خاطره‌گویی و بیان خدمات زنده‌یاد «محمدتقی مروت» توسط شاگردانش + عکس
کد خبر: 3537563
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۴
در بزرگداشتی در موسسه احسن الحدیث صورت گرفت؛

خاطره‌گویی و بیان خدمات زنده‌یاد «محمدتقی مروت» توسط شاگردانش + عکس

گروه فعالیت‌های قرآنی: مراسم بزرگداشت مرحوم استاد محمدتقی مروت، پیشکسوت قرآنی کشورمان در جلسه قرآن سیدمحسن موسوی بلده از شاگردان استاد مروت با حضور جمع زیادی از جامعه قرآنی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مراسم بزرگداشت استاد محمدتقی مروت، پیشکسوت قرآنی کشورمان که 21 مهرماه مصادف با روز عاشورا دار فانی را وداع گفت، صبح امروز، جمعه 23 مهرماه در جلسه قرآن سیدمحسن موسوی بلده، صاحب کتاب حلیة القرآن و یکی از شاگردان استاد مروت با حضور جمع زیادی از جامعه قرآنی برگزار شد.
در این مراسم عباس سلیمی، سیدمحسن موسوی‌بلده، احمد حاجی‌شریف، پیشکسوتان قرآنی و محمدرضا پورزرگری، قاری بین‌المللی سخنرانی داشتند و به بیان خاطرات و برشمردن خدمات استاد مروت پرداختند.
عباس سلیمی، خادم القرآن و پیشکسوت کشورمان طی سخنانی گفت: یک نکته‌ای را باید حضور جوانان و نوجوانان عزیز عرضه بدارم که در مورد اساتید و پیشکسوتانی که موفق به زیارتشان نشدند، شناخت و معرفتی پیدا کنند. وضعیت قابل افتخار امروز جامعه اسلامی که به برکت خون ۲۲۰ هزار شهید سرافراز، مجاهدت‌های امام و هدایت‌های بی‌دریغ مقام معظم رهبری است که امروز نصیب ما شده، از برکت تلاش مردانه بزرگانی چون استادان علی اربابی، مولایی، غفاری، شکوهنده، مختاری، بیوک اصل محمدی و دیگر خوبانی است که مانند یک کهکشان نورانی هستند. متن کامل این سخنان را اینجا ببینید.
همچنین سیدمحسن موسوی بلده، پیشکسوت قرآنی و از شاگردان استاد مروت با اشاره به نقصی که در بین شیعیان وجود داشت و قرآن را قرن‌ها رها کرده بودند گفت: در تاریخ شیعه، نقصی بود که تلاوت قرآن را به اهل تسنن واگذار کرده و فقط اهل بیت(ع) را انتخاب کرده بودند و اهمیت می‌دادند. پس از قرن‌ها، عنایت الهی بود که خدا، مردی را برگزید که با استعداد خدادادی‌اش و بدون اینکه استادی داشته باشد، نهضت جدیدی در عرصه تلاوت ایران بنا کرد.

وی گفت: دکتر صلاح الصاوی، قاری و داور مصری، سال‌ها در ایران زیست و دو دوره از داوران مسابقات قرآن اوقاف بود. ایشان گفته بودند نهضت جدید تلاوت قرآن در مصر را شیخ محمد رفعت پایه‌گذاری کرد و نهضت جدید تلاوت در ایران را محمدتقی مروت، بنیان گذاشت. متن کامل این سخنان را اینجا ببینید.

احمد حاجی شریف، پیشکسوت قرآنی کشور نیز طی سخنانی کوتاه با بیان اینکه کلاس‌های قرآن کشور در آن زمان بیشتر سنتی بود و برخی نیز که به شیوه‌های روز به تقلید از قراء مصری می‌خواندند، سطحشان خیلی بالا نبود، تصریح کرد: در این شرایط، استاد مروت، تنها کسی بود که به سبک قراء مصری تلاوت می‌کرد و نغمات را مطلع بود البته نه به شیوه فعلی امروز؛ چرا که در آن زمان یعنی قبل از انقلاب، حتی مصری‌ها نیز همینطور بودند.

وی با اشاره به سفر استاد مروت به کشور مصر گفت: در زمانی که استاد مروت به مصر و دانشگاه الازهر رفته بودند، طی سؤالی که از ایشان شده بود و در نوار کاست به جا مانده (سؤالات طوری بود که باید به صورت شفاهی پاسخ داده می‌شد)، استاد می‌گوید که هنگامی که شیخ «مصطفی اسماعیل» تلاوت می‌کند، «عبدالحلیم» که از بزرگترین موسیقی‌دانان مصر است پای تلاوت مصطفی اسماعیل می‌نشیند و نت‌برداری و سپس از این برداشت‌های خود آهنگسازی می‌کند در صورتی که شیخ مصطفی اسماعیل اصلا در کلاس موسیقی شرکت نکرده بود.

متن سخنان محمدرضا پورزرگری به همراه تلاوتش را اینجا ببینید.


سیدمحسن موسوی بلده مدرس قرآن

خاطره‌گویی و بیان خدمات زنده‌یاد «محمدتقی مروت» توسط شاگردانش + عکس

خادم القرآن عباس سلیمی

بزرگداشت استاد محمد تقی مروت

بزرگداشت استاد محمدتقی مروت

محمدتقی مروت احمد حاجی شریف

بزرگداشت استاد قرآنی «مروت» در مؤسسه احسن الحدیث برگزار شد

خاطره‌گویی و بیان خدمات زنده‌یاد «محمدتقی مروت» توسط شاگردانش + عکس

محمدرضا پورزرگری

بزرگداشت استاد قرآنی «مروت» در مؤسسه احسن الحدیث برگزار شد

بزرگداشت استاد قرآنی «مروت» در مؤسسه احسن الحدیث برگزار شد

جلسه قرآن سیدمسن موسوی بلده

مطالب مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۷/۲۴ - ۰۸:۵۳
0
3
با سلام
خدایش رحمت کند و راهش مستدام باشد ان شا الله
captcha