سی‌ونهمین مسابقات سراسری قرآن در یک نگاه/ بوی تغییر از اوضاع جهان می‌آید
کد خبر: 3537949
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۳

سی‌ونهمین مسابقات سراسری قرآن در یک نگاه/ بوی تغییر از اوضاع جهان می‌آید

گروه فعالیت‌های قرآنی: سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن در حالی از ساعات دیگر آغاز می‌شود که همه شواهد حکایت از جذابیت‌های بیشتر این دوره از مسابقات نسبت به ادوار قبل دارد، تفاوت‌هایی که بخشی از آنها تا قبل از آغاز مسابقات تحقق یافته و بخش دیگر را نیز باید به انتظار نشست.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در حالی با برگزاری مراسم افتتاحیه از شامگاه روز 25 مهرماه آغاز می شود که با توجه به خبرهای منتشر شده از این دوره از رقابت ها همه شواهد و قرائن حکایت از رقابت هایی نسبتاً متفاوت و البته جذاب نسبت به ادوار گذشته دارد که البته باید، منتظر ماند و دید آیا این تفاوت ها و جذابیت ها به واقعیت می رسد یا خیر.
این تفاوت ها از روزها قبل از آغاز مسابقات خود را در قالب مسائلی همچون اعلام قرعه تلاوت متسابقان رشته قرائت تحقیق و بیان برخی جزئیات بیشتر در مورد این دوره از مسابقات، نشان داده است تا شک ها به ندرت و به مرور جای خود را به این یقین بدهد که شاید واقعاً با دوره ای متفات از مسابقات سراسری قرآن مواجه باشیم.
برگزاری جشنواره ای این دور از مسابقات که شرکت کنندگان همه رشته ها اعم از تواشیح و مدیحه سرایی و قرائت و حفظ و ... را در یک مکان و یک بازه زمانی واحد دور هم جمع کرده و نیز مجزا شدن مسابقات بانوان از آقایان به لحاظ زمانی از جمله تفاوت هایی بوده است که نشان از این واقعیت دارد که حداقل تا روز برگزاری مسابقات همه شواهد بر متفاوت بودن این دوره از رقابت ها تأکید دارد.
پخش زنده تمامی رویدادها از روز اول تا روز آخر از سوی شبکه قرآن و معارف سیما و نیز رادیو قرآن، یکی دیگر از اتفاقاتی است که امسال برای اولین بار قرار است رخ دهد، اتفاقی که خود به تنهایی به قدر کافی وسوسه برانگیز است و البته وعده آن داده شده و تنها با شروع مسابقات، مشخص خواهد شد که این وعده تحقق خواهد یافت و شاهد تفاوت دیگری در قیاس این دوره با ادوار گذشته خواهیم بود یا خیر.
برگزاری مسابقات در یک مجتمع که اسکان، پذیرایی، سالن مسابقات و بسیاری امکانات دیگر را در دل خود جای داده است از دیگر مواردی است که به یاری مسئولان برگزارکننده مسابقات آمده است تا اگر شرایط بر وفق مراد باشد، یکی از منظم ترین ادوار برگزاری مسابقات را شاهد باشیم. این موضوع می تواند برای برگزارکننده های مسابقات به لحاظ زمانی بسیار کمک کننده باشد، در ادوار گذشته جمع کردن متسابقان برای حضور در سالن مسابقات و انتقال آنها به سالن که بعضاً طی شدن مسافت محل اسکان تا سالن مسابقات با احتساب ترافیک چند ده دقیقه به طول می انجامید، مسئولان را در تنگناهای زمانی قرار داده بود. در این دوره اما این مشکل به نظر می رسد به خوبی مرتفع شده باشد.
همراهی یک تیم کارگردانی هنری و به دست گرفتن مدیریت سالن مسابقات توسط این تیم، از دیگر اقداماتی است که می تواند به متفاوت تر شدن این دوره از مسابقات با مسابقات ادوار گذشته کمک کند. بر اساس گفته های رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست خبری سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن، در این دوره از مسابقات از یک تیم هنری قوی برای کارگردانی مسابقات دعوت شده است. کاری که به نظر می رسد امسال با رویکردی متفاوت و به نیت و محوریت جذابیت بخشی بیشتر به مسابقات و فضای آن برای پخش تلویزیونی برنامه ریزی شده است.
ترکیب کردن مراسم های افتتاحیه و اختتامیه با برنامه ها و آیتم های سخنرانی و نمایشی که برنامه های آن از روزها قبل توسط تیم کارگردانی نویسندگی شده است، از دیگر کارهایی است که می تواند متفاوت بودن و جذاب بودن این دوره از مسابقات را تقویت کند. همیشه مراسم های افتتاحیه و اختتامیه مسابقات خصوصاً مسابقات قرآنی بیش از هر چیزی عامل خسته کنندگی را با خود به همراه داشته است، سخنرانی های طولانی و پر تعداد در مراسم های افتتاحیه و اهدای جوایز بدون هیچ نوآوری و جذابیتی در مراسم های اختتامیه مسابقات قران همیشه از جمله کسل کننده ترین بخش های مسابقات بوده است.
در این دوره اما ظاهراً از سخنرانی های طولانی و پر تعداد خبری نیست و در مراسمات افتتاحیه و اختتامیه از آیتم های نمایشی و جذابی که بی ارتباط به ایام محرم و عزاداری های سرور و سالار شهیدان نیست، استفاده خواهد شد.
اما تفاوت پایانی و مهم ترین تفاوتی که این دوره از مسابقات دارد و به نظر می رسد در طول برگزاری این رقابت ها کم نظیر باشد، برگزاری آن در ایام محرم است، ایامی که اغلب مردم کمتر به قرآن پرداخته و بیشتر به دنبال حضور در محالس عزاداری هستند. در زمانی که حتی برخی جلسات قرآنی به دلیل اقامه عزای حسینی(ع) جلسات آموزش خود را به حالت نیمه تعطیل در می آورند، برگزاری این مسابقات و جذب نگاه ها به قرآن در ماه پیروزی خون بر شمشیر می تواند بار دیگر گره زدن دل ها به قرآن و عترت در این ماه را به دنبال داشته باشد.
captcha