7 توصیه پیامبر(ص) به سلمان فارسی
کد خبر: 3537270
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۶
حجت‌الاسلام هاشمی‌نژاد؛

7 توصیه پیامبر(ص) به سلمان فارسی

کانون خبرنگاران نبأ: استاد سطوح عالی حوزه علمیه گفت: از سلمان فارسى روایت شد كه گوید: رسول خدا مرا به هفت چیز سفارش كرد كه در هیچ حال آن را وانگذارم.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، حجت‌السلام والمسلمین سید حسین هاشمی‌نژاد، روضه‌خوان و خطیب تهران در شب تاسوعا گفت: از سلمان فارسی روایت شده که گوید «أَوْصَانِي خَلِيلِي بِسَبْعَةِ خِصَالٍ لَا أَدَعُهُنَّ عَلَى كُلِّ حَال‏»خلیل من (‌رسول خدا (ص) ) مرا به هفت چیز سفارش کرد که در هیچ حال آن را وانگذارم.
وی ادامه داد: اولین مورد این است که به من سفارش کرد که به پایین تر از خود بنگرم یعنی اینکه حقوق دیگران را رعایت کنیم، در صحت و سلامتی هستیم بیماری را ببینیم و شاکر باشیم، سعی کنیم زیردستانمان را ببنیم خیلی نکته لطیفی است ولی ما این طور نیستیم همیشه مافوق خود را می‌بینیم قانع نیستیم و آرامش نداریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی‌نژاد گفت: دومین مورد این است که به من سفارش کرد که به بالا دست خود ننگرم یعنی اینکه هیچ‌گاه در امور مالی به ما فوق خودمان نگاه نکنیم؛ ولی در معنویت برعکس است  باید به مافوقمان نگاه کنیم مثلا نماز اول وقت می‌خوانی در ماه رجب و شعبان روزه می‌گیری ولی برای اینکه عُجب تو را نگیر به مافوقت نگاه کن.
خطیب تهران گفت: سومین سفارشی که پیامبر به سلمان کرد این است که فقیران را دوست بدارم و به آنها نزدیک شوم و در  تشریح آن گفت: فقرای اهل ایمان پیش خدا عزیز هستند و روایت داریم که فقرای اهل‌ایمان 500 سال زودتر به بهشت می‌روند.
وی ادامه داد: روایت دیگری هم است که فقرای اهل ایمان در قیامت حق شفاعت دارند؛ با فقرا دوستی کنیم و نزدیک آنها شویم و رمز موفقیت جوانان این است که با ضعيفان هر كه گرمي كرد عالم گير شد/ذره پرور باش تا خورشيد تابانت كنند.
حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی‌نژاد افزود: چهارمین سفارشی که پیامبر به سلمان کرد این است که حق را بگویم اگرچه تلخ باشد؛ در تشریح آن گفت: اگر کسی را در حال غیبت و تهمت دیدی سکوت کردی خدا در دنیا و آخرت ذلیلت می‌کند باید از مؤمن دفاع می‌کردی و کلام حق را به آن می‌گفتی که اینها دروغ است با آبروی مؤمن بازی نکن. شهامت داشته باشیم حق را بگویم سکوت نکیم اگر چه تلخ باشد.
روضه‌خوان اباعبدالله گفت: پنجمین سفارشی که پیامبر به سلمان کرد این است که صله رحم کنم اگرچه آنها پشت کرده و قطع رحم کرده باشند و در تشریح آن گفت: صله رحم مال را رشد می‌دهد و مرگ را به تأخیر می‌اندازد و بلا را دفع می‌کند ولی قطع رحم عمر را کم می‌کند و خیلی مرگ‌ها ریشه‌اش قطع رحم است.
خطیب شهیر تهران گفت: ششمین  سفارشی که پیامبر به سلمان کرد اینکه از مردم چیزى درخواست نکنم.
استاد حوزه علمیه افزود: هفتمین و آخرین سفارشی که پیامبر به سلمان کرد این بود که به من سفارش کرد که ذکر «لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاّ بِاللَّهِ الْعَلِىِّ الْعَظيمِ» را زیاد بگویم که آن گنجی از گنج های بهشت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین هاشمی‌نژاد در پایان سخنرانی‌اش گفت: ذکر امام حسین(ع) هم در کربلا «لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاّ بِاللَّهِ الْعَلِىِّ الْعَظيمِ» بود.

علیرضا برومند



captcha