نظر استاد «مروت» درباره تلاوت برادران شحات
کد خبر: 3537575
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۸
محمدرضا پورزرگری بیان کرد:

نظر استاد «مروت» درباره تلاوت برادران شحات

گروه فعالیت‌های قرآنی: قاری بین‌المللی در مراسم بزرگداشت استاد مروت به بیان خاطره‌ای از آخرین سفر استاد به ایران می‌پردازد که در آن استاد مروت به علل تغییرات در تلاوت قاریان جوان ایرانی اشاره می‌کند.

تاثیر تلاوت برادران شحات بر تلاوت قاریان ایرانی/تلاوت قرآن، آواز خوانی نیست

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، اولین مراسم یادبود استاد مرحوم «محمدتقی مروت» با حضور اساتید پیشکسوت، مسئولان و قاریان بین‌المللی در جلسه قرآن سیدمحسن موسوی‌بلده، خادم القرآن و از شاگردان استاد مروت، جمعه 23 مهرماه از ساعت 8 الی 13 در موسسه احسن الحدیث واقع در میدان امام حسین(ع)، خیابان 17شهریور، خیابان صفای شرقی برگزار شد.

محمدرضا پورزرگری، قاری بین‌المللی، قبل از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید، دقایقی به بیان خاطرات از مرحوم استاد محمدتقی مروت پرداخت و گفت: وظیفه خود می‌دانم که درگذشت استاد مروت را که بنده، فقط سال‌ها در محضر استاد سیدمحسن موسوی بلده، اسمشان را می‌شنیدم، خدمت این استاد عزیز تسلیت عرض کنم.

پورزرگری در ادامه گفت: زمانی که استاد مروت، پس از سی سال به ایران بازگشتند در فرودگاه امام خمینی(ره) به استقبال ایشان رفتم و ایشان را از نزدیک ملاقات کردم. در آنجا احساس کردم یک پدر به میان فرزندانش بازگشته است و بسیار احساس قرابت و نزدیکی کردم.

وی اشاره‌ای به جمله مشهور استاد مروت که در خبرگزاری‌ها منتشر شده است کرد و گفت: استاد مروت در سفر آخری که به ایران داشتند، حدود 4 ماه در ایران ساکن بودند و جمله مشهوری از ایشان در خبرگزاری‌ها به یادگار مانده است که قرآن‌خوانی، آوازه‌خوانی نیست.

پورزرگری اضافه کرد: در دیداری که قاریان با مقام معظم رهبری داشتند، پس از تلاوت چند نفر از قاریان جوان، استاد مروت با ناراحتی به بنده گفتند: چرا قاریای ایرانی به این شکل قرائت می‌کنند که بنده ساکت ماندم و جوابی نداشتم.

محمدرضا پورزرگری، در ادامه گفت: تا اینکه مسابقات قرآن دارالقرآن امام علی(ع) برگزار شد و استاد مروت در این مسابقات، رئیس هیات داوران بودند و در پایان این مسابقات از استاد مروت، تقدیر ویژه‌ای به عمل آمد. در آن زمان، «محمود شحات» برای تلاوت در این مسابقات به ایران آمده بود. استاد مروت، قبل از تلاوت محمود با زبان عربی با محمود صحبت کردند و شوخی‌هایی بین آنها رد و بدل شد.

این قاری بین‌المللی ادامه داد: وقتی محمود شحات تلاوت کرد و از کرسی تلاوت پایین آمد، استاد مروت به بنده گفت: تازه فهمیدم که داستان قرائت بچه‌های ایرانی از کجا آب می‌خورد، کار این دو تا برادر(انور شحات و محمود شحات) است که سیستم تلاوت بچه‌های ما را تغییر داده‌اند.

سپس محمدرضا پورزرگری توضیح داد که بخش‌هایی از تلاوت‌های محمود شحات و انور شحات، زیباست و بخش‌هایی از آن قابل تأمل است؛ چون حدود تلاوت قرآن کریم، توسط پیامبر(ص) معین شده است و جوانان ما باید حواسشان باشد که قرآن‌خوانی ، آوازه‌خوانی نشود.

وی در پایان به نقش بسیار والای اساتید پیشکسوت قرآنی در ارتقای سطح تلاوت کشور اشاره کرد و گفت باید قدردان زحمات آنان و شکرگزار خداوند باشیم.

در پایان تلاوت محمدرضا پورزرگری در این مراسم ارائه می‌شود.

کد

دریافت

مطالب مرتبط
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۷/۲۴ - ۰۸:۵۱
0
1
با بکارگیری نظرات و انتقادات اساتید در بهتر خواندن قرآن تاثیرگذار است
محمدرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۷/۲۴ - ۱۰:۳۷
0
1
ای کاش نظر استاد مروت در خصوص تلاوت جناب آقای شاکرنژاد رو هم می دونستیم
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳۹۵/۱۰/۱۵ - ۱۳:۴۴
در اینجا نظرشان نوشته شده. همه اساتید قابل احترامند و توجه به این انتقادات، میتونه سطح قرآنی رو بالا ببره
captcha