‌كنیم.
وی با اشاره به حضور سفیر كرواسی در این نشست، ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران بیش از 30 سال است كه گفت‌وگوهای دینی خود با دیگر كشورها و پیروان ادیان را در دستور كار قرار داده است. با این حال در منطقه بالكان، این گفت‌وگوها با كشور كرواسی انجام نشده است. پیشنهاد می‌كنم كه اگر طرف كروات علاقمند به این مهم باشد، این گفت‌وگوهای دینی را پایه‌گذاری و آن را به صورت دوجانبه پیگیری كنیم.
ابراهیمی‌تركمان افزود: حتی می‌توان با شركت‌دادن برخی كشورهای منطقه، این گفت‌وگوها را به صورت چندجانبه برگزار كرد.
بنا بر اعلام این گزارش، نشست مشترك اندیشمندان دینی جمهوری اسلامی ایران و كرواسی، ظهر امروز، 13 مهرماه، با حضور اندیشمندان مسلمان و مسیحی دو كشور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.
 

captcha