عاشورا، موفق‌ترین حرکت نجات‌بخش تاریخ است
کد خبر: 3536120
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۷
حجت‌الاسلام فرزانه:

عاشورا، موفق‌ترین حرکت نجات‌بخش تاریخ است

گروه اندیشه: امام جمعه موقت مشهد با بیان اینکه عاشورا موفق‌ترین حرکت نجات‌بخش تاریخی است، گفت: تمسک امام حسین(ع) به برترین حکم الهی یعنی «امر به معروف و نهی از منکر» از علت‌های پیروزی ایشان و موفقیت قیام عاشورا است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمدباقر فرزانه، امام جمعه موقت مشهد در مراسم عزاداری مام محرم همزمان با شامگاه 15 مهرماه در جمع زائران و مجاوران رضوی در تبیین «نهضت عاشورا» اظهار کرد: تمام انبیاء و اولیاء الهی برای نجات انسان از چهار جبهه نفس، جهل، شیطان و قدرت‌های سلطه طلب آمده‌اند که در این میان عاشورا موفق‌ترین حرکت به شمار می‌رود.
وی با بیان اینکه هر چه از عمر عاشورا می‌گذرد، موفقیت آن بیشتر بروز و ظهور پیدا می‌کند، تصریح کرد: مقدس و الهی بودن این نهضت، تمسک امام حسین(ع) به برترین حکم الهی یعنی «امر به معروف و نهی از منکر» و عشق و محبت به سیدالشهدا(ع) از جمله علت‌های این موفقیت است.
حجت‌الاسلام فرزانه ادامه داد: سیدالشهدا(ع) در واقعه عاشورا اسلام را در سه بخش اصلی عقاید، اخلاق و احکام به زیبا و کامل‌ترین شکل پیاده کردند، زیرا هر چه اسلام به شکل واقعی و طبیعی خودش بهتر پیاده شود برای انسان‌ها جاذبه بیشتری دارد.
ضرورت تجسم اسلام در رفتار، عمل و خدمات مسئولان نظام
امام جمعه موقت مشهد عنوان کرد: مسئولان نظام جمهوری اسلامی اگر در رفتار، گفتار و کردار می‌توانستند اسلام را مجسم کنند و چهره اسلامی بودن نظام را در خدمات خود نشان دهند، وضعیت جامعه اینگونه نبود.
حجت‌الاسلام فرزانه بیان کرد: امام حسین(ع) صحنه بی‌بدیل و بی‌نظیری از اسلام را در عاشورا به نمایش گذاشتند، بنابراین هر چه انسان‌ها عاشورا را بهتر بشناسند، جاذبه آن بیشتر می‌شود، چنان که شاهدیم هر سال بیش از سال قبل توجه به عاشورا و عاشورایی شدن در دنیا به نمایش گذاشته می‌شود.
وی با اشاره به اینکه ریشه همه اعمال عبادی توجه به خدا و فراموش نکردن خدای متعال است، افزود: بهترین حالت برای انسان توجه به خدا و بدترین حالت غفلت از خدای متعال است لذا اگر محصول عمر انسان دو چیز یعنی خشنودی خدا و مغفرت پروردگار باشد، انسان همه چیز دارد.
امام جمعه موقت مشهد عنوان کرد: امام حسین(ع) در صحرا عرفات و در جمع افراد برجسته جهان اسلام، بیان فلسفه قیام خود را با دعا آغاز می‌کند: «خدایا، تو میدانی که اگر امروز ما می‌خروشیم و قیام می‌کنیم برای رسیدن به چیزی از موال دنیا، کسب قدرت و سلطنت نیست، بلکه برای اصلاح چهار امر است؛ پرچم‌های شکسته‌ای که نبی مکرم اسلام برای راهنمایی بشر نصب کردند، اصلاح شهرها و سرزمین‌هایی که ویران و پر از فساد شده است، ایجاد امنیت و نجات مظلومان از دست ظالمان عالم و همچنین به وجود آوردن فضایی که مردم به سنت‌ها و احکام تو پایبند باشند».
وی افزود: ایشان قبل از خروج از مدینه برای قیام، سه شب متوالی کنار قبر جد خود به دعا و راز و نیاز مشغول می‌شوند و در سومین شب، پیام را از رسول اکرم(ص) دریافت کردند که خدا می‌خواهد تو را شهید و زینب کبری(س) اسیر ببیند.
غفلت از یاد خدا؛ عامل ایستادن در مقابل حجت الهی
حجت‌الاسلام فرزانه ادامه داد: امام حسین(ع) در کربلا در سه زمان متفاوت با قرائت آیه‌ای از قرآن کریم سعی کردند به مردم بفهمانند کسانی که مقابل حجت الهی به جنگ برخاسته و قصد کشتن مرا دارند، علتش غفلت از یاد خداست.
امام جمعه موقت مشهد تصریح کرد: شب عاشورا وقتی حضرت سیدالشهدا(ع) اصحاب را جمع و صحنه فردا را برایشان تشریح کرد، ضمن سخنرانی خود بیان کردند، افرادی که اکنون ما را محاصره کرده‌اند، شیطان بر آنها غالب شده و یاد خدا را از دل‌های آنان برده است.
captcha