بروز بدعت‌ها در آئین عزاداری امام حسین(ع) بزرگترین آسیب در حوزه دین است
کد خبر: 3537628
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۹

بروز بدعت‌ها در آئین عزاداری امام حسین(ع) بزرگترین آسیب در حوزه دین است

گروه اندیشه: مسئول فرهنگی امامزاده یحیی(ع) سمنان با انتقاد از ورود و ظهور برخی بدعت‌ها و نوآوری‌ها به آئین عزاداری سید و سالار شهیدان گفت: بروز بدعت‌ها در آئین عزاداری امام حسین(ع) بزرگترین آسیب در حوزه دین است.

حجت‌السلام و المسلمین روح‌الله عرفانی، مسئول دینی و قرآنی امامزاده یحیی سمنان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از سمنان، با اشاره به نقش بسیار مهم متولیان فرهنگی اظهار کرد: متولیان فرهنگی نقش مهمی در جلوگیری از ورود بدعت‌ها به سنت عزاداری دارند.
وی با بیان اینکه بروز و ظهور بدعت و خرافه‌های عزاداری سید و سالار شهیدان آسیب و تبعات منفی دارد، افزود: این بدعت‌ها و خرافه‌ها آسیب جدی در حوزه دین وارد می‌کنند.
این کارشناس فرهنگی و مذهبی با اشاره به شناخت درست و دقیق بدعت‌ها خاطر نشان کرد: مسئولین دینی و مملکت اسلامی و متولیان فرهنگ دین باید هوشیار باشند و سریعاً و در بدو امر مقابله کنند.
 عرفانی با اشاره به ضرورت اطلاع رسانی و امر آگاهی بخشی متولیان فرهنگی در خصوص آئین درست عزاداری گفت: باید تلاش کرد ابتدا به صورت اطلاع‌رسانی از این امر جلوگیری شود و در برخی موارد نیز به صورت قهری وارد شوند و از ادامه و شیوع این نوع بدعت‌های غلط هرچند در لوای نام دین و عقاید دینی باشند به صورت جدی جلوگیری کنند.
وی با اشاره به ضورت مقابله جدی با بدعت گذاران گفت: باید بدعت در نطفه خاموش شود تا بنای کج در فرهنگ دینی یا اجتماعی یا سیاسی ایجاد نشود و این دانه نابارور را یا دانه ای راکه شجره های خبیثه را که به صورت عجیب و فزاینده قابل رشد و تکثیر و قبول مردم عوام و حتی خواص بی علم و بصیرت را به دنبال خواهد داشت نابود کرده و بخشکانند.
مسئول فرهنگی امامزاده یحیی(ع) سمنان گفت: بدعت گذاران برای ورود این بدعت اهداف خاصی را دنبال می کنند و جامعه هدف خاصی دارند لذا برای خاموش کردن این نطفه نادرست باید جامعه هدف را آگاه کرد.
عرفانی با بیان اینکه عمده جامعه هدف این بدعت گذاران جوانان هستند تصریح کرد: جوانان مشتاق که ذهن و قلب و دل و احساسات پاک و زمینه ای آماده برای پذیرش دارند در درجه اول مورد نظر بانیان آگاهانه بدعت ها هستند و البته ناخواسته جامعه ی هدف خوبی هم برای بنیانگذاران نااگاهانه بدعت ها نیز هستند.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا شعارنویسی ها روی ماشین با موضوعات مذهبی نشانه ارادت به اهل بیت (ع) است گفت: شعار نویسی به هرصورت ممکنه منعی در دین ندارد تا زمانیکه موجب تبلیغ سوء قرار نگیرد.
این کارشناس مذهبی و دینی با بیان اینکه تبلیغ سنت‌های حسنه دینی برای امر به معروف ضروری است افزود: استفاده درست و صحیح از هرگونه امکاناتی که منافاتی با اصول دینی و تجاوز به حریم های خصوصی مردم نباشد و باعث ضایع شدن حقوق عمومی و خصوصی مردم نشود کاری پسندیده و تکلیفی شرعی و یک وظیفه شرعی و دینی و اخلاقی است.
عرفانی با اشاره به رشد تکنولوژی و روشهای جدید تبلیغ و اطلاع رسانی گفت: امروز روش‌های تبلیغ و لوازم تبلیغ و اطلاع رسانی در همه عرصه‌ها متنوع و نوین شده است و لذ ضرورت دارد از این فرصت‌ها به گونه ای مناسب و در شأن فرهنگ سازی دینی و آگاهی رسانی مذهبی بهترین استفاده را برد.
وی گفت: نشان دادن ارادت به اهل بیت (ع) به هر شکلی که مخالف اصول دین و شرع نباشد و موجب مزاحمت برای حقوق عمومی و خصوصی افراد نباشد اشکالی ندارد حال این نشان دادن ارادت به شعار نویسی روی ماشین یا دیوار یا چاپ روی کاغذ و پارچه و .. و نصب در اماکن مخصوص عمومی و پخش در بین مردم به هر صورت ممکن چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی مادامی که حقی از کسی را ضایع نکند مطلوب است.
 مسئول فرهنگی امامزاده یحیی(ع) سمنان بر ضرورت انتخاب شعار مناسب نیز تأکید کرد و گفت: با انتخاب مفهوم و پیام مناسب می‌توان اثرگذاری آن را بیشتر کرد.
عرفانی تصریح کرد: نوع شعار و متن انتخاب شده یکی از مهمترین مسائلی است که باید در این نوع شعار نویسی ها رعایت شود هم از لحاظ گویا بودن و هم از لحاظ پیامی که قرار است به مخاطب برساند تا در ذهن کسی که پیام را میخواند تاثیر گذاری لازم را داشته باشد.
وی به برخی تبلیغات نامناسب بر روی لباس های مخصوص ایام محرم نیز اشاره کرد: تبلیغات رو ی لباس های سیاه که متاسفانه کمتر به آن پرداخته شده و از طرف مسئولین برخورد جدی انجام نشده؛  باعث جذب جوانان ناآگاه شده و جوانان و ظاهر جامعه ما را به محیط تبلیغاتی برای بیگانگان قرارداده است.
مسئول فرهنگی امامزاده یحیی(ع) سمنان بر ضرورت مقابله جدی بر این مهم تأکید کرد و گفت: باید در این زمینه اطلاع رسانی صحیح صورت گیرد.
عرفانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه کدام نهاد و دستگاه مسئول هدایت شور جوانان در ابراز مدل های جوانانه در بحث ارادت به اهل بیت است افزود: این پرسشی است که شاید نتوان به درستی به دلائل مختلف که وجود دارد پاسخی برای آن یافت و بالطبع راه حلی مناسب ارائه کرد تا این مشکل حل شود و در تایید این نکته همین بس که هر کسی یک پاسخی داده و در عمل شاهد وجود مدل های ضد دینی فراوانی در اجتماع اسلامی می شویم.
وی گفت: استفاده از گردن آویزهای جوانان و تبلیغاتی که روی لباس های جوانان و لباس های مشکی عزای امام حسین ع وجود دارد همه نشان از این دارد که جوانان اکثرا با جهل به مضامین نوشته ها و علائم و پیام های این نوع تبلیغات اقدام به پوشیدن و تبلیغ آنها می کنند.
این کارشناس مذهبی گفت: جوانان در بعدهای مختلف جسمی، ،روحی، عقلی، علمی و ... نیاز به ایجاد شور و اقناعات لازم دارند و این شور دینی و روحانی ومعنوی نیاز به مدیریت دارد.  
عرفانی با اشاره به ضرورت برنامه‌ریزی برای حضور جوانان در برنامه های معنوی گفت: برای جذب جوانان و کنترل شور در جوانان باید در طول سال برنامه داشت و آگاهی های لازم را به اشکال و بهانه های مختلف با روش های صحیح مدیریتی و تربیتی اعمال کرد تا در ایام محرم و صفر شاهد ابراز شور در جوانان به گونه ای که مغایر با اخلاقیات و شرعیات است نباشیم.
وی با بیان اینکه همه دستگاه ها و مسئولان به تناسب ارتباط با جوانان باید در خصوص مسائل معنوی جوانان را راهنمایی کنند افزود: در این زمینه برخی مسئولین و نهادها مسئولیت سنگین تری دارند و برخی مسئولیت طولانی تری دارند.
مسئول فرهنگی امامزاده یحیی(ع) سمنان تصریح کرد: مبلغین و مداحان از جمله کسانی هستند که به صورت مردمی و بدون وابستگی به نظام این مسئولیت مهم ایجاد بستر مناسب برای هدایت شور جوانان را به دوش می کشند و باید جوابگو باشند.
عرفانی گفت: این غلط است که ما منتظر بشویم تا دهه ی محرم فرابرسد تا به جذب جوانان بپردازیم و بدتر از آن اینکه برای ساعاتی کوتاه بخواهیم شور یکساله جوانان را کنترل کنیم و انرژی معنوی یکسالشان را تامین کنیم در حالی که دشمنان به صورت مستدام برای جوانان در حال برنامه ریزی بوده و تلاش دارند افکار و ایده های خود را به جوانان کشور منتقل کنند.
وی افزود: انها برای انحراف جوانان، با تمام امکانات و هزینه‌های گزاف وارد شده و تلاش می‌کنند حضور جوانان در مراسم‌های معنوی را کم رنگ کنند و بجای اقنای حقیقی فطرتشان رو به اقناع کاذب آنان آورده‌اند.
این کارشناس مذهبی با اشاره به تأثیر برنامه‌های دشمنان برای جوانان گفت: فعالیت و برنامه ریزی دشمنان در صورتی که برنامه‌درستی برای جلوگیری از تأثیر ان صورت نگیرد سبب حضور جوانان کمرنگ جوانان در مراسم‌های معنوی می‌شود که این برای نسل های بعدی خطرناک است.
عرفانی بر ضرورت معرفی الگوی مناسب به جوانان تأکید کرد و گفت: جوانان در موقعیتی از آموزش و تربیت و رشد ساختار فکری و روحی و معنوی زندگی هستند که بیشترین نیاز را به معرفی الگو در تمام زمینه ها دارند.
به گفته وی اگر یک جوان شور درونی‌اش به موقع و مناسب کنترل و مدیریت و هدایت شود و الگوی مناسب و محیط سالم برایش فراهم شود دغدغه مسئولین از خانواده گرفته تا اجتماع نسبت به شور جوان در هر زمین های به حداقل رسیده  و راحت تر به جوابگوئی نیازهای او در هر بخشی پرداخته و نتیجه ی مطلوب هم گرفته می‌شود.
این کارشناس مذهبی و دینی در خصوص شیوه‌ها و روش‌های مختلف عزاداری گذشتگان نیز گفت: روضه خوانی‌ها و سینه زنی ها که از گذشته‌ها وجود دارد ریشه در فرهنگ اسلامی دارد.
عرفانی با اشاره به برخی روش‌های نادرست وارد شده به عزاداری‌ها اشاره کرد و گفت: عزاداری‌هایی مانند «قمه زنی» مورد تایید دین و فرهنگ و عقل و اجتماع نیست و این روش‌های نادرست را دشمنان با استفاده از جهل و نادانی برخی افراد وارد فرهنگ عزاداری کرده‌اند که باید از آن پرهیز شود.
وی گفت: مراجعه به نظرات بزرگان دین و مراجع نشانگر این واقعیت است که این نوع شیوه های ( قمه زنی ) مورد قبول عقلاء و  دین نیست.
مسئول فرهنگی امامزاده یحیی(ع) سمنان گفت: متأسفانه دیده می‌شود که در برخی از عزاداری‌ها آهنگ هائی که همراه سینه زنی پخش می‌شود که این هم خود جای تذکر دارد و این کار در بعضی موارد بدعت است و اصل عزاداری سینه زنی را تحت تاثیر منفی خود قرار می‌دهد و تاثیر گذاری مراسم را ضعیف می‌کند و معرفت افزائی را به حداقل می‌رساند و تحت الشعاع خود قرار می‌دهد.
عرفانی گفت: در برخی موارد نیز سینه زنی با نواختن طبل همراه است به گونه ای که مطالب مداح به هیچ عنوان قابل معرفت افزائی نیست و حتی تاثیر سینه‌زنی را کم رنگ و بی اثر می‌کند.
captcha