ریشه ورود خرافه و بدعت به آئین‌های عزاداری امام حسین(ع) از کجاست؟
کد خبر: 3537038
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۱

ریشه ورود خرافه و بدعت به آئین‌های عزاداری امام حسین(ع) از کجاست؟

گروه اندیشه: کارشناس علوم قرآنی و دینی اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سمنان در خصوص ریشه‌های راهیابی خرافات به مناسک عزاداری شیعه، گفت: امروز شاهد ورود بدعت‌ها و خرافاتی به آئین‌های عزاداری سید و سالار شهدا هستیم، خرافاتی مانند قمه‌زنی و غیره که می‌تواند چهره خشنی را از دین اسلام به جهانیان نشان دهد و زمینه سوء استفاده دشمنان را فراهم کند.

سیدحسین طباطبایی، کارشناس علوم قرآنی و دینی اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سمنان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از سمنان، در خصوص ریشه‌های راهیابی خرافات به مناسک عزاداری شیعه گفت: ردپای جدی ورود خرافه به مراسم عزاداری مذذهبی در میان شیعیان را باید در دوره صفویه و مشخصات ایجاد وزارت عزاداری توسط شاه عباس دانست .
وی ادامه داد: پس از  ایجاد وزارت عزاداری هیات‌هایی از طرف شاه عباس به اروپای شرقی رفته و ایین های و مراسمهای ویژه عزادارای مسیحیان ارتدوکس را مشاهده و در جامعه شیعی ایران رواج دادند که در بدو ورود طوق، علم ، زنجیر  و... اقشار مذهبی با صدور فتوایی مخافت خود را مبنی بر عدم استفاده از این آلات اعلام نمودند.
این پژوشگر علوم دینی با بیان اینکه جهت نگه داری این کالاهای وارداتی حسینیه و .... احداث شد یاداور شد: نمادگرایی این شمایل و طوقها به شکل روشن بر فرهنگ مسیحی دلالت دارد که در این راستا استفاده از این ابزار و افراط در ان موجب شد که مراسم از شکل عزادارای خارج و به یک شوی مذهبی بدل گردد که باید در این خصوص دقت و احتیاط شود.
طباطبایی افزود: جنبش شیعی اصولا جنبش اعتراضی علیه خلافت امویان، عباسیان و تمامی جباران تاریخ اسلام است لذا مراسم عزاداری حضرت ابا عبدالله محمل و ملجا تمامی معترضان و منتقدان حکومت جور است.
وی با اشاره به اینکه چهارده قرن از واقعه عظیم عاشورا می گذرد و هنوز از صحرای کربلا خون ازدادخواهی و عدالتخواهی می‌جوشد گفت: آنتون بارا در کتاب حسین در اندیشه مسیحیت اروز می کند ای کاش مسیحیان چهره ای مانند حسین (ع) داشتند تا در هر کوی و برزن پرچمی به نام او برافرازند و تمامی مردم دنیا را به نام او فرا خوانند.
captcha