تبعات عدم حضور دانش‌آموزان در مسابقات قرآن اوقاف در سال‌های آینده گریبان‌گیر می‌شود
کد خبر: 3538516
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۵
سعیدی:

تبعات عدم حضور دانش‌آموزان در مسابقات قرآن اوقاف در سال‌های آینده گریبان‌گیر می‌شود

گروه فعالیت‌های قرآنی: حافظ کل قرآن و داور مسابقات قرآن اوقاف با ابراز تأسف از اینکه کودکان و نوجوانان از مسابقات قرآن اوقاف عقب مانده‌اند، گفت: عدم مشارکت دانش‌آموزان در مسابقات برتر مانند اوقاف باعث می‌شود در سال‌های آینده در مراحل ملی و بین‌المللی دچار مشکل شویم.

مریم سعیدی، حافظ کل قرآن کریم و داور مسابقات قرآن اوقاف استان مرکزی، در حاشیه برگزاری این مسابقات در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، از روند کمی و کیفی مسابقات قرآن استان ابراز نارضایتی کرد و گفت: آمار شرکت‌کنندگان و نفرات تکراری سال‌های گذشته و حضور این نفرات در مرحله استانی و کسب رتبه‌های برتر، حاکی از این است که رشد قابل توجهی در حوزه مسابقات و حضور چهره‌های جدید نداشته‌ایم.
وی با بیان اینکه در رشته‌های حفظ و قرائت شاهد پیشرفت ملموس نبودیم، تصریح کرد: عدم رشد در رشته‌های قرآنی متوجه متولیان امر در سطوح کشوری است، متولیان در رده‌های پایین‌تر و مربیان رشته‌های مختلف قرآن هرآنچه در توان دارند می‌گذارند، با سرکشی کوتاهی از مؤسسات قرآن سطح استان می‌توان به فعالیت گسترده مؤسسات و خانه‌های قرآنی پی بُرد.
سعیدی برضرورت راهنمایی و هدایت قرآن‌آموزان به سمت مسابقات و اجرای برنامه‌های معین جهت آمادگی تأکید کرد و افزود: اگر مزایای مثبتی از قبیل عدم دریافت شهریه یا هر چیز دیگری که در آنها ایجاد انگیزه کند برای شرکت کنندگان در مسابقات قرآن در نظر گرفته شود قطعاً شاهد رشد خوبی در مسابقات خواهیم بود.
وی با ابراز نارضایتی از فعالیت‌های کمرنگ فرهنگی ـ قرآنی در سال‌های اخیر تصریح کرد: در گذشته اگر کوتاهی در اجرای برنامه‌های فرهنگی و قرآنی صورت می‌گرفت با تذکر مربیان و فعالان این حوزه ترتیب اثر یا حداقل بررسی انجام می‌شد، قوانینی برای اجرای اصول اعتقادی و دینی در جامعه به ویژه دانشگاه‌ها حاکم بود اما متأسفانه امروز شاهد کمرنگ شدن فرهنگ اسلامی بین قشر جوان هستیم که باید مورد توجه مسئولین ارشد کشوری قرار گیرد.
حافظ کل قرآن کریم از وضعیت عفاف و حجاب در جامعه ابراز تأسف کرد و بر لزوم فرهنگ‌سازی درست در این حوزه توصیه کرد و افزود: ما از لحاظ عفاف و حجاب خیلی ضعیف شده‌ایم برای اصلاح این امر در جامعه باید تمام محیط‌های دولتی از قوانین تدوین شده در این حوزه پیروی کنند، امروز رقابت برای حضور در محیط‌های اداری قابل توجه است از شاخصه عفاف و حجاب می‌توان برای گزینش افراد استفاده کرد.
وی بابیان اینکه برای مبارزه با فرهنگ بد حجابی باید از آموزش‌وپرورش و دانشگاه‌ها شروع کرد ادامه داد: برای پوشش اسلامی باید قوانین وضع و الگو سازی شود، گاهی تضاد بین رفتار در محیط کار با فضای عمومی باعث می‌شود جوان از رعایت حجاب سرپیچی کند، دانشجو یا دانش‌آموز، معلم و استاد خود را به گونه‌ای در کلاس می‌بیند که در فضای خارج از محیط مدرسه یا دانشگاه نمی‌بیند همین عامل زمینه عدم رعایت حجاب را قوت می‌بخشد.
وی با ابراز تأسف از اینکه نسل جدید به ویژه کودکان و نوجوانان از مسابقات قرآن اوقاف عقب افتاده‌اند، اضافه کرد: عدم حضور دانش‌آموزان در مسابقات برتر مانند اوقاف باعث می‌شود در سال‌های آینده نسل قوی در این زمینه نداشته باشیم و در مراحل ملی و بین‌المللی دچار مشکل شویم.
سعیدی ادامه داد: باید دانش‌آموزان را به گونه‌ای تربیت کنیم تا توان ربودن گوی سبقت در مسابقات قرآن را از قدیمی‌ترها داشته باشند، با تکرار نفرات در مسابقات قرآن نتیجه دلخواه به دست نخواهد آمد، متأسفانه در سال‌های اخیر شاهد حضور افراد جدید و قوی در مسابقات نیستیم، حضور به عنوان سیاهی لشگر فایده‌ای ندارد.
داور مسابقات قرآن با تأکید بر اهمیت آموزش‌ قرآن به نوجوانان اضافه کرد: دورانی که امثال بنده در مسابقات قرآن شرکت می‌کردیم از شور و شعف خاصی برای آموزش و ثبت‌نام در مسابقات برخوردار بودیم اما امروز این شعف بین متسابقین نیست یا به ندرت دیده می‌شود. متسابقین امروز از سن کودکی با قرآن به شکل اصولی آشنا نمی‌شوند، ایجاد انگیزه‌ و تشویق، قرآن‌اموز را آرام آرام وارد محیط و زمینه حضور مستمر را فراهم می‌کند.
حافظ کل قرآن کریم در پایان گفت: در حال حاضر قریب به 50 درصد قرآن‌آموزان مؤسسات، چادری نیستند، اینکه برخی عنوان می‌کنند به دلیل نداشتن چادر ما را در محافل قرآنی راه نمی‌دهند کمی بی‌انصافی است، هیچ یک از مؤسسات به دلیل چادری نبودن از ورود کسی جلوگیری نمی‌کنند، ما باید کاری کنیم نوجوان با حضور در جلسات قرآن این نیاز را حس کند که با میل خودش چادر را انتخاب کند چراکه اجبار برای پوشیدن چادر تضمینی بر استمرار آن نیست.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۸/۰۱ - ۱۴:۵۹
0
0
واگذاری زیر ۱۶ سال به آموزش و پرورش گناهی نابخشودنی است. اصلا این سازمان برنامه ای برای نخبگان قرآنی ندارد و قاریان و حافظان قویتر را سرخورده کرده و خیلی ها هم شرکت نمیکنند. اصلا کار آموزش و پرورش نیست. توی کارای معمولی خودشون موندند، حالا میخوان ....
captcha