چاپ 10 مجلس عزاداری در «مصباح‌الهدی و سفینة‌النجاة»
کد خبر: 3536395
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۷

چاپ 10 مجلس عزاداری در «مصباح‌الهدی و سفینة‌النجاة»

گروه ادب: جلد دوم کتاب «مصباح‌الهدی و سفینة‌النجاة» اثر آیت‌الله العظمی وحید خراسانی درباره ایام محرم و عزاداری امام حسین(ع) از سوی انتشارات دلیل ما منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از روابط عمومی انتشارات دلیل ما، کتاب «مصباح‌الهدی و سفینة‌النجاة» مجموعه‌‌ای از بیانات مرجع عالیقدر تشیع حضرت آیت‌الله وحید خراسانی از سال 1374 تا 1393 به مناسبت ایام محرم و عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است. این بیانات عمدتاً در مسجد اعظم قم ایراد شده است. غالب مخاطبان آن فضلا و اندیشمندان حوزه بوده‌اند؛ از این رو در برخی موارد سطح گفتار متناسب با چنین مخاطبانی است.
این مجموعه شامل دو جلد گالینگور است که جلد اول شامل 27 مجلس در 560 صفحه و جلد دوم شامل 10 مجلس در 544 صفحه تدوین شده و توسط انتشارات مدرسه امام باقرالعلوم(ع) تنظیم و منتشر شده است. در انتهای هر جلد فهرست آیات، روایات و منابع آمده. همچنین در انتهای هر مجلس پی‌نوشت‌هایی از روایات مربوط به همان بحث آمده که بسیار خواندنی و قابل استفاده است.
جلد دوم این کتاب به تازگی و به مناسبت ایام محرم منتشر شده که شامل 10 مجلس است؛
1. عزای امام حسین(ع) در آفاق و عوالم وجود:
در مجلس اول آیت‌الله العظمی وحید خراسانی به عزاداری امام حسین(ع) در دیگر عوالم وجود اشاره و در این زمینه خدای تعالی را اولین عزاردار امام حسین(ع) معرفی کرده و به تفسیر آیاتی از سوره فجر که در شأن امام حسین(ع) است، پرداخته‌اند. سپس تداوم فقه را یکی از اثرات حرکت امام حسین(ع) برشمرده‌اند و ضمن توضیحاتی در فقه شیعی آن را برتر از فقه تسنن دانسته و داستان‌هایی در این زمینه ذکر کرده‌اند.
2. اهداف قیام اباعبدالله الحسین(ع):
حضرت آیت‌الله‌ العظمی وحید خراسانی در مجلس دوم اهداف حرکت حضرت اباعبدالله(ع) را مورد بررسی قرار داده است. در این مجلس جریاناتی از واقعه عاشورا از جمله تلخ شدن گوشت شتر پخته شده و جوشیدن خون تازه از زیر هر سنگ را از زبان عالمان سنی بیان کرده. در ادامه پنج هدف از  اهداف امام حسین(ع) را برشمرده و توضیح داده است. در پایان روضه‌های جانسوز از صبح عاشورا و قمر بنی هاشم(ع)، عطش ذوالجناح و ننوشیدن آب و وداع آخر ایراد کرده است.
3. سیدالشهداء(ع)، عقل و اراده منزه از اوهام:
مرجع عالیقدر عالم تشیع مجلس سوم را با موضوع کمالات در گرو علم و عمل آغاز کرده و در ادامه حقیقت حکمت و نتیجه تخلف از قانون تکوین الهی را مورد بررسی قرار داده‌ و در مورد نعمت عقل و روز اربعین و احترام این روز بیاناتی را بیان کرده است.
4. شفاعت کبرای محشر: 
حضرت آیت‌الله وحید خراسانی مجلس چهارم را با آیه 13 - 14 سوره اسرا «وَ كُلَّ إِنسانٍ أَلْزَمْناه‏...اقْرَأْ كِتابَكَ كَفى‏ بِنَفْسِكَ الْيَوْمَ عَلَيْكَ حَسيبا» آغاز کرده است. در ادامه به بحث شفاعت از ناحیه امام حسین(ع) و حضرت زهرا(س) پرداخته و این موضوع را مورد بررسی قرار داده است.
5. لرزش عرش اعلی از خون اباعبدالله‌الحسین(ع): 
مرجع عالیقدر تشیع در مجلس پنجم مباحث تاریخی از جمله نامه مروان به معاویه، نامه و جواب امام حسین(ع) به معاویه، وصیت امیرالمومنین(ع) به امام حسین(ع) و اعتراف معاویه به پاکی و بی‌عیبی امام حسین(ع) را می‌توان نام برد.
6. اباعبدالله الحسین(ع) پرچم‌دار توحید در محبت:
حضرت آیت‌الله العظمی وحید خراسانی، امام حسین(ع) را پرچم‌دار توحید در محبت می‌دانند و به بررسی مراتب توحید در مجلس ششم پرداخته است. ایشان در ادامه با توجه به دعای عرفه از معرفةالله سخن گفته و آن را مورد بررسی قرار داده و در پایان به سپردن مواریث به امام سجاد(ع) و عظمت زینب کبری(س) اشاره کرده است.
7. اباعبدالله‌الحسین(ع) اکسیر عالم وجود:
مجلس هفتم با تفسیر آیه 5 از سوره مبارکه «حج» شروع شده، در این مجلس استدلالاتی بر معاد نیز آورده شده است. همچنین به عظمت وجود مقدس امیرالمومنین(ع) نیز پرداخته و در پایان امام حسین(ع) را اکسیر عالم وجود دانسته و مورد کنکاش قرار داده است.
8. قبولی اعمال در پرتو نور سیدالشهدا(ع):
مرجع عالی‌قدر تشیع در مجلس هشتم قبولی اعمال را در پرتو نور سیدالشهدا(ع) برشمرده و با مقدمه‌ای از عقل و وظایف مردم در قبال عقل آغاز کرده است. وی در ادامه به موضوع مادی‌گرایی نیز پرداخته است و در پایان به قبولی اعمال با سجده بر تربت سیدالشهدا(ع) اشاره کرده و حکایاتی را نقل کرده است.
9. انقلاب ناگهانی نظام وجود در عاشورا:
در مجلس نهم به انقلاب نظام وجود در عاشورا می‌پردازد و ریشه و عظمت عاشورا را مورد بررسی قرار می‌دهد. وی وضعیت آخر‌الزمان را با توجه به روایت امام علی(ع) توضیح  می‌دهد و اقامه عزا برای حضرت سیدالشهدا(ع) را سنت و ترک آن را بدعت می‌داند. نکته مهمی هم که در این مجلس مورد بررسی قرار گرفته، گسسته شدن شیرازه قوانین خلقت در شهادت امام حسین(ع) است.
10. چشمه راحوما در کربلا و عطش سیدالشهداء(ع):
آیت‌الله وحید خراسانی در مجلس پایانی با مقدمه‌ای در مورد استعداد تکامل و ترقی بشر سخن به میان آورده و می‌گوید؛ بین موجودات عالم فقط بشر است که حد‌شکن است. وی در این مجلس به معنی واقعی آدمیت و رشد صنعت و سیر در تکامل آدمیت پرداخته و در ادامه خطرات آخرالزمان و کسانی که مورد لعن خداوند هستند را بیان کرده است. وی در ضمن بیاناتی راجع به نماز، تارک‌الصلاة را محروم از شفاعت و تابش نور امام حسین(ع) می‌داند و راه معرفت امام را بیان کرده است. 
یادآور می‌شود، «مصباح الهدی» جلد یک در 560 صفحه وزیری با جلد گالینگور و قیمت 13000 تومان و جلد دوم در 544 صفحه وزیری با جلد گالینگور و قیمت 13000 تومان توسط انتشارات مدرسه الامام باقر العلوم(ع) چاپ و منتشر شده است. 
علاقه‌مندان برای تهیه کتاب می‌توانند از طریق سایت www.dalilema.ir و یا آدرس قم، بلوار معلم، مجتمع ناشران، طبقه همکف، واحد 9 و شماره تماس 02537744988 – 02537733413، قم، خیابان صفائیه، روبروی کوچه 38، پلاک 759 شماره تماس 02537737001 – 02537737011، تهران، خیابان انقلاب، خیابان فخررازی، پلاک 61، شماره تماس 02166464141 و مشهد چهارراه شهدا، ضلع شمالی باغ نادری، کوچه شهید خوراکیان، مجتمع تجاری گنجینه کتاب، طبقه اول شماره 05132237113 اطلاعات تکمیلی دریافت و کتاب مورد نظر را تهیه کنند. 
گفتنی است، خرید اینترنتی جلد یک از طریق آدرس اینترنتی https://goo.gl/hGj9af و جلد دوم از طریق آدرس https://goo.gl/hgwXON امکان‌پذیر است.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۷/۱۸ - ۱۰:۳۷
0
0
چاپ این مجموعه برای بالا بردن دانش علاقمندان در مراسم عزاداری خیلی موثر و مفید است
captcha