ارتقای سلامت جامعه در گروی سلامت بانوان
کد خبر: 3538297
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰

ارتقای سلامت جامعه در گروی سلامت بانوان

گروه اجتماعی: سلامت زنان تنها در نامگذاری یک روز و يک هفته خلاصه نمی‌شود بلکه همه افراد جامعه برای ارتقاء سلامت خود باید در ارتقاء سلامت زنان بکوشند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآنی(ایکنا) از یزد، زنان نیمی از جمعیت هر جامعه را تشکیل می‌دهند و در عین حال پرورش دهنده همه افراد جامعه هستند. در نگاه غالب جامعه، همیشه زن را موجودی خستگی ناپذیر می‌دانند و معتقدند: زن هیچ گاه خسته و بیمار نمی‌شود، ناتوان و دردمند نمی‌شود، از کار افتاده یا بازنشسته نمی‌شود و همیشه از او انتظار دارند به همسر و فرزندان رسیدگی کند، بار کمبودهای اقتصادی خانواده را به دوش بکشد و صرفه جویی و قناعت را پیشه کند و سرانجام آنکه برای پرکردن اوقات فراغت اعضای خانواده تلاش نماید. 
با توجه به اهميت سلامت زنان به عنوان پایه‌های اصلی خانواده و محور اساسی سلامت، رشد، پویایی و اعتلای خانواده و جامعه؛ مراقبت و توجه به نیازهای جسمی، روانی، اجتماعی و عاطفی و معنوی آنان نیز از اهمیت خاصی برخوردار است و شايسته است متوليان امر در جهت آگاه سازی جامعه به اين مهم تمامی تلاش خود را به كار گيرند.
در مهرماه هر سال با هدف حساس سازی و اطلاع رسانی در خصوص مهمترين اولويت‌های سلامت زنان به كل جامعه اعم از زنان، مردان، مديران و سياستگذاران «هفته ملی سلامت بانوان ایران» برگزار می‌شود.
در سال جاری با تاكيد بر سیاست‌های کلی خانواده ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری شعار هفته مذكور «سلامت زنان، خانواده سالم، جامعه پویا» تعیین شده و عناوين روزهای هفته به شرح زير اعلام شده است:
شنبه 24 مهرماه، «سلامت زنان در محیط کار»
یکشنبه 25 مهر، «سلامت زنان، تغذیه سالم و مکمل‌های غذایی»
دوشنبه 26 مهر، «سلامت زنان و ورزش»
سه شنبه 27 مهر، «سلامت زنان و ازدواج مناسب و موفق»
چهارشنبه 28 مهر، «سلامت زنان و خانواده»
پنج شنبه 29 مهر، «سلامت زنان و افزایش طول عمر و امید زندگی زنان»
جمعه 30 مهر، «سلامت زنان و خودمراقبتی»
لازم به ذكر است سلامت زنان تنها در نامگذاری یک روز و يک هفته خلاصه نمی‌شود بلکه همه افراد جامعه برای ارتقاء سلامت خود باید در جهت ارتقاء سلامت زنان بکوشند. 
شناخت عوامل آسیب‌زا برای زنان و از بین بردن این عوامل یا دور نگه داشتن آن‌ها از عواملی که می‌تواند سلامت جسمی و روانی آن‌ها را به خطر بیندازد، فراهم کردن بستر مناسب برای فعالیت بیرون از منزل در کنار وظایف خانوادگی، ایجاد امکانات رفاهی اجتماعی برای رفع خستگی و فرسودگی زودرس زنان (تفریحات سالم و مفرح اعم از ورزش، فعالیت‌های فرهنگی و...) و از همه مهمتر آموزش خانواده‌ها و همسران برای همراهی و همدلی بیشتر با زنان و مراقبت از سلامت آنان می‌تواند ما را به این هدف یعنی سلامت زنان كه همان سلامت جامعه هست، نزدیک کند.

فریبا خاکباز، مشاور امور بانوان و خانواده فرمانداری یزد
captcha